Annonce
Aarhus

Letbanepassagerer har kørt i taxa for en kvart million

Letbanens forsinkelser er blevet dyr i taxa-regninger. Foto: Henning Bagger
Midttrafiks samlede udgifter er løbet op i en kvart million kroner på fire måneder på grund af rejsegarantien.

HJORTSHØJ: Mange østjyder har de seneste måneder via rejsegarantien fået betalt en taxaregning som følge af en mislykket eller aflyst tur med letbanen. Midttrafiks samlede udgifter hertil er nu løbet op i en kvart million kroner for maj, juni, juli og august. Det skriver DR Østjylland.

Én af dem, der ganske ufrivilligt har fået en taxatur til Aarhus betalt af det offentlige, er Hjørdis Egekvist fra Hjortshøj. Hun har pensionistkort, der ikke er gyldigt i myldretiden efter klokken 15. Derfor var hun omhyggelig med at holde sig inden for tidsbegrænsningen, da hun ankom til Hjortshøj Station.

- Jeg var henne ved toget klokken 14.31 og kunne være på banegården 14.55, men da toget var aflyst, ringede jeg til kundeservice, og spurgte, om jeg måtte tage det næste tog. Det var efter klokken 15, forklarer hun.

Men til hendes store overraskelse var beskeden fra Midttrafiks kundeservice et 'nej' - Hjørdis Egekvist skulle ikke tage det næste tog.

- Jeg måtte gerne tage en taxa. Det koster 303 kroner, hvor det andet havde været gratis. Der synes jeg, at det er spild af vores alle sammens penge, at jeg ikke bare kunne have gjort det andet, siger hun til DR Østjylland.

Hjørdis Egekvist blev rådet til at tage en taxa, fordi hun på grund af det aflyste tog var omfattet af rejsegarantien. Den betyder, at Midttrafik i det her tilfælde skulle sørge for, at hun kom frem til sin destination, da hun var forsinket med toget eller bussen i mere end 20 minutter. Det kan umiddelbart godt virke som spild af penge, medgiver Martin Tams, der er chef for Midttrafiks kundeservice.

- Vi risikerer dog, at hvis hun var steget på det næste tog, kunne hun være stødt ind i en billetkontrol og få en rigtig dårlig oplevelse ved at have fået en kontrolafgift. I det her tilfælde vil jeg egentlig vurdere, at hun har fået en god service og den rigtige service, siger han.

Annonce

Ingen øvre grænse

Udgifterne til de forsinkede letbanepassagerer er accelereret, siden den sidste del af banen mod Grenaa åbnede i slutningen af april. Trafikselskabet Midttrafiks rejsegaranti dækker nemlig udgifter til bil eller taxa, hvis selskabet er skyld i, at passagerer er mere end 20 minutter forsinket til deres rejsemål.

Det er Midttrafik, som administrerer den kollektive trafik i Region Midtjylland og derfor også letbanen. Før åbningen udbetalte Midttrafik i snit 6.700 kroner om måneden til rejsegaranti på letbanen. I maj var det steget til 54.000 kroner, og senest i august har Midttrafik brugt 80.000 kroner på rejsegaranti. Men selskabet har ingen planer om at ændre på systemet. Det bliver ved med at punge ud, siger Martin Tams.

- Der ligger ikke nogen øvre grænseværdi, for vi er stadig nødt til at yde så god en kundeservice som muligt. Det betyder, at vi gerne vil bidrage til, at kunderne kan komme frem til deres destination, som de nu skal. Om det er på arbejde, i skole eller noget helt tredje, siger han til DR Østjylland.

Midttrafik sender regningen for de mange taxature videre til ejerne af Aarhus Letbane, som er Aarhus Kommune og Region Midtjylland. I sidste uge kom det frem, at letbanen er så dyr for netop Aarhus Kommune, at den måske bliver nødt til at nedlægge bybusruter. Med den dyre taxa-erfaring giver det god mening for Hjørdis Egekvist.

- Jeg tænker, at jeg ikke er den eneste, der har taget en taxa. Det kunne jeg have gjort mange gange, men har ikke haft lyst til det. Denne gang tænkte jeg, at nu gør jeg det, for jeg var sur over, at jeg ikke bare kunne tage det næste tog.

Hos Midttrafik er medarbejderne i kundeservice fuldt ud bevidste om sure passagerer. Samtidig peger Martin Tams på, at de eneste, der rigtig ved, hvad de mange forsinkelser og aflysninger skyldes, er selve letbaneselskabet.Indtil de får inddæmmet problemerne, må Midttrafik fortsætte de ærgerlige taxaudlæg.

- Det er brandærgerligt, og der er masser af folk, som arbejder i døgndrift især nede ved letbanen. De forsøger at rette op på den situation, vi står i lige nu, som bestemt ikke er gunstig, siger kundeservicechefen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Nye beregninger: Det vil der ske med biltrafikken, hvis man gør bus og letbane gratis i Aarhus

Leder

Socialdemokraterne hader idræt

Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Aarhus

Mulige problemer med letbanen torsdag: Udstyr til forebyggelse af is er endnu ikke fuldt i drift

Aarhus For abonnenter

Nelson boede 14 år i en flygtningelejr: - Det betyder alt for mig at blive dansk statsborger

Annonce