Annonce
Østjylland

Lucas har store racerdrømme: Træningen foregår med en Playstation på teenageværelset

Her sidder 15-årige Lucas Daugaard på jorden. Det gør han næsten også, hvis han sætter sig i bilen. Sæddet er nemlig kun 4,5 centimeter over asfalten, når han drøner afsted med 200 kilometer i timen.Foto: Søren E. Alwan

Lucas Daugaard drømmer om at leve af motorsport. Han har for nylig kørt sig til en 3. plads ved sit første DM i Formel 5.

Annonce

Odder: Nogen har en Peugeot 208 stående i garagen, andre en Volkswagen Golf.

Hos familien Daugaard i Odder står der en vaskeægte racerbil. Godt låst inde vel at mærke, for det er 15-årige Lucas Ditlev Daugaards kæreste eje.

Han kører trods sin unge alder rundt på de danske racerbaner med 200 kilometer i timen i en bil, der hører til i den såkaldte Formel 5-klasse.

Her blev den ottende og sidste afdeling af danmarksmesterskabet kørt for tre uger siden, og det endte med en samlet 3. plads for den unge racerkører. Og det vel at mærke i den første sæson i Formel 5.

- Det er fedt at vide, at jeg kan følge med, men ellers har jeg faktisk ikke tænkt så meget over det. Vi lægger meget tæt, så jeg håber da, at jeg kan vinde DM næste gang, lyder det meget afdæmpet fra Lucas Daugaard.

Vi har i familien snakket meget om, at det er en farlig sport, og vi har bestemt, at når det er noget, Lucas gerne vil, så lever vi med de risici, der er forbundet med det. Og når det er sagt, så har han sikkerhedsudstyr på, og det er en sikker bil, som i øvrigt skal gennemgås sikkerhedsmæssigt inden hvert eneste løb.

Michael Daugaard, far til Lucas Daugaard

Formel 5: Hurtig og billig motorsport

Formel 5 er udsprunget fra Formel Ford, som har eksisteret i Danmark i over 50 år.Nuværende Formel 1-kører Kevin Magnussen har blandt andet vundet DM i Formel Ford tilbage i 2008, og generelt er der tale om en bilklasse, der har opfostret mange talenter i dansk motorsport.

Formel 5-bilerne må maksimalt veje 510 kilo inklusiv køreren. Den har 160 hestekræfter og kan komme op et godt stykke op over de 200 kilometer i timen, men på danske baner kører de ikke hurtigere end de 200.

Formel 5-klassen er kendt for at være en god mulighed for at få en masse racer-erfaring til relativt billige penge, da bilerne er billigere end mange af de andre klasser. Man skal dog stadig regne med over 100.000 kroner for en bil og over 100.000 kroner i årlige udgifter.

Når han sidder i bilen og kører ræs, så er de andre kørere konkurrenter. Men før og efter løb har Lucas Damgaard et godt venskab med de andre kørere, og de hygger blandt andet med poker, når de er ude til løb. Foto: Søren E. Alwan
Annonce

Motorsport koster

Med en sæson, der er slut for nu, er bilen blevet kørt i garagen. Den kommer dog ud til ære for avisens udsendte. Bilen ligner langt hen ad vejen en Formel 1-racer, men selvfølgelig ikke med samme udstyr og motorkraft. Og så ser den lille ud, men det skyldes nok, at den helst ikke skal veje mere end vægtkravet på 510 kilo - inklusiv føreren.

Noget andet, der er lille - i hvert fald i forhold til så mange andre racerbiler - er prisen. Formel 5 er en populær oplærings-klasse, fordi man kan komme til at køre for relativt få penge. Det koster dog stadig 100.000-150.000 kroner om året at holde bilen kørende, fortæller farmand Michael Daugaard.

Derfor er bilen også fyldt godt op med logoer fra diverse sponsorer. De leverer en uundværlig støtte, men det er ikke helt nok. Så Lucas Daugaard har en aftale med et tøjfirma om, at han skal sælge deres tøj i forbindelse med løbene, og desuden sælger familien også vin for at få lidt flere penge på racer-budgettet.

Dækkene er en væsentlig udgift for det lille racerteam. De holder nemlig kun til en enkelt weekend med løb, og så skal de skiftes til næste gang.Foto: Søren E. Alwan
Annonce

Træner på værelset

For at forstå, hvor dyrt det kan være at køre Formel 5, skal vi en tur forbi Lucas Daugaards værelse. Et aflangt rum proppet med pokaler fra tidligere topplaceringer. De står på hylder, reoler og skrivebordet ned langs de to sider. Der er lige blevet plads til en seng og i bunden hænger fjernsynet, hvor der er tilkoblet en Playstation, så Lucas Daugaard kan spille bilspil.

