Annonce
Erhverv

Lukker for gør-det-selv-folket: Stort byggemarked fik knap to år i Aarhus

Efter knap to år i Viby lukker Davidsen nu for privatkunder. Foto: Axel Schütt

Davidsens Tømmerhandel A/S på Sletvej i det tidligere Metro lukker sin detailhandel for almindelige kunder og koncentrerer sig i stedet om at betjene håndværksmestre og fagfolk.

AARHUS: Efter knap to år lukker det store Davidsen byggemarked for almindelige kunder på Sletvej i det tidligere Metro.

Davidsens Tømmerhandel A/S, som på landsplan har en omsætning på 1,8 milliarder kroner og 850 ansatte, tog ellers konkurrencen med Bauhaus, Silvan, XL-Byg, Hjem & Fix og de andre op i april 2017 med store åbningstilbud.

Davidsen med hovedkontor i Vojens og stor berøringsflade i det sydlige Jylland åbnede på det tidspunkt sin hidtil største detailbutik på 2000 kvadratmeter og tilhørende havecenter.

Men nu er det slut med detailforretningen, siger Davidsens administrerende, direktør Henrik Clausen, til Stiften.dk.

- Da vi åbnede, ville vi prøve det hele, og det er gået helt godt. Men nu laver vi en tilpasning, som bliver målrettet erhvervskunderne som blandt andet håndværksmestre, hvor pilen peger mest op i vores forretning. Vi udvider erhvervsdelen, og derfor er der ikke længere plads til detailforretningen, siger Henrik Clausen.

Detail-delen hos Davidsen lukker på Sletvej om tre uger 31. januar. Dermed kan den almindelige gør-det-selv kunde ikke længere finde det ellers store udvalg, som butikkens hylder bød på.

- Men vi skal nok finde de ting, folk spørger efter, hvis de kommer i butikken. Vi vil fortsat udlevere varer fra Sletvej, som folk har købt på vores online-shop. Men ellers vil vi udvide erhervsdelen betydeligt og samtidig vil tømmerhandlen have sit eget logistikcenter i fremtiden, siger den administrerende direktør.

60 medarbejdere blev for to år siden ansat i byggemarkedet.

- Det er rigtig ærgerligt, at vi må sige farvel til nogle medarbejdere. Men sådan er det, siger Henrik Clausen.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Hele familien stepper op for klubben

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce