Annonce
Biler

Lexus klar med mærkets første elbil

Den høje EX300e yder 150 hk og har en rækkevidde, som anslået ligger omkring 320-350 km på el. Foto: Lexus
Den høje UX300e bliver den første elbil fra Lexus. Modellen lander herhjemme i sidste halvdel af 2020.

Timingen er god, når Lexus igen lander på det danske marked.

Toyotas luksusmærke genintroduceres nemlig i foråret 2020, og allerede sidst på året er Lexus klar med mærkets første elbil. Det bliver en elektrificeret version af den nye høje SUV, UX300. Det er en bil, som størrelsesmæssigt matcher for eksempel Audi Q3.

De tekniske data fortæller, at hjertet bliver et batteri på 54,3 kWh, mens elmotoren yder 150 kW, der svarer til lidt over 200 hk, og momentet er 300 Nm. Rækkevidden er 400 kilometer efter NEDC-skalaen, hvilket formentlig rækker til 320-350 kilometer efter den nye og mere retvisende WLTP-norm. Toyota har dog endnu ikke tal efter denne.

Det er på papiret lidt mindre end hos konkurrenterne. Men den store test handler om, hvordan rækkevidden er i virkeligheden.

Annonce

Lexus

Toyotas luksus-division kaldet Lexus er tilbage i Danmark efter pause i en årrække.

Det sker med udgangspunkt fra én forhandler i hovedstadsområdet.

Her lægger man næste forår ud med 7 ud af 10 modeller i programmet.

Den elektriske UX300e følger til efteråret.

Danske aftryk

Når Lexus går på banen herhjemme, sker det i første omgang med syv modeller i programmet, som alle henvender sig til de købere, der sigter mod premium-segmentet og mærker som BMW, Mercedes, Audi og Volvo.

Anders Tystrup, der er pressechef hos Lexus og Toyota, forventer at det helt naturligt også vil være disse, som ser i retning af en elektrisk UX300e.

Det er en bil, som også har danske fingeraftryk fra bildesigneren Stephan Rasmussen, som står bag den kileformede Toyota C-HR, og har kreeret nogle af linjerne i UX300-serien.

Importøren fremhæver også, at der er gjort ekstra ud af luksus-oplevelsen i den elektriske Lexus. Her er blandt andet ekstra støjisolering, som tager noget af den vindstøj, som ellers ville kunne høres, når der ikke er en brændstofmotor.

Samtidig har Lexus udviklet et aktivt lydkontrolsystem, der sender naturlige lyde fra bilens omgivelse ind i kabinen, så føreren bliver mere opmærksom på, hvad der sker omkring bilen.

Brugererfaringer

Lexus- og Toyota-ingeniørerne har også brugt en masse af de erfaringer, som er høstet fra mærkernes hybridbiler, og omsat dem i den elektriske drivline, hvor effektiviteten af elmotor, inverter, gear og batteri er maksimeret. Det gælder blandt andet et temperatur-styringssystem.

Selve opladningen klares hjemme med 6,6 kW og ved en hurtiglader med op til 50 kW, hvilket ikke er imponerende i en verden, hvor mange nye elbiler klarer 100-150 kW.

Opladning og komfortfunktioner som klimaanlæg, sædevarme og elruder kan styres med en telefon-app.

Sikkerhedssystemerne er omfattende og indeholder blandt andet nødbremse, der kan reagere over for bløde bilister samt køassistent.

Danske priser eller udstyr kendes endnu ikke.

EX300-serien omfatter også en hybrid-model, der kommer allerede til foråret. Foto: Lexus
Lexus har brugt erfaringerne fra mærkets hybrid-modeller til at optimere effektiviteten i den ny elektriske bil.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Det bliver ved og ved…

I den nyeste spareplan i Aarhus på socialområdet fortsætter den nedadgående spiral med fornyet styrke. Høringsmaterialet slår fast, at der er gennemført mindst 20 procent besparelser over de seneste 10 år. Samtidig er det også en kendsgerning, at der på området for voksne med handicap eksempelvis er kommet 10-20 procent flere borgere med behov for støtte og hjælp. Det hænger ikke sammen! Lad os antage, at der kom 10 procent flere opgaver i borgmesterens afdeling, 10 procent flere børn og unge, 10 procent flere ældre osv. Ville svaret fra byrådet så være, at løsningen var at lave en besparelse på 20 procent? Næppe! Det vil det selvfølgelig ikke, fordi de opgaverne er vigtige – de mennesker, der skal modtage ydelserne fra kommunen, er vigtige. Anderledes ser det ud på det sociale område. Logikken er simpelthen en anden, ikke særlig logisk, men alligevel. Siden 2009 har der været den ene besparelse efter den anden, hvad enten det har været Aarhus Kommunes egne besparelser, eller det har været kommunerne i Midtjylland, der sammen har besluttet dem. Vi overdriver ikke, når vi siger, at det er mindst 20 procent, der er besparet i de forgangne 10 år. Det betyder selvfølgelig noget. Det betyder dårligere livskvalitet for de mennesker, der kunne have fået en ordentlig hjælp. Det betyder et langt dårligere arbejdsmiljø for de socialpædagoger, der skal levere et fagligt kvalificeret stykke arbejde. Man kan bare se på sygefraværets stigning i det seneste år. Jeg er desværre ikke overrasket. Det betyder også, at den store gennemstrømning af medarbejdere vil fortsætte og tage til, fordi det helt enkelt er umulige arbejdsvilkår, byrådet tilbyder sine medarbejdere. Manglende tilbud, kvalitet, evne til at leve op til krav fra socialtilsyn og andre, der vurderer kvaliteten på området. Så det ville klæde byrådet at behandle det sociale område som alle andre. Nemlig, at flere opgaver ikke udløser sparekrav, tværtimod. Byrådet er byråd for ALLE borgere i Aarhus! Det ville klæde byrådet at leve op til denne forpligtigelse.

Danmark For abonnenter

Liste med banditter i habitter vokser til nye højder: - Flere handler groft uforsvarligt, end nogen havde forestillet sig

Østjylland

Se kampflyene over Aarhus: F16-fly i formation markerede jubilæum

Aarhus For abonnenter

Alt optaget på Banegårdens parkering: 9 håndværkerbiler optager 10 P-pladser en hel dag

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];