x
Annonce
Aarhus

Letbanepassagerer har kørt i taxa for en kvart million

Letbanens forsinkelser er blevet dyr i taxa-regninger. Foto: Henning Bagger
Midttrafiks samlede udgifter er løbet op i en kvart million kroner på fire måneder på grund af rejsegarantien.

HJORTSHØJ: Mange østjyder har de seneste måneder via rejsegarantien fået betalt en taxaregning som følge af en mislykket eller aflyst tur med letbanen. Midttrafiks samlede udgifter hertil er nu løbet op i en kvart million kroner for maj, juni, juli og august. Det skriver DR Østjylland.

Én af dem, der ganske ufrivilligt har fået en taxatur til Aarhus betalt af det offentlige, er Hjørdis Egekvist fra Hjortshøj. Hun har pensionistkort, der ikke er gyldigt i myldretiden efter klokken 15. Derfor var hun omhyggelig med at holde sig inden for tidsbegrænsningen, da hun ankom til Hjortshøj Station.

- Jeg var henne ved toget klokken 14.31 og kunne være på banegården 14.55, men da toget var aflyst, ringede jeg til kundeservice, og spurgte, om jeg måtte tage det næste tog. Det var efter klokken 15, forklarer hun.

Men til hendes store overraskelse var beskeden fra Midttrafiks kundeservice et 'nej' - Hjørdis Egekvist skulle ikke tage det næste tog.

- Jeg måtte gerne tage en taxa. Det koster 303 kroner, hvor det andet havde været gratis. Der synes jeg, at det er spild af vores alle sammens penge, at jeg ikke bare kunne have gjort det andet, siger hun til DR Østjylland.

Hjørdis Egekvist blev rådet til at tage en taxa, fordi hun på grund af det aflyste tog var omfattet af rejsegarantien. Den betyder, at Midttrafik i det her tilfælde skulle sørge for, at hun kom frem til sin destination, da hun var forsinket med toget eller bussen i mere end 20 minutter. Det kan umiddelbart godt virke som spild af penge, medgiver Martin Tams, der er chef for Midttrafiks kundeservice.

- Vi risikerer dog, at hvis hun var steget på det næste tog, kunne hun være stødt ind i en billetkontrol og få en rigtig dårlig oplevelse ved at have fået en kontrolafgift. I det her tilfælde vil jeg egentlig vurdere, at hun har fået en god service og den rigtige service, siger han.

Annonce

Ingen øvre grænse

Udgifterne til de forsinkede letbanepassagerer er accelereret, siden den sidste del af banen mod Grenaa åbnede i slutningen af april. Trafikselskabet Midttrafiks rejsegaranti dækker nemlig udgifter til bil eller taxa, hvis selskabet er skyld i, at passagerer er mere end 20 minutter forsinket til deres rejsemål.

Det er Midttrafik, som administrerer den kollektive trafik i Region Midtjylland og derfor også letbanen. Før åbningen udbetalte Midttrafik i snit 6.700 kroner om måneden til rejsegaranti på letbanen. I maj var det steget til 54.000 kroner, og senest i august har Midttrafik brugt 80.000 kroner på rejsegaranti. Men selskabet har ingen planer om at ændre på systemet. Det bliver ved med at punge ud, siger Martin Tams.

- Der ligger ikke nogen øvre grænseværdi, for vi er stadig nødt til at yde så god en kundeservice som muligt. Det betyder, at vi gerne vil bidrage til, at kunderne kan komme frem til deres destination, som de nu skal. Om det er på arbejde, i skole eller noget helt tredje, siger han til DR Østjylland.

Midttrafik sender regningen for de mange taxature videre til ejerne af Aarhus Letbane, som er Aarhus Kommune og Region Midtjylland. I sidste uge kom det frem, at letbanen er så dyr for netop Aarhus Kommune, at den måske bliver nødt til at nedlægge bybusruter. Med den dyre taxa-erfaring giver det god mening for Hjørdis Egekvist.