Det foregår selvfølgelig ikke siddende i en sofa med et almindeligt stik, men i en stol, der minder om sædet i bilen, og så er det med rat, gearstang og pedaler til at styre med. Her sidder han dagligt og træner sine kørefærdigheder.

Alternativet var at tage på en bane og køre. Men den skal lejes, og sådan en træningssession koster også et par nye dæk, og så er vi lige pludselig oppe i en 10.000-12.000 kroner, lyder Michael Damgaards estimat. Så er det trods alt billigere med et tv og en Playstation.

På Formel 1-racere skifter man gear med knapper på rattet. Lucas Daugaard skal have fat i gearstangen til højre. Foto: Søren E. Alwan
Annonce

Startede som niårig

De mange pokaler på Lucas Daugaards værelse vidner om, at det er en dreng med fart i blodet. Den første gokart fik han da også allerede som niårig.

- Jeg startede med at gå til det for sjov, men efter fire måneder var jeg med til mit første DM. Jeg har altid godt kunne lide ræs, og jeg har altid godt kunne lide biler. Jeg tror, at der er farten og den kamp, der er på banen, der fanger mig. Og så, at man skal kunne reagere hurtigt, siger den unge racerkører, der nåede seks år i gokarten, inden raceren blev opgraderet i år.

Og det krævede ikke meget tilvænning.

- Det går meget hurtigere i Formel 5, og det var noget, jeg lagde mærke til på de første omgange, jeg kørte i bilen. Men derefter vænner man sig til det, og så føles det helt normalt, siger Lucas Daugaard, der ellers når op på 200 kilometer i timen, når han suser afsted på de danske baner.

Og bilen kan faktisk køre endnu hurtigere. Det er selvfølgelig ikke uden risiko, at man går til en så hurtig sport, men der er ikke tid til at være bange for uheld.

- Når jeg kører, tænker jeg ikke over det. Det fylder ikke noget, og det skal det heller ikke, hvis jeg skal køre optimalt. Desuden føler jeg mig sikker, når jeg er i bilen, siger manden bag rattet.

Familien bakker op om Lucas Daugaards motorsportsdrømme, og især far Michael Daugaard bruger mange timer på det - og han gør det med glæde. Foto: Søren E. Alwan
Annonce

Formel 1 er urealistisk

I næste sæson hedder det også Formel 5 for Lucas Daugaard, men det er ikke en bilklasse, han skal køre for evigt.

- Drømmen er, at jeg kan leve af at køre ræs. Formel 1 kunne selvfølgelig være fedt, men det er ikke realistisk, og det er også et spørgsmål om mange penge. Men de her standardklasser som DTC og DST kunne være spændende. Og så kunne jeg godt tænke mig at prøve at køre i udlandet, siger Lucas Daugaard, der har en klar fordel.

Han er nemlig stadig ung.

- Det er fedt, jeg er nået så langt i forhold til min alder. Og at det har været uden at presse på. Vi har taget det hele, som det er kommet, og så har vi nået målene stille og roligt. Samtidig er det godt, at jeg stadig er ung, for jeg har længere tid til at nå langt i forhold til mange af mine konkurrenter. Folk vil gerne have unge kørere, som stadig kan lære en masse, siger han.

Lucas Daugaard går i 9. klasse og har desuden et fritidsjob, som også skal passes. Resten af tiden bruges stort set kun på motorsport. Han skal være i god form, så han træner i fitness og spiller badminton, og dagligt bruger han en time på at spille bilspil på sin Playstation. Foto: Søren E. Alwan
Hastigheden kommer op på 200 kilometer i timen, når Lucas Daugaard kører på de danske baner, men bilen kan køre hurtigere end det. Foto: PhotoGrafic
Formel 5-sæsonen består af otte afdelinger, hvor man får point efter de placeringer, man ender på i de forskellige løb. Den samlede score afgør, hvem der vinder DM. Foto: PhotoGrafic
Lucas Daugaard blev nummer tre i sit første DM. Det sidste løb blev kørt den første weekend i oktober på FDM Jyllandsringen. Foto: PhotoGrafic
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Få overblikket: Her er de nye restriktioner, der gælder fra mandag

CORONAVIRUS

Live: Mundbind skal bæres i fitnesscentrene - men ikke under træning

Aarhus For abonnenter

I kirke juleaften? Nytårsaften med vennerne? Corona-professoren svarer på fem dilemmaspørgsmål

Annonce