Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Letbanens etape 2 sender en regning på en halv mia. til Aarhus-borgere

Den kollektive trafik bør være finmasket i den indre by. Det klares bedst med (små selvkørende?) busser. De gamle gader er stopfyldt med tekniske installationer. Alene af den grund vil det være en katastrofe at få et anlægsarbejde over flere år.

Annonce

Reelt kaster embedsmændene håndklædet i ringen, når de skal føre letbanen fra rutebilstationen, over Banegårdspladsen, ad Park Allé, ned ad Vester Allé (som indeholder en tunnel fra Spanien til Rådhuset og ét af byens største varmerør), videre forbi Den Gamle By, op ad Viborgvej til Hasle Torv, ad cykelvejen til Gellerup og ned til Brabrand station. Alene de tekniske installationer, for eksempel varme- og vandrør, som skal flyttes for at komme til Ceres-krydset, vil forårsage en regning på en halv milliard kroner, som borgerne, ikke letbanen, skal betale. Det bliver altså flere tusinde kroner per husstand!

Men dermed er letbanens trængsler langt fra overstået. Stoppestederne kan ikke blive placeret hensigtsmæssigt uden at stoppe den øvrige trafik, inklusive bybusserne. Busbaner skal sløjfes. Ringgaderne skal krydses. Denne linjeføring er blevet et kolossalt dyrt skrivebordsprojekt, som har stået på i utallige år, hvor løsninger på problemer bliver garneret med ”kan” og ”bør” og ”grønt”.

Men hvordan kan man i sin vildeste fantasi tro, at det er positivt at få et oplyst letbanetog med køreledninger til at passere fem meter fra sin indgangsdør og stuevinduer?

Måske netop derfor vælger de menige embedsmænd at tegne og beskrive linjeføringer gennem Museumsgade. Så burde vel selv en lydig partisoldat kunne se vanviddet i at føre letbanen gennem midtbyen.

I indstillingen til Aarhus Byråd skriver de således: … ”Indpasningen af letbanen i de smalle gader i City vil give nogle udfordringer for de lette trafikanter. Særligt i snævre kryds kan der være begrænsede arealer til fodgængere og cyklister, og der vil være trafiksikkerhedsmæssige problemer blandt andet som følge af, at cyklisterne må krydse letbanens spor i en spids vinkel, der er uheldig.” (Byrådets dagsorden, pkt. 2,bilag 4, side 10).

Den kollektive trafik bør være finmasket i den indre by. Det klares bedst med (små selvkørende?) busser. De gamle gader er stopfyldt med tekniske installationer. Alene af den grund vil det være en katastrofe at få et anlægsarbejde over flere år.

Letbanen skal være korridorer ud af/og ind til byen. Det kan opnås ved at lade letbanen fortsætte i banegraven til Gellerup (måske som højbane?) og være forberedelsen på en Silkeborg-letbane. Det tror jeg, at embedsmændene er ved at have indset!

Nu håber jeg, at vores politikere snart indser, at de ikke kan se deres vælgere i øjnene, når de har lagt hele den kollektive trafik ned og påført os en kæmperegning til flytning af varme og vandrør.

Letbanen kan blive en succes, hvis den vel at mærke bliver driftssikker (hvilket jeg tvivler på, den bliver, hvis den går midt igennem byen ad de små gader) - og hvis den supplerer fremtidens elektriske kollektive trafik.

Illustration: Jens Nex
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Lyt med: For to år siden kørte Jesper sin kone på plejehjem: - Jeg følte mig som det mest utro væsen over for Hanne

Danmark

'Træls', 'tåbeligt' og 'det vil vi ikke tolerere': DF-bagland kritiserer degradering af Kofod og Kjærsgaard

Annonce