Aarhus Letbane er totalt underbudgetteret, viser notat. Og underskuddet nærmer sig 700 mio. kr., lyder rygter.
Det ambitiøse letbaneprojekt i Aarhus er totalt underbudgetteret. Det afslører et notat fra Teknik og Miljø, som dokumenterer, hvorfra en overskridelse på godt 400 mio. kr. stammer. Men ifølge rygter omkring letbaneprojektet kan overskridelsen løbe op i nærheden af 700 mio. kr.
Transportminister Magnus Heunicke (S) bekræftede for nylig over for Århus Stiftstidende, at der er tale om en væsentlig budgetoverskridelse efter det seneste udbud af transportpakken, det vil sige skinner, tog og elektrificering.
Derfor bør staten øge støtten
Ifølge et notat fra Teknik og Miljø bør staten øge sit tilskud til Aarhus letbane på grund af flere forhold. Bl.a.:
Immunisering: Adskillelsen af kørestrøm og signalsystemer på Aarhus H koster 84 mio. kr. og var ikke med i budgettet.
Sparet opgradering af signalsystem: Da man vedtog, at Grenåbanen skulle være en del af letbanen sparede staten i omegnen af 250 mio. kr., der ellers skulle have været anvendt til nyt signalsystem. Det finansierer Aarhus Letbane nu.
Manglende besparelse i Banegraven: Banedanmark og Transportministeriet krævede, at letbanen skulle skifte perronspor fra 6 og 7 til spor 1 og et nyanlagt spor 0. Dermed skulle der opføres en bro til letbanen hen over de eksisterende spor. Det koster 150 mio. kr.
Endnu værre end frygtet
I forvejen er der afsat 2,4 mia. kr. for første etape af letbanen. Den går fra Aarhus over Lisbjerg til Lystrup. Første etape indeholder desuden elektrificering af Aarhus Nærbane til Grenaa og Odder. Hvis overskridelsen i projektet nu nærmer sig 700 mio. kr., er vi oppe på en overskridelse af budgettet på små 30 procent.
»Jeg har også hørt på vandrørene, at vi nærmer os 700 mio. kr., så det er meget værre end frygtet. Og det er dybt, dybt kritisabelt med så stor en budgetoverskridelse. Vi vil forlange en kulegravning af, hvorfor det er gået så galt, og hvorfor byrådet ikke er blevet holdt orienteret,« siger Venstres medlem af teknisk udvalg, Gert Bjerregaard.
Han peger på, at overskridelsen ikke er kommet på én gang, men må have været undervejs i nogen tid, og derfor finder han det helt uholdbart, at byrådet ikke er orienteret løbende.
Det var først efter påske, hvor overskridelsen første gang blev nævnt i pressen, at teknisk udvalg blev orienteret delvist.
Gert Bjerregaard undrer sig bl.a. over, at udgifterne til, hvor mange ansatte, der skal til i organsationen har været så kraftigt underbudgetteret.
Ifølge notatet er der en merudgift på 221 mio. kr. til bygherreorganisation, projektering, tilsyn og myndighedsbehanding.
»Det er jo chokerende læsning. Man har jo helt undervurderet opgaven, og der må stå en rådgiver bag det her, som har meget røde ører,« kommenterer Gert Bjerregaard.
Mener du, at kommunen bør kræve erstatning af en eventuel rådgiver?
»Jeg ved ikke, hvordan en kontrakt er skruet sammen, men det er normalt, at man kan gøre et rådgiveransvar gældende, når der tale om så stor en fejlvurdering.«
Venstre stillede allerede i sidste uge en byge af spørgsmål til letbanens økonomi og Gert Bjerregaard foreslog, at byrådet samlet henvender sig til staten for at lægge pres på for at få en større statslig bevilling. Ikke mindst i lyset af, at Odense og København har fået langt større statslige tilskud til deres letbaner.
Projekt må ikke vælte
Rådmand for Teknik og Miljø, Kristian Würtz (S) kan endnu ikke udtale sig om den konkrete overskridelse, da det seneste udbud ikke er landet endnu.
»Men vi må erkende, at vi massivt har undervurderet bl.a. hvad rådgivning koster. Til kritikken siger Kristian Würtz:
»Man kan altid bruge kræfter på at se på, hvem, der var dum engang, men jeg er sikker på, at dem, der har lavet budgettet, har gjort det ud fra den bedste overbevisning. Ingen har ønsket, at vi skulle ende i denne situation.«
Rådmanden finder det helt afgørende, at letbanen gennemføres, så den kan lette det trafikale pres i Aarhus.
»Vi forhandler nu med staten og regionen om en løsning på overskridelsen. Det er helt oplagt, at letbaneprojektet ikke skal vælte, når vi er nået så langt. Og jeg er overbevist om, at vi kan løse det.«