Annonce
Aarhus

Lys flængede aftenhimlen

Pærerne i de store lyskastere har samme sprængkraft som en håndgranat. Derfor må lystekniker Frederik Heitmann bære beskyttelsesudstyr, når han håndterer lamperne. Foto: Flemming Krogh

Det nye TV-signal blev budt velkommen med Europas hidtil største lysskulptur

Nysgerrige biler holdt på række ved Søsterhøjsenderen i Skåde Bakker lørdag aften. Den 216 meter høje antennemast var ramt af et lysshow, som kunne ses flere kilometer væk.

De samme farvede mønstre kørte synkront på i alt syv danske sendemaster i tidsrummet 18.00 til 23.55.

Sammen udgjorde de Europas hidtil største lysskulptur, som var arrangeret af Boxer TV for at markere overgangen til det nye digitale sendesignal.

Kunstværket er designet af den 50-årige lysdesigner Jesper Kongshaug, der har brugt over et halvt år på opgaven.

»Natten til søndag sker en af de skarpeste overgange til det digitale samfund, og det markerer vi ved en digital event. Det digitale reproducerer sig selv, det fader ikke over afstand, derfor har jeg lavet syv nøjagtigt ens lysskulpturer, der kører på samme tid over hele landet,« forklarer han.

Frk. Klokken var med
Som en sjov detalje er lysshowet synkroniseret med Frk. Klokken. Man kan ringe til hende på tlf. 70 10 11 55 og opleve, at lyset på himlen skifter, hver gang hun siger dut.

Ved Søsterhøjsenderen stod programmør på projektet Frederik Heitmann med en mixerpult, der styrede de tre store lyskastere, som sendte skiftevist blåt, hvidt, rødt, gult, turkis, orange og lilla lys mod den mørke himmel. Det kunne ses ca. 20 km væk.

»Vejret er fint med de højtliggende skyer. En lille smule støvregn, så havde det været helt perfekt,« sagde han.

De kraftige lyskastere benyttes normalt til store begivenheder i f.eks. Hollywood og Las Vegas, og når NASA's rumfærger lander. Pærerne på 7 kw er så kraftige, at de har samme sprængkraft som en håndgranat.

Derfor måtte Frederik Heitmann tage beskyttelsesdragt på, da han pakkede showet ud.

Læs mere om lysskulpturen på jesperkongshaug.com

Annonce
31arhlysshow2a2

Nyt TV-signal

Det 55 år gamle analoge tv-signal slukkes natten til søndag.

Det erstattes med det nye, digitale tv-signal.

Dermed kan alle danskere i fremtiden modtage helt op til 40 tv-kanaler med en almindelig tv-antenne, ofte endda en indendørs stueantenne.

Firmaet Boxer er udpeget af staten til at drive det digitale tv-net. Boxer har som led i et politisk ønske lanceret et nyt koncept med tv-pakker med stor valgfrihed, så man kan skræddersy sin egen tv-pakke.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce