Annonce
Aarhus

Letbaneråd vil have nye etaper

Broerne over Egåen til første etape af letbanen er i fuld gang med at blive anlagt. Men politikere i hele Østjylland vil videre mod nye etaper. Foto: Jens Thaysen.

Otte kommuner og Region Midtjylland samarbejder for at få nye etaper på letbanen i Aarhus-området. Det skal løse trængselsproblemerne.

Flere letbaner i Aarhus-området og nye strækninger til Skanderborg, Hadsten og Randers. Det er visionen hos det nyetablerede Letbaneråd, der består af otte østjyske kommuner og Region Midtjylland sammen med Midttrafik.

Det nye Letbaneråd består af toppolitikere fra otte kommuner og regionen foruden en repræsentant fra Midttrafik. Pressefoto.

Parterne har netop stiftet Letbanerådet med toppolitikere fra de otte kommuner som en politisk overbygning på letbanesamarbejdet. Formanden for rådet, regionsrådsformand Bent Hansen, lægger ikke skjul på, hvad formålet med rådet er:

De er med i rådet

Letbanerådet består af:

Bent Hansen (A) (formand), regionrådsformand, Region Midtjylland

Claus Omann Jensen (V), borgmester, Randers Kommune

Frank Borch-Olsen (C), 1. viceborgmester, Silkeborg Kommune

Jan Petersen (A), borgmester, Norddjurs Kommune

Jørgen Gaarde (A), borgmester, Skanderborg Kommune

Kirstine Bille (F), 1. viceborgmester, Syddjurs Kommune

Kristian Würtz (A), rådmand for Teknik og Miljø, Aarhus Kommune

Mads Nikolajsen (F), bestyrelsesmedlem, Midttrafik

Nils Borring (A), borgmester, Favrskov Kommune

Uffe Jensen (V), borgmester, Odder Kommune

»Det er at lægge et politisk pres på Christiansborg og transportministeren. Vi må kræve at få statslige investeringer i letbanen, der kan matche de milliardinvesteringer, staten lægger i metro-systemet i København. Aarhus vokser med 4.000-5.000 indbyggere om året og enhver, der kører i Østjylland, kender til trængselsproblemerne. Dem skal der gøres noget ved, og vi er i Letbanerådet overbeviste om, at en udbygget letbane er en væsentlig del af løsningen,« siger Bent Hansen.

Annonce

Mens letbanesamarbejdet hidtil har handlet om første etape til Lisbjerg, skal det nye Letbaneråd tænke og formulere visioner for letbanens udbygning.

»Letbanerådets opgave bliver at sikre, at vi hurtigt kan komme videre med de næste etaper af letbanen, i første omgang til Hinnerup, Brabrand og Hasselager og på sigt til Randers og Hadsten,« siger Bent Hansen om visionerne.

»Vi kikker på hele området fra Aarhus til Skanderborg, Silkeborg, Djursland og Randers. Hvis man skal løse de trafikale udfordringer kræver det et samlet netværk af letbaner foruden en ny regionalbane Aarhus-Silkeborg og at Skanderborg får en S-togslignende nærbane til Aarhus, når landstrafikken flyttes over på de nye skinner, der skal gå over Hovedgård.«

Til Hadsten og Randers går ellers tog i forvejen?

»Ja, selvfølgelig har man jernbanen på den strækning, men hvis letbanen skal være et reelt tilbud til dem, der holder i kø på E45, er det vigtigt, at den går der, hvor folk skal hen. Og det er ikke nødvendigvis helt ind til Aarhus H,« svarer Bent Hansen.

Et effektivt system

Centralt i arbejdet står Samspil 2025, som er Letbanesamarbejdets oplæg til en udbygning af et effektivt kollektivt transportsystem, som understøtter byudviklingen og sikrer en sammenhængende og bæredygtig mobilitet i Aarhusområdet og i det østjyske bybånd.

I planen indgår de statslige planer for baneudbygning sammen med planerne for letbanens nye etaper, busbetjeningen og Parker&Rejs-anlæg i et sammenhængende net i kommunerne Aarhus, Favrskov, Norddjurs, Odder, Randers, Silkeborg, Skanderborg og Syddjurs.

Bent Hansen peger på den markante fremgang på samdriften af Odderbanen og Grenåbanen på 10-15 procent passagerer som et argument for, at flere gerne vil køre med letbane.

»Der er også god økonomi i på længere sigt at investere i letbanen. Hvis blot det er et ordentligt tilbud kommer passagererne ved vi ud fra erfaringerne på Grenåbanen.«

Hvad så med dem, der holder i kø på indfaldsvejene, hvor der ikke er planlagt letbane, som Viborgvej og Silkeborgvej?

»En letbane til Brabrand vil tage noget at trykket på Silkeborgvej, men du har ret i, at nogle indfaldsveje skal udbygges. Letbanen erstatter ikke en udbygning af E45 og indfaldsvejene. Men den kan være med til at skabe en bedre balance.«

Bent Hansen skulle i øvrigt sammen med Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard være mødtes med transportminister Magnus Heunicke i tirsdags for at drøfte bl.a. trængselsproblemer i Aarhus-området. Men ministeren måtte aflyse mødet. Nu håber de på et nyt møde i nær fremtid.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Moesgaard Museum beskyldes for at skæmme naturperle: - Det er jo ren Klondike med udsigtstårn og campingvogn

Debat

Vores by bliver fattig uden almene boliger: Der er plads til flere

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Ministerium vil sælge bolig i New York på 353 kvadratmeter

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

AGF For abonnenter

Stiften har været AGF-karaktererne igennem: Her er årets spiller, forårets profil og sæsonens bedste kamp i den rædderlige sæson

Alarm 112

To personer løb over for rødt for at nå bus: Begge blev kørt ned og sendt på skadestuen

Annonce