Annonce
Aarhus

Letbanens fader: »Det bliver godt, det her«

I 2005 fremlagde Peter Thyssen som radikal rådmand for teknik og miljø et "projekt til en letbane". I går prøvesad han sammen med sin hustru, Karen, et letbanetog. "Det bliver godt, det her" lød vurderingen fra letbanens initiativtager.

Manden, der tog initiativ til at anlægge letbane i Aarhus, tog de første tog i øjesyn. Han er begejstret.

»Peter Thyssen (R) tager sin post som rådmand for blandt andet Århus Sporveje så alvorligt, at han nu lægger et projekt frem til en letbane.«
Sådan stod der i Århus Stiftstidende 4. januar 2005.
Ikke mærkeligt, at Peter Thyssen er blandt de mange nysgerrige, der 11 år senere skal se, hvordan projektet er ført ud i livet.
Annonce
»Det bliver godt, det her. Det er jeg sikker på,« siger Peter Thyssen.
Han husker tydeligt, hvordan han og daværende amtsborgmester Johannes Flensted-Jensen (S) i en fælles pressemeddelelse annoncerede, at de ville arbejde for at give Aarhus en letbane.
Det næste år blev en kamp for at overbevise regeringen og især en dybt skeptisk trafikminister Flemming Hansen (K) om, at letbanen var værd at satse på.

Gennembruddet

»Jeg tror, at gennembruddet kom, da vi tog til Kassel for at se på deres letbane. Da havde vi repræsentanter med fra både amtet, kommunen og staten,« husker Peter Thyssen, der også rejste til Christiansborg sammen med daværende borgmester Nicolai Wammen (S) for at tale letbanens sag.
Og minsandten: I foråret 2006 havde argumenterne fra Aarhus gjort så stort indtryk på Christiansborg, at der var flertal for at give byen en halv milliard kr. til sin letbane.
»Fremtiden byder på en helt uholdbar situation for Aarhus, hvor trafikken risikerer at bryde sammen, hvis der ikke gøres noget,« sagde den radikale trafikordfører, Martin Lidegaard, dengang til Århus Stiftstidende.
Kommunalvalget 17. november 2008 gik ikke Peter Thysssens vej. Derfor var det ikke letbanens initiativtager, men hans efterfølger som rådmand for teknik og miljø, Laura Hay (V), der i 2011 var med til at forhandle den aftale på plads, der gjorde det til en kendsgerning, at Aarhus skulle have landets første letbane.
Annonce

Lang og stenet vej

Århus Stiftstidendes arkiv er fyldt med artikler og læserbreve, der viser, at vejen mod en fiks og færdig letbane har været både lang og stenet.
Sikkerheden, når letbanen skulle køre sammen med den øvrige trafik, ville blive et nærmest uløseligt problem, lød det fra Dansk Jernbaneforbund.
Det første budget på 2,4 milliarder viste sig at være mildt sagt utilstrækkeligt. 700 millioner måtte findes.
Det blev de. Og hen ad vejen blev alle de andre problemer ryddet af bordet.
Og om et halvt års tid ruller det »projekt til en letbane«, Peter Thyssen lagde frem i januer 2005, ud i virkelighedens verden.
Annonce

Ingen IC4-skandale

»Der kan nok stadig nå at opstå problemer, for eksempel i indkøringsfasen, men jeg er overbevist om, at det bliver forrygende godt. For vi har hele vejen igennem lagt vægt på, at alting skal være hyldevarer. Vi skal ikke have nogen IC4-skandale her,« siger Peter Thyssen.
Tog af samme type som Aarhus Letbanes kører i Nice i Frankrig, Croydon i England og Bergen i Norge.
Bergens letbane blev i 2011 kåret til verdens bedste.
»Jeg tror nu, at vores bliver endnu bedre,« siger Peter Thyssen.
Annonce
Aarhus For abonnenter

Analyse: De gamle og de handicappede blev lovet flere penge - den ene part må nøjes med en slatten redningskrans

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Lørdagens coronatal: 358 blev konstateret smittet det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Fra blogger til butiksejer: Tobias har åbnet butik med brugt herretøj

Navne For abonnenter

Stemmesluger, vagthund og motorcykelmand: Skandalehistorie fik den normalt højtråbende og sygdomsramte byrådspolitiker til at trække sig fra partiet

Debat

Den lange sang om et nyt, stort stadion: Endelig en sejr til AGF… men andre svære kampe venter

Sport

Se videoen: 600 cykelryttere mindes Chris Anker Sørensen til cykelløb i Hammel

Alarm 112

Travl nat for brandvæsenet: Flere containerbrande i Gellerup

Aarhus For abonnenter

Kollaps flår et blødende sår i Enhedslisten i Aarhus: - Jeg er mega-vred og oplever en åbenlys tillidskrise

Debat

Det tamme vildt

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Erhverv

Generationsskifte i sjette gear: Bilfamilie bygger nyt bilhus ud til Grenåvej

Danmark

En lugt af død bredte sig i kvarteret: - Naboerne spurgte, om jeg havde lig i drivhuset

Danmark

Ny bog er et forsvar for storbyen: - Større storbyer er vores bedste kort i kampen mod klimakatastrofen

Aarhus For abonnenter

Flere føler sig til grin: Inge og Birgit er begge indkaldt til 'forundersøgelser' - i år 2027

Sport

En drilsk klausul: Derfor var det nødvendigt for Skanderborg Aarhus at skrive ny kontrakt med Danmarks største talent

Annonce