- Jeg tænker, at jeg ikke er den eneste, der har taget en taxa. Det kunne jeg have gjort mange gange, men har ikke haft lyst til det. Denne gang tænkte jeg, at nu gør jeg det, for jeg var sur over, at jeg ikke bare kunne tage det næste tog.

Hos Midttrafik er medarbejderne i kundeservice fuldt ud bevidste om sure passagerer. Samtidig peger Martin Tams på, at de eneste, der rigtig ved, hvad de mange forsinkelser og aflysninger skyldes, er selve letbaneselskabet.Indtil de får inddæmmet problemerne, må Midttrafik fortsætte de ærgerlige taxaudlæg.

- Det er brandærgerligt, og der er masser af folk, som arbejder i døgndrift især nede ved letbanen. De forsøger at rette op på den situation, vi står i lige nu, som bestemt ikke er gunstig, siger kundeservicechefen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Kampklædt politi med våben i Aarhus C: Mand ført ud fra opgang med hætte trukket op over hovedet

Leder

Ærgerlig men forudsigelig død

De robuste overlever coronaen. De skrøbelige risikerer at dø, hvis de bliver smittet. Det sidste er sket for det hyggelige Vilhelmsborg Festspil, der i 30 år har været vist i fri luft på scenen i skoven mellem Beder og Mårslet. Selv en tur i respirator i sidste øjeblik ville ikke være nok. Den kommende tid er så usikker, at premieren 1. august er opgivet. Ingen kunne være sikker på, at de nødvendige penge kunne spilles ind, og sponsorer holder sig tilbage, fordi de ikke ved, om de får noget for pengene. Så Steen Jonsson Agger, der kun har været formand i halvanden måned, måtte fredag konstatere, at det var nødvendigt at sige stop. "Lene Kaaberbøls "Skammerens datter" bliver ikke vist til sommer. Festspillet er konkurs. Coronaen var den tue, der skulle til at vælte læsset. Økonomien hang i trevler, efter at festspillet siden 2016 har haft under 10.000 på tilskuerpladserne, sidste år kun 5700. Det meget kraftigt nedadgående tal af gæster var et vink med en vognstang om, at festspillet ikke ville blive ved at leve - ja, med mindre nogen ville lægge alle pengene i kassen. Indtægter på billetter og salg ved forestillingerne var der ikke meget af mere. Det er ærgerligt, at Aarhus bliver den attraktion mindre, men lukningen er en naturlig konsekvens af tilbagegangen. Lisbet Lautrup Knudsen lavede en succes som formand, da "Matador" blev vist i 2015 med området lavet om til Matador-huse, og maden var gammeldags dansk som stegt flæsk og kartofler med persillesovs. Det år gav et overskud på 150.000 kroner og lidt at tære af. Men det gik alt for stærkt nedad. På Vilhelmsborg har mange unge talenter prøvet sig af, og der er et flot fællesskab blandt alle. Bag kulissen har mange frivillige ydet et stort arbejde over måneder hver sommer. Men tilskuerne var for det meste mindst dobbelt så gamle som dem på scenen, fornyelsen udeblev, og så hører det automatisk op. Tiden byder på mange andre tilbud. Ganske få kilometer derfra har professionelle skuespillere fra Det Kongelige Teater optrådt på den udendørs scene ved Moesgaard Museums tag i både 2017 og 2019, og musicals har kunnet ses så mange andre steder. Fredericia Teaters opsætninger blev rigtig gode. Men døde af det. Om nogen har mod på at genoplive Vilhelmsborg Festspil, må tiden vise. Men formen skal fornyes, hvis det skal lykkes.

Danmark

Liveblog: 77 personer er døde med coronavirus i Danmark - de blev i snit 81 år

Danmark

Regeringen overvejer gradvis åbning af Danmark efter påske - hvis danskerne fortsætter fornuftig adfærd

Aarhus

Overlæge: - Det er fortrinsvis de unge og raske, vi har i respirator

Annonce