Annonce
Aarhus

Letbaneprojekt haves - penge ønskes

De to næste letbaneetaper er planlagt i detaljer. Men næsten halvdelen af finansieringen mangler.

De to næste letbane-etaper er allerede planlagt så detaljerede, at der ikke skal tegnes mange streger, før skinnerne kan lægges på strækningen fra Aarhus Ø til Brabrand, og fra Lisbjerg til Hinnerup.
Projekterne er nemlig i gang med at blive undersøgt for deres virkninger på miljøet - en såkaldt VVM-redegørelse - og til det formål er det nødvendigt at have helt styr på, hvor skinnerne skal ligge.
Så meget styr skal der være, at arbejdet i princippet kan gå i gang dagen efter, at byrådet har vedtaget VVM-redegørelsen. Det forventes i øvrigt at ske i efteråret 2019.
Annonce
I praksis kan arbejdet naturligvis ikke gå i gang, før der er fundet en finansiering. Og lige nu kniber det gevaldigt. Det regeringsbærende parti, Venstre, vil ikke bruge flere penge på letbaner. Andre borgerlige partier er også skeptiske.
Men Venstre sidder ikke på regeringsmagten for evigt. Kommer der en dag en mere letbane-venlig regering til magten med mod på at bruge knapt 900 millioner kr. i Aarhus, så kan man gå i gang med at anlægge en letbane, der begynder ude på Aarhus Ø, hvor passager-potentialet er stort.
For når hele »øen« er bygget op, vil der bo 7000 mennesker på den. 12.000 arbejdspladser forventes der også at være.
Fra Aarhus Ø kører letbanetoget i Grenåbanens gamle spor, indtil det svinger til højre ind på et nyt spor op til Banegårdspladsen og Park Allé.
Derfra kan politikerne vælge mellem to linjeføringer. Begge ender på Viborgvej, og på Hasle Torv kører toget ad Ryhavevej og Edwin Rahrs Vej, til det svinger til venstre ned gennem Gellerupparken til Silkeborgvej.
I Brabrand standser letbanetoget ved en ny trafikterminal. Det samme gør den regionalbane til Silkeborg, der er med i den daværende regerings aftale om Togfonden.
Den nye bane vil halvere rejsetiden til og fra Silkeborg og i kombination med letbanen betyder det noget så sjældent som kollektiv trafik, der er betragteligt hurtigere end bilen.

Til Hinnerup

Projektets anden etape er en 8,2 kilometer lang letbane mellem Lisbjerg og Hinnerup Station.
Den standser ved et nyt Parkér & Rejs-anlæg ved E45 i Søften. Anlægget får plads til 1000 biler, hvis ejere hurtigt kan springe på letbanen, hvis de vil undgå bilkøerne ind mod Aarhus.
På Hinnerup Station kobles letbanen sammen med regionaltoget. Dermed bliver stationen et centralt omstigningspunkt, hvor man kan skifte mellem letbane, jernbane, bus, bil og cykel.
Annonce
Aarhus

Tag kandidattesten til kommunalvalget her

Aarhus For abonnenter

Giftig sag rammer byrådet: Vil Aarhus Kommune tilbyde at undersøge kræftramt brandmand for PFOS-skader?

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Tirsdagens coronatal: For syvende dag i træk er der flere end 1000 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Gammel kending vender tilbage til Aarhus: Her er Aros' nye direktør

Aarhus For abonnenter

Fortætning i midtbyen: Beboere og politikere i infight om nyt byggeprojekt

Alarm 112

Luk døre og vinduer: Politiet opfordrer borgere til at passe på giftig røg fra storbrand - kommer til at brænde i flere dage

AGF

Slut med lejeaftale: AGF køber tysk profil

Alarm 112

50 brandfolk efterslukker stadig storbrand på kranfabrik: Kan give trafikale udfordringer

Aarhus For abonnenter

Lise mistede to ægtefæller og sit syn: - Men jeg er nok typen, der får det bedste ud af alting

Debat

I et stille vejr tænker jeg på kernekraft: Klimakrisen er falsk alarm, men manglen på el er virkelig

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Aarhus

Stiften på plakatpatrulje: Partierne bryder både regler og interne aftaler

Danmark

Vild forvirring om MitID: Køber nye pas og telefoner for at få det til at virke - det er helt misforstået

Sport

Han kan samle en professorterning hurtigere end du kan tage dine sko på: Bakken-anfører med cirka ti mesterskaber sætter rekord

AGF For abonnenter

AGF var et hold uden plan og retning søndag eftermiddag i det kronjyske

Østjylland

DN holdt valgmøde og afslørede resultatet af en rundspørge: Det mener flertallet af kandidaterne om Kattegatforbindelsen

Annonce