Annonce
Aarhus

Letbanens nye våben mod fedtede skinner: Hjemmestrikket maskine skal hjælpe togene op ad stejl stigning

Hvis du synes, at letbanens nye våben mod løvfald og fedtede skinner ligner en hjemmestrikket maskine, har du helt ret. Privatfoto
Løvfald og vedvarende regn betød, at letbanetogene i efteråret 2018 fik problemer på stigningen op ad Nørrebrogade. Nu er letbanen klar med et nyt våben i kampen mod fedtede skinner, så passagererne i år kan komme frem uden forsinkelser.
Annonce

AARHUS: Sidste efterårs løvfald gav problemer for letbanen på strækningen fra Nørreport og mod Vennelyst Boulevard og videre til letbanestoppet ved Universitetsparken. Kombinationen af nedfaldne blade og regn betød, at skinnerne blev så fedtede, at letbanetogene fik store problemer med at forcere stigningen.

Hjulene snurrede rundt på skinnerne uden at trække letbanetogene fremad. Resultatet var forsinkelser, aflysninger, kaos og utilfredse rejsende.

I år sætter Aarhus Letbane et nyt våben ind i kampen mod de fedtede skinner, når bladene inden længe begynder at falde ned fra træerne. Våbnet er en maskine, der med præcision fordeler en klæbrig gelémasse på skinnerne, som betyder, at det sand, som letbanetogene selv kan smide på sporene - for at skinnerne ikke er for glatte - også bliver liggende på skinnerne.

Sidste år blæste og regnede sandet af sporet igen og havde derfor minimal virkning.

- Vi havde nogle udfordringer sidste år med at komme op ad Nørrebrogade. De skulle gerne være løst med den her maskine, forklarer direktør i Aarhus Letbane Michael Borre.

Når sandet klistrer fast til skinnerne hjælper det på friktionen med togene, som dermed bliver i stand til at kravle op ad de stejle spor.

Vi havde nogle udfordringer sidste år med at komme op ad Nørrebrogade. De skulle gerne være løst med den her maskine

Michael Borre, direktør i Aarhus Letbane

Annonce

Hjemmestrikket model

Ved første øjekast ligner letbanens nye våben mod løvfald en hjemmestrikket løsning og det er det såmænd også. Maskinen er udviklet af Aarslev Rail i samarbejde med en 'Ole Opfinder', fortæller letbanedirektøren.

Maskinen består af et længere metalhåndtag på små hjul, en plastikdunk med gelémassen med en lille hane på og en helt almindelig pumpe til flydende ukrudtsmiddel, som mange kender den fra haven.

Der findes anordninger, der kan fordele gelémassen automatisk på letbaneskinnerne. Men hos Aarhus Letbane har man valgt den hjemmestrikkede Storm P-model i stedet for at investere i en stor og dyr model. Både af økonomiske og af praktiske årsager.

- Den er hurtig og den er enkel. Og hvis vi mod forventning får vi problemer med at køre op ad den stejle stigning, kan en person hurtigt fordele gelémassen ved hjælp af maskinen, forklarer Michael Borre.

Annonce

Danmarks stejleste stigning

Sidste efterår var det især den store model af letbanetogene - Tangoen - der fik problemer på den stejle stigning fra Nørreport og op mod Vennelyst Boulevard. Stigningen er her på 6 procent - den stejleste stigning på jernbaneskinner i Danmark.

I efteråret 2018 lykkedes det for Aarhus Letbane at få justeret så meget på Tangoens sandingsanlæg, at togene igen kunne forcere den stejle stigning. Det skete dog stadig med hiv og sving og forsinkelser. Derfor besluttede Aarhus Letbane allerede dengang at investere i den klæbrige gelémasse, som dog ikke nåede frem, mens de fedtede blade drillede letbanedriften.

Nu er produktet imidlertid klar til at blive brugt. Det vil ske lige så snart, at bladene for alvor begynder at falde af træerne - formentlig allerede om en uges tid, vurderer letbanedirektøren.

Gelémassen vil blive smurt ud på skinnerne om natten, når togene ikke kører. Men bliver der mod forventning brug for en ekstra omgang, kan det gøres hurtigt uden store forsinkelser til følge.

Stigningen fra Nørreport og op til letbanesstoppet Universitetsparken er stejl. Nu får letbanen et nyt våben for at kunne forcere stigningen. Foto: Henning Bagger/Scanpix
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce