Annonce
Syddjurs

Lufthavnsdirektør om millionunderskud: Det er bedre end forventet

Underskuddet på 33 millioner er 2 millioner mindre, end man havde regnet med. Foto: Kim Haugaard
Aarhus Airport har offentliggjort regnskabet for 2018, og selvom det viser et temmelig stort underskud, så ser det ikke så skidt ud, mener direktøren.

TIRSTRUP: 33 millioner af de røde. Sådan lyder resultatet for seneste regnskab i Aarhus Airport, som bestyrelsen for lufthavnen netop har godkendt. Og selvom et regnskab med underskud aldrig er sjovt, så var det dog forventet, lyder fra direktør i Aarhus Airport, Peer H. Kristensen, der peger på, at regnskabet trods alt er to millioner bedre end forventet.

- Lige nu investerer vi kraftigt i ruteudvikling, og vi er fuldt bevidste om, at vi først ser effekten nogle år ude i fremtiden. 2018 gav et forventet underskud på trods af stor fremgang i trafik- og passagertal, men vi glæder os over, at resultatet er bedre end ventet. Det kræver yderligere investeringer at nå vores vækstmål, og vi kalkulerer med røde tal nogle år frem, siger han.

Annonce

Den lange bane

Rekorderne stod ellers i kø for lufthavnen i 2018. Samlet steg passagertallet med 31 procent, og samtidig oversteg udenrigstrafikken for første gang i lufthavnens historie indenrigstrafikken. Det skyldes ifølge lufthavnen selv, at der er blevet udvidet med mange flere ruter - en indsats, der har været i gang siden 2016, og derfor skal de økonomiske gevinster også ses på den lange bane, siger Peer H. Kristensen.

- Flyselskaberne får ofte store rabatter for at satse på en ny rute eller lufthavn. Normalvis betaler selskaberne først fuld takst to-tre år efter opstart. Derfor har vi sat foden på speederen for at tiltrække nye flyselskaber, mens afkastet fra de seneste års ruteudvikling rykker tættere på, siger han.

Peer H. Kristensen er i øvrigt helt ny mand i direktørstolen. Han tiltrådte i maj, en måned efter at lufthavnen kunne præsentere ny ejerkreds og bestyrelse. Både han og bestyrelsen regner med at fortsætte den gode udvikling næste år, ligesom strategien for lufthavnen lyder på at tredoble passagertallet, så 1,5 millioner mennesker bruger lufthavnen i 2024.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce