Annonce
Erhverv

Livet med en el-bil: Sælgeren har ordet

Morten Jensen er sælger ved SEF i Svendborg og kører derfor meget. Det kan sagtens lade sig gøre at køre langt i en elbil, fastslår han. Foto: Vincent Byakika
Årets bil 2020 er elbilen Tesla 3. Men kan det lade sig gøre at leve med en elbil, når man kører op til 40.000 kilometer årligt? Sagtens siger en sælger, der nu ejer sin anden elbil, en Tesla 3.

SVENDBORG: Morten Jensen står og lader sin Tesla 3 Long Range op ved hurtigladestationen ved Halsskov, da Erhverv+ møder ham ved et tilfælde.

Han kommer direkte fra Fyn og er på vej mod København. Til hverdag arbejder han som sælger ved SEF Energi i Svendborg, og det betyder da også, at han får kørt mange kilometer i sin elbil. Og det er ikke noget problem, siger han.

- Det er d første par uger, der er de svære, men derefter har man vænnet sig til det, og så sætter man automatisk bilen til sin hjemmelader. De fleste, som ikke har elbil, snakker altid om, hvor langt den kan køre. Men når man først har en elbil, koncentrerer man sig om, hvor hurtigt den kan lade i stedet for, fastslår Morten Jensen.

Han vurderer, at der efterhånden er ved at være hurtigladestandere nok ved de danske motorveje til, at det sagtens kan lade sig gøre at køre landet rundt i en elbil. Som eksempel nævner han netop de ladestandere, vi står ved i Halsskov, og det lignende anlæg ved Fredericia.

Begge steder kan man oplade med op til 175 kW. Tesla-ejerne er endda privilegerede, idet at de har deres egne, effektive Supercharge-ladestandere 13 steder i landet, og flere er på vej. Formentlig til det vestlige Jylland, hvor manglen på Superchargers er markant.

- Men i Tesla, der har adgang til Supercharger, er man endda tryg ved at drøne langt. Her i Danmark indprenter man sig som ejer hurtigt, hvor der er ladestandere. Der er også kommet fire hurtigladere i Svendborg, som SEF har sat op, så byen er godt med, siger Morten Jensen.

Annonce

Tesla 3 Long Range

Rækkevidde: 560 kilometer

Ladetid ved hurtiglader (120 kW): 10-80 procent på cirka 30 minutter

Pris: 449.900 kroner

Traf det rigtige valg

Det er hans anden elbil. Den første var en Nissan Leaf, men det fungerede ikke for ham i længden. Forbruget blev for stort ved motorvejskørsel, og derfor satte han sig godt ind i sagerne, inden han købte sin Tesla.

- De bedste biler til at lade hurtigt er jo Teslas biler, men også en bil som Audi e-Tron og de koreanske Kia e-Niro og Hyundai Kona Electric skulle gøre det godt. Det gør en stor forskel.

Han roser sin bil i store vendinger og fastslår, at han ikke vil undvære sin bil.

- Jeg tænkte ikke så meget på det, inden jeg købte den, men hver måned er der jo en til to nye opgraderinger. Det giver en masse added value. Den bil jeg købte i sommer, er ikke den samme, som den jeg har nu. Jeg må jo nok indrømme, at jeg er blevet en Tesla-fanboy, griner han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Socialdemokraterne hader idræt

Indrømmet, overskriften er måske nok strammet en anelse, men når man ser på, hvordan borgmesterpartiet optræder i spørgsmålet om at sikre ordentlige og tilstrækkelige idrætsfaciliteter til de århusianske borgere, så kan man ikke helt undgå at sidde tilbage med fornemmelsen af, at partiet egentlig ikke tager den del særlig seriøst. Sammenligner man Aarhus med alle andre byer i Danmark, er det nemlig kun indbyggerne i hovedstaden, der er dårligere stillet end århusianerne. En rapport fastslog for nylig, at hvis udviklingen fortsætter, vil Aarhus i 2030 mangle hele 32 fodboldbaner og 22 idrætshaller, hvis byen bare skal opretholde den nuværende fordeling af borgere per facilitet - og det er endda uden at medregne, at byen vokser med over 5000 indbyggere om året. Det er naturligvis ikke alene Socialdemokratiets ansvar, men lige nu er det i hvert fald fair at fastslå, at det er byrådets største parti, der står i vejen for, at idrætsområdet kan få det tiltrængte løft. Både Venstre og Radikale har gentagne gange forsøgt at råbe de øvrige partier op, men specielt den røde del af byrådssalen virker til helt at have mistet hørelsen, når det handler om idrætsfaciliteter. Ufatteligt, når man ved, hvor meget et velfungerende forenings- og idrætsliv betyder for alt lige fra integration til sund livsstil og mindre kriminalitet.

Aarhus For abonnenter

Mange ansatte har forladt sundhedsenhed i Aarhus: Alvorligt påbud rammer efter en svær periode

Annonce