Annonce
Østjylland

Lidt af forsinkelsen indhentet: Udbygning på Grenåbanen fremskyndet

Allerede i foråret blev der udført arbejder i forbindelse med krydsningssporet i Trustrup. De afsluttende arbejder forventes udført, så sporet et klar til brug i slutningen af 2021. Foto: Henrik Lund
Krydsningsspor, som giver mulighed for flere tog på Grenåbanen, kan blive klar næste år.
Annonce

SYDDJURS: Det blev ikke mødt med megen forståelse på Djursland, da Aarhus Letbane i oktober meddelte, at etableringen af et ekstra spor på Trustrup Station først ville stå klar til brug i slutningen af første kvartal i 2022.

Meldingen dengang fik Mads Nikolajsen, medlem af kommunalbestyrelsen i Norddjurs Kommune for SF og bestyrelsesmedlem i Midttrafik til at miste tålmodigheden.

- Letbanen har givet Odder og Aarhus nogle tydelige fordele. Fordele, som vi igen-igen ikke kommer til at nyde godt af, selv om vi allerede har ventet tre år, sagde Mads Nikolajsen, der samtidig oplyste, at han ville bringe sit forslag om shuttle-busser op i kommunalbestyrelsen i Norddjurs Kommune.

Samtidig gav han udtryk for, at letbanens ejere, Aarhus Kommune og Region Midtjylland, må til lommerne og betale, hvad det må koste at indsætte shuttle-busser, indtil krydsningssporet i Trustrup er i drift.

Det ekstra spor - et såkaldt krydsningsspor - skal sikre, at der kan køre to tog i hver retning på strækningen mellem Ryomgård og Grenaa - i stedet for den ene afgang i timen der kører nu.

Annonce

Tre måneder tidligere

Nu er Aarhus Letbane kommet med en ny melding om krydsningsstationen i Trustrup, som nok skaber en lille smule glæde på Djursland. For efter forhandlinger med ASAL, der skal etablere sporet, er arbejdet fremrykket. Nu lyder planen på, at krydsningssporet kan være klar til brug i slutningen af 2021.

Samtidig bliver arbejdet udført så det kommer til at genere trafikken i anlægsfasen mindre end først antaget.

- Den nye aftale betyder dels at vi henter lidt af forsinkelsen og dels at vi kan ændre spærringsmønsteret til flere spærringer i weekender og aften/nat. Det vil betyde, at driften påvirkes væsentligt mindre end i ASALs oprindelige plan og det betyder samtidig et meget højere serviceniveau i anlægsperioden, forklarer Michael Borre, adm. direktør, Aarhus Letbane.

Århus Stiftstidendes tema om letbanen

I foråret 2020 bragte Århus Stiftstidende en serie på 14 kapitler om letbanens svære start, den ugennemskuelige økonomi og organisation samt muligheder og forhindringer ved fremtidige udvidelser. Vi har samlet alle artiklerne i et særtillæg for avisens læsere med abonnement på e-avisen.

Den nye tidsplan er naturligvis fortsat afhængig af den usikkerhed som situationen omkring covid-19 medfører, hedder det videre i meddelelsen fra Aarhus Letbane.

Det ekstra spor i Trustrup skulle oprindeligt have været anlagt, så det var klar til åbningen af letbanetrafikken på Grenåbanen, men en række forsinkelser betød, at arbejdet blev udskudt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Besværlig morgen for Aarhus Letbane: Kørslen blev blokeret af afrevet del af tog og is på køreledninger

Danmark

Fund af corona-virus i hunde og katte: Fødevarestyrelsen afliver katte på minkfarm

AGF For abonnenter

Kommentar: Sportschefen er smuttet, men det betyder ikke, at AGF skal trække håndbremsen

Annonce