Annonce
Aarhus

»Letbanen vil ændre jeres by fuldstændigt«

I den franske champagneby Reims er antallet af biler holdt op med at stige, efter at byen har sat en letbane på skinner. Avisen tog en prøvetur.

I det østjyske er der mildest talt delte meninger om, hvad den kommende Aarhus Letbane vil betyde for trafiktrængslen, -sikkerheden, pendlerkomforten og landsdelen som helhed, når togene begynder at rulle i slutningen af 2016 - hvis tidsplanen og økonomien holder.

Annonce

I den franske champagneby Reims, hvor de har haft letbane siden 2011, vokser begejstringen. Og vi kan også godt begynde at glæde os, mener Alain Lescouet, som er borgmester i en forstad til Reims, og en af forkæmperne for byens letbane:

»Det kommer til at ændre jeres by fuldstændigt,« siger han.

I Reims er antallet af biler holdt op med at stige, og folk lader i højere grad bilen stå, når de skal ind til byen på arbejde eller på indkøb, oplyser han.

Den tendens overrasker ikke Aarhus' rådmand for Teknik og Miljø Kristian Würtz (S), som mener, at letbanen vil få nye grupper af trafikanter til at køre kollektivt:

»Der er masser af herrer med jakkesæt i Københavns metro. Og det er dem, du ikke ser så rasende mange af i vores gule busser,« siger han.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre fremtid

En gruppe forældre slår alarm, fordi Aarhus Kommune vil ændre skoledistriktet i Åbyhøj. Gammelgaardsskolen vil få flere elever fra Bispehaven, og nu truer mange forældre med at flytte deres børn fra den skole til en privat. De mener, at børnene fra Bispehaven vil kræve flere ressourcer af Gammelgaardsskolen, fordi indvandrerbørnene, der kommer, har sværere ved at læse end etnisk danske børn. Det kan ramme dem, der i denne gruppe har brug for ekstra støtte. Ændringen af skoledistriktet har været i høring. Der er kommet 137 svar, 115 fra forældre, der advarer mod udvidelsen, og skolebestyrelsen ser forslaget som meget problematisk. Den har stor forståelse for, at der skal findes en løsning for børnene i vestbyen. Nu har 11 procent af eleverne på Gammelgaardsskolen behov for sprogstøtte. Det kan skolen håndtere, men bestyrelsen ser en fare i at få flere elever, der har brug for støtte. Det vil kræve ekstra ressourcer og ekstra penge. Måske skal der oprettes en ekstra klasse på skolen. Fra det nuværende distrikt skal potentielt 77 børn begynde i skolen. Hvis Bispehaven kommer med, er der 25 flere. Som det ser ud, skal fem elever fra Bispehaven ind i hver af de sandsynlige fire børnehaveklasser. Forældrenes bekymringer er også, at skolen ikke har plads til endnu en klasse. I forvejen har ikke alle klasser deres eget klasseværelse alene. Charlotte Korsgaard Nielsen er talsmand for Åbyhøj Dagtilbud og indstillet på at finde en løsning. Men gruppen er ikke inviteret til dialog. Her kan kommunen begynde. Tag alle med på råd og til debat om, hvordan sagen bedst klares. Jo mere viden, der ikke kommer til de rette, jo større er uvisheden og usikkerheden. Rådmand Thomas Medom (SF) erkender, at Gammelgaardsskolen allerede løfter en stor opgave for integrationen, og der følger nogle ressourcer med, siger han. Medom har ret i, at alle har et ansvar for alles børn. Men situationen er ulykkelig, og vi har ikke brug for flere parallelsamfund. Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre bliver fremtiden.

AGF

Stort tema om talentudvikling i AGF: Fra glemt sølvhold, transitionstræner til talenter der gik andre veje

Danmark

71-årig mand anholdt for at have kørt 22-årig værnepligtig ihjel: Havde parkeret bilen, så dens skader ikke var synlige

Annonce