Annonce
Kultur

Liv i Den Gamle By: Tilbage til 70'erne og bryllup på Bent J

Helle Storgaard og Rahman Telefoni mødte hinanden i 1996. Første date gik til Bent J i Nørre Allé. I weekenden blev parret viet på Bent J i Den Gamle By. Privatfoto
1970'er-fest i Den Gamle By, hvor århusiansk par vendte tilbage og blev viet på Bent J.

AARHUS: 1970'erne får nyt liv i Den Gamle By. Det begyndte allerede seneste weekend og blev krydret af en overraskende begivenhed. Ganske vist havde den ikke meget med 1970'erne at gøre, men den satte glans på lørdagen.

Helle Storgaard og Rahman Telefoni mødte hinanden i 1996. Første date gik til Bent J i Nørre Allé, hvor sød jazzmusik opstod. I weekenden kom parret tilbage for at blive viet på Bent J, der siden er flyttet til Den Gamle By.

- Dengang ville jeg invitere Helle ud og valgte et sted, der var helt nede på jorden, hyggeligt og med levende musik, fortæller Rahman Telefoni.

Helle Storgaard supplerer:

- Bent J er et sted, hvor vi har holdt meget af at komme, så det føles helt rigtigt, at vi nu er blevet viet her.

Formand for Teknisk Udvalg i Aarhus Byråd, Keld Hvalsø, stod for vielsen.

Annonce

Tilbage til 1970'erne

Den Gamle By, Viborgvej, Aarhus, vender tilbage til 1970’erne i weekenderne 21.-22. og 28.-29. september. Her kan blandt andet opleves:
  • Dylan Duo, der spiller kendte sange fra 1970’erne
  • Åbningen af Elle boutique
  • Få en køretur i en original VW-boble
  • Modeshow med Den Gamle Bys samling af 1970’er-tøj
  • Radio-nostalgi - udstilling og foredrag om radio/tv-produktionens historie (læs mere på: https://www.dengamleby.dk/bang-olufsen)
  • 1974-kvarterets spændende lejligheder og hyggelige butikker
  • 1970’ernes lege med hulahopringe og sjippetov (for børn)

Se hele programmet på dengamleby.dk/tilbage-til-1970erne

Tid med frisind

I de to kommende weekender bliver der fokus på 1970’erne med modeshows, livemusik, radioudstilling, åbning af ny tøjbutik, og der er dømt hønsestrik og svaj i bukserne.

Der vil være popup-koncerter i gaderne med kendte sange fra 70’erne og modeshow med tøj fra museets store samling af 70’er-tøj.

Museumsdirektør Thomas Bloch Ravn fortæller:

- Vi sætter ekstra spot på 1970’erne, som mange stadig kan huske. Det har vi helt særlige rammer til i 1974-kvarteret, hvor man kan opleve velfærdssamfundets storhedstid. Det var dengang, der kom nye hjælpemidler i hjemmet, og mange kvinder var begyndt at gå på arbejde. En tid præget af frisind, kvindebevægelse og eksperimenterende nye boformer. Men mange levede stadig, som de plejede.

Modebutikken

En ny modebutik opstår i 1974-kvarteret.

I 1969 åbnede et ungt par en tøjbutik, der bragte ung mode til Aarhus. Butikken hed Elle boutique, og den åbner nu igen. Den ene grundlægger, Annette Hoyer Bell, blev senere international fotomodel og bor nu i USA. Hun er i butikken ved åbningen 21. september.

Butikken bliver en såkaldt facadebutik, hvor gæster kan kigge ind udefra. Men de to sidste weekender i september er der en unik mulighed for at kigge indenfor og høre mere om arbejdet med at genskabe butikken.

Radiofabrikken B&O's internationale triumfer med høj kvalitet og banebrydende design kan du høre om i Bendtsens Pakhus, hvor der er udstilling og foredrag.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce