Annonce
Kultur

Lyden af Shanghai anno 1927

Bigbandet Blood Sweat Drum + Bass leverer det levende lydspor til koncerterne, der kan opleves 11. og 12. marts i Musikhuset. Foto: Kristian Juul

En historiker, digitale scenografier og bigbandet Blood Sweat Drum + Bass er blandt elementerne i en musikforestilling under den kommende Århundredets Festival.

Shanghai i slutningen af 1920'erne var det måske vildeste sted på planeten, hvis man var til tidens toneklang inden for jazzmusikken.

Annonce
Tegneserien »Pigen Fra Shanghai«, om den 16-årige Lu Ping, indgår i det omfattende projekt. Foto: Kong Orange

Vildere end New York?

Komponisten Signe Bisgaard har skrevet musikken til »Shanghai - The Never Ending Big Band Experience«. PR-foto

Ja, mener den århusianske historiker Søren Hein Rasmussen, som er blandt bidragyderne til projektet »Shanghai - The Never Ending Bigband Experience«.

Arrangementet kan opleves 11. og 12. marts i Musikhuset.

Det består af flere elementer:

Livemusik ved bigbandet Blood Sweat Drum + Bass, en digital scenografi af moderne illustrationer, historiske fotos samt passager med historiefortælling af førnævnte Søren Hein Rasmussen.

Det sker alt sammen som led i Århundredets Festival, der netop er skudt i gang.

Det omfattende projekt tog sin begyndelse for cirka to år siden, da det århusianske transmedia firma Kong Orange satte sig for at producere en tegneserie om Shanghai i 1920'erne.

»The Girl From Shanghai«, som den hedder, handler om Lu Ping; en kinesisk pige på 16 år.

»Hun er i Shanghai med sine velstillede forældre i 1927,« fortæller Signe Bisgaard, som har komponeret musikken til Blood Sweat Drum + Bass.

»Forældrene inviterer hende med til en fest på det fashionable Hotel Astor, hvor folk danser til jazzmusikken. Her oplever hun, at de vestlige gæster ser skævt til hende, fordi hun er kineser.«

»Det kan godt være, at de er rige, men de velbjærgede kinesere er alligevel ikke velsete blandt de vestlige turister.«

Uskylden; det glade og positive og de skæve blikke har Signe Bisgaard indrammet i musikken.

»Vi skaber et helt nyt udtryk, der fortolker historien i relation til nutidens- og fremtidens musik,« siger hun.

»Med udgangspunktet i datidens Shanghai skal vi til tea dance på Hotel Astor, indånde helvedesdampene på silkefabrikkerne, hvor børnearbejdere døde som fluer, og spille syrede soloer ved besøget i en opiumshule«.

Om det visuelle udtryk ved koncerterne fortæller scenograf og videokunstner Laura Ratschau:

»Det bliver som en tidsrejse, der forbinder 1920'ernes Shanghai med nutiden og konstant sender tilskueren frem og tilbage i tiden. Scenografien vil således få et nyt og moderne udtryk, der samtidig respekterer historien.«

»Vi arbejder med at skabe en flerdimensionel oplevelse, hvor projektioner opstår på både fysiske og skulpturelle flader og på »usynlige« materialer placeret rundt omkring i rummet«.

Begge koncerter i Musikhuset bliver optaget og udgives efterfølgende i to forskellige udgaver.

Den ene udgivelse bliver som akkompagnement til den store digitale tegneserie »Pigen Fra Shanghai«.

Tegneserien er omdrejningspunkt for et omfangsrigt læringsmateriale, der stilles gratis til rådighed for folkeskolens udskoling i dansk, engelsk og historie.

Musikken og de visuelle elementer i koncerten følger dramaturgien i tegneseriens manuskript.

»Selvom historien ikke fortælles eksplicit, vil publikum til koncerten opleve, at musikken og de tilhørende visuelle elementer udvikler sig som en fortælling med højdepunkter, forløsninger og intensivt drama i en gennemarbejdet fortællingskurve,« forklarer Signe Bisgaard.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur

- Jeg har lært så meget af Sanne

Læserbrev

Læserbrev: Kolindsund kan være med til at redde klimaet

I forbindelse med den nye finanslov afsættes der to milliarder kroner til at sænke landbrugets CO2-udledning og skabe mere natur. Pengene skal først og fremmest gå til udtagning af landbrugsjord, som herved sænker udledning af klimagasser. Her tænkes især på lavbundsjorder, som tages ud af drift. Visse lavtliggende marker skal ikke længere dyrkes, men i stedet skal vandstanden hæves, så der skabes mere plads til hjemmehørende vilde planter og dyr. Det er en aftale, som passer fint i tråd med det samarbejde, der er i gang mellem Danmarks Naturfredningsforening og landbruget. Her kan vi i foreningen Kolindsunds Venner stærkt anbefale, at der kigges på gendannelse af Kolindsund, som er placeret midt på Djursland. Kolindsund blev afvandet omkring 1874, da man dengang mente, at der var mangel på landbrugsjorder. Der blev etableret kanaler rundt om Kolindsund, og pumpestationer sørger for, at området holdes tørt. Men dette kræver masser af energi til strøm til pumpestationerne, og de talrige kanaler, der krydser Kolindsund, er fritaget for randzoner, således at gødning og giftstoffer uhindret suges op i kanalerne og udledes i Kattegat via Grenaaen. Kolindsund kan med sine cirka 25 kvadratkilometer blive Jyllands største sø, og en gendannelse vil i første omgang koste erstatning for de landbrugsarealer, der oversvømmes. Men dernæst vil naturen og miljøet og kommunerne på Djursland blive vinderne, når tilflyttere bosætter sig i området og turisterne strømmer til, som vi ser det med andre lignende projekter, der er etableret gennem de senere år. Se blandt andet på Filsø og Skjern Enge. Men udover sikring af naturen vil en gendannelse af Kolindsund også spille en stor rolle i forbindelse med klimasikring af Grenaa, som er truet, hver gang der er stormflod, østenvind og højvande. Der arbejdes lige nu med en model, der skal sikre Grenaa mod oversvømmelse, og her vil Kolindsund med sin store vandoverflade endvidere blive en stor buffer, således at vand fra det meste af Djursland, som løber denne vej ud i Kattegat, vil kunne opsamles, indtil presset på Grenaa fra øst er aftaget. Nu kan der ikke være så meget at betænke sig over. Det er på tide, at vi kommer i gang.

112

Personlige stridigheder årsag til uro i Aarhus V: Flere aftener med ballade og knivstikkeri

Annonce