Annonce
Østjylland

Lufthavn skal rumme det hele

<p>Direktør Peter Høgsberg fra Aarhus Lufthavn og Kim Bisgaard fra Innovation Lab i Aarhus ser enorme muligheder i lufthavnen ved Tirstrup. Den skal være et forsamlingshus for hele Østjylland.</p>

Fredag fyldte Aarhus Lufthavn 70 år. Det blev en fest med fokus på at gøre lufthavnen til et østjysk forsamlingshus.

Det er aldrig for sent at lære nye tricks.
Annonce
Aarhus Lufthavn fejrede 70-års fødselsdag med blandt andet et arrangement for offentligheden. Der var stort fremmøde. Foto: Henrik Ask
Det gælder også for en lufthavn, der efter et liv fyldt med turbulens og manglende opbakning fra den vigtigste ejer runder 70 år. Optimisme, høj energi og ikke mindst gode idéer var i den grad i omløb, da Aarhus Lufthavn fejrede den runde fødselsdag med reception og et velbesøgt arrangement for offentligheden.
»Vi vil åbne os mod omverdenen og gøre Aarhus Lufthavn til meget mere end en lufthavn. Målet er at inddrage hele Østjylland, så lufthavnen bliver et omdrejningspunkt for udstillinger, koncerter, møder og meget andet. Et moderne forsamlingshus. Jeg ser, at lufthavnen om 10 år er et kraftcenter for meget mere end luftfart,« forklarede direktør Peter Høgsberg fra Aarhus Lufthavn.
Fredag 16. september var det præcis 70 år siden, at ruten Tirstrup-København blev indviet. Den markerede startskuddet til lufthavnens virke.
Fejringen af mærkedagen begyndte fredag middag med en reception for indbudte gæster. Derefter gjaldt det et offentligt arrangement skabt af Røndeegnens Lokalhistoriske Forening i samarbejde med distriktsråd samt Norddjurs og Syddjurs Kommune.
Ved festlighederne fortalte tidligere pilot Niels Skouby om flyveforholdene med mere på lufthavnen, ligesom historiker Vilfred Friborg Hansen berettede om lufthavnens historie. Endelig var der musikalsk underholdning ved musiker Jan Kjeldsen.
Under festlighederne var der fokus på sommerens tumult omkring den mulige etablering af en ny lufthavn ved Thomasminde. Den sag kulminerede den sidste dag i august. da Aarhus Byråd besluttede at skrinlægge arbejdet. I stedet er meldingen, at der skal satses fuldt og helt på at udvikle Aarhus Lufthavn.
Det passer som fod i hose med projektet »Aarhus Lufthavn 2.0«, der med Kim Bisgaard fra Innovation Lab i Aarhus er i gang med at give lufthavnsbygningerne et nyt og friskere udseende.
Slutmålet er at gøre lufthavnen til et center for kunst design og kultur.
»Det er let at komme til at elske den her lufthavn. Den har overskuelighed og et enestående og dedikeret personale. De kvaliteter skal ud til omverdenen i de signaler, som lufthavnsbygningerne sender. Med fuld opbakning fra ejerkredsen og nye investeringer er der enorme muligheder. Blandt andet i forbindelse med Kulturhovedstad 2017,« understregede Kim Bisgaard ved fredagens arrangement i lufthavnen.
Peter Høgsberg pegede på, at lufthavnen er omgivet af stor passion i Østjylland.
»Der har været stor turbulens. Men engagementet er netop den ting, som betyder meget for vores udvikling. Det er med til at illustrere det enorme behov for en samlende østjysk lufthavn med en alsidig buket af aktiviteter,« fastslog direktøren.

Fakta: Aarhus Lufthavn

Aarhus Lufthavn blev anlagt af den tyske besættelsesmagt under anden verdenskrig. I 1957-58 blev lavet en ny og bedre terminalbygning. I 1973 blev lufthavnen i Tirstrup udvidet for at kunne huse chartertrafik.
I begyndelsen af 1990'erne skiftede lufthavnen navn til Aarhus Lufthavn på grund af stigende udenrigstrafik samt bedre markedsføringsmuligheder
Aarhus Lufthavn i Tirstrup ejes af fem kommuner. Aarhus Kommune ejer 58 procent af lufthavnen, Randers Kommune ejer 18,5 procent. Kommunerne Norddjurs, Syddjurs og Favrskov ejer hver 7,8 procent.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Parkering på fiskerihavnen. Er vi blot en stime gubbier i akvariet?

Det forekommer mig ret bizart, at to rådmænd offentligt diskuterer, hvem der mon er skyldig i den ene fejl efter den anden, samtidig med at vi borgere blot ser på cirkusset. Det var i ingens interesse, at parkeringsforholdene blev ændret på Fiskerihavnen. Men af en eller anden finurlig bureaukratisk grund ændrede man det uden argumentatorisk grund. Vi så det også med projekt Aarhus Folkepark, hvor der heldigvis blev oprettet borgergrupper mod indgriben i vores grønne områder. Burde det overhovedet være nødvendigt at oprette protestgrupper? Burde borgerdemokrati/-inddragelse ikke være en ren selvfølge? Heldigvis landede Lind Invest og Salling Fondene lidt ro på bølgen i akvariet. Men også her går det stærkt, og før vi fik set os om, hed projektet pludselig Kongelunden. Jo, demokratiets vej i akvariet vil ingen ende tage. Gubbierne svømmer konstant rundt og følger bare strømmen af fodringen fra oven. Det er, som om byrådets aktører i akvariet helt har glemt, at de er medaktører og skal varetage miljøet i vandet til gavn for alle. Det kunne være ønskeligt, at man lyttede noget mere til borgerne og stillede dem overfor flere valg, så det ganske enkelt var flertallet, der havde en sidste stemme, i forhold til om det skal være den ene eller den andens byudviklers forslag, der bliver realiseret i de forskellige enormt store projekter, der skal udvikle byen. Vi skal alle være her, og vi skal alle behandles med respekt.

Annonce