Annonce
Debat

Lys for enden af tunnelen?: Nye tog er langt fra nok

Redaktionschef Jens W. Møller. Foto: Axel Schütt

Man kan vel kun glæde sig over, at Molslinjens og Herning Turists fælles busselskab Kombardo Expressen nu åbner en sværm af nye ruter på kryds og tværs af Danmark. Det burde være  lykkeligt for os alle sammen, at et privat firma åbenbart kan få en god forretning ud af at flytte danskerne rundt mellem landsdelene i kollektive transportmidler. Eller hvad? Ja, i det store hele.

En ulempe er selvfølgelig, at transporten overvejende vil foregå på vores motorveje, hvor trafikken i forvejen er meget tæt. En anden er, at den vil foregå i dieseldrevne busser, som jo stadig både forurener og CO2-belaster vores miljø.

Så alt i alt havde det jo været bedre for både trængslen og miljøet hvis de kommende kombardo-rejsende havde taget toget - og gerne et elektrisk af slagsen - i stedet.

Annonce

Når de ikke gør det, har det sine naturlige forklaringer.

En god grund er prisen: Selv når der er orange billetter og rejsekortrabat i spil, har DSB svært ved at konkurrere med bussen.

En anden er, at DSB's køreplaner i perioder er voldsom udfordret af skinne- og andet anlægsarbejde, så togrejsen helt eller delvist foregår i togbusser. Og bare vent. Her i det østjyske kommer vi til at se rigtig mange togbusser i de kommende år, når jernbanenettet - som det sidste sted i landet - skal gøres klar til elektriske tog med hvad det indebærer: Der skal hænges luftledninger op over skinnerne i lange baner, og talrige broer skal hæves for, at der bliver plads til ledningerne under dem.

Læg dertil, at masser af rejsende fra Østjylland mod København skal skifte tog i Fredericia i de kommende år.

Men med tiden bliver alt vel fantastisk. Må vi håbe.


Mon ikke vil vi prise os lykkelige for Kombardo-busserne i hvert fald frem til 2030?


Mandagens store transportnyhed var - ud over Kombardos udvidede ruteplan - DSBs indkøb af 100 moderne, komfortable, lynhurtige, støjsvage, dieselrøg-frie, elektriske togsæt fra franske Alstom, som også har leveret vores kommende signalsystem (der godt nok er forsinket). Men håbet er lysegrønt. De franske tog skulle være en gennemprøvet vare, som franskmændene selv skal servicere, så man må formode, at de er interesserede i at levere noget, der virker.

Hvad mangler vi så, før hele Danmark inklusive Østjylland får fuld fornøjelse af investeringen? En hel del, ser det ud til:

1) Det nye signalsystem i funktion.

2) At togene leveres og viser sig pålidelige.

3) At Trafikstyrelsen ikke stikker en kæp i hjulet på dem med fornærmet vrangvilje og mærkelige danske specialkrav, som vi så det med letbanen.

4) Elektrificering af jernbanenettet helt ind til Aarhus H, som jo skal bygges ret meget om.

5) Billetpriser, som får de rejsende til at foretrække tog frem for bus.

Så mon ikke vil vi prise os lykkelige for Kombardo-busserne i hvert fald frem til 2030? Det skulle undre os, om fremtidens elektriske togplan kører landsdækkende på skinner og er konkurrencedygtig ret meget tidligere.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce