Annonce
Erhverv

Lystrup-firma med NATO som kunde: - Vi går ikke, før det hele virker

Flere plastiksvøbte sirener er klar til afsendelse. Nogle er på vej til FN-styrker i Mali, andre er på vej til Egypten og Saudi-Arabien. Foto: Axel Schütt
Et godt katastrofeberedskab er ikke meget værd uden en vejledning. Derfor tager mandskabet fra virksomheden HSS Engineering i Lystrup altid med ud, når de installerer varslingssystemer verden over. Og netop det har gennem de sidste knap 20 år været virksomhedens nøgle til succes.

Lystrup: Tsunami, jordskælv, vulkanudbrud, flodbølger og terror er sjældent forbundet med Danmark.

Men hos virksomheden HSS Engineering i Lystrup er hele forretningsgrundlaget bundet op på netop katastrofer, eller snarere, hvordan man sikrer sig mod dem. Det var for eksempel takket være netop HSS Engineerings installation af et sirenevarslingssystem på Bali, at ingen kom til skade i maj, da vulkanen Mount Agung gik i udbrud.

– Men turisterne brokkede sig selvfølgelig over, at de ikke kunne komme hjem til tiden, fordi flyene var forsinkede, fortæller den 74-årige administrerende direktør i virksomheden, Hans Secher, med et grin.

Havde mandskabet fra HSS Engineering ikke selv været af sted for at installere systemerne på Bali, havde historien måske været en anden. For netop erfaringen og den store indsigt i arbejdet med varslingssystemerne er det, der gør, at de to ejere, som også er far og søn, Hans og Christian Secher med stolthed i stemmen kan fortælle, at HSS' varemærke er, at de ingen falske alarmer har, og at deres systemer virker hver gang.

- Det er ikke sådan, at vi sender en papkasse afsted, og så må andre selv finde ud af løsningen. Vi tager rent faktisk selv med ud for at sætte dem op. Så vi står selv på mål for, at de virker. Og det vil jeg næsten vædde med, er det bedste, vi har gjort for firmaet, siger Christian Secher med overbevisning i stemmen.

Annonce

HSS Engineering

  • udvikler og designer varslingssystemer, der bruges verden over
  • har 35 ansatte i Lystrup, men også kontorer og afdelinger verden over. De ansatte tæller alt fra softwareingeniører til elektronikingeniører, radio- og elektronikmekanikere, maskiningeniører, byplanlæggere og tekniske designere

  • har tre procent af sin omsætning i Europa og resten udenfor

  • har siden 2000 installeret mere end 3000 varslingssystemer verden over

  • har kunder verden over, der blandt andet tæller US Airforce, US Army og NATO, men også Saudi Aramco, verdens største olieselskab, som de er eneleverandør til

Købte fabrikken ud

HSS Engineering har rødder i det sirenevarslingssystem, som det amerikanske selskab Whelen i begyndelsen af 1990’erne vandt en kontrakt på at levere til Beredskabsstyrelsen i Danmark, og som fortsat lyder landet over ved større ulykker og katastrofer.

På tidspunktet var Hans Secher, der er uddannet akademiingeniør fra DTU med akustik som hovedfag, ansat indenfor den rådgivende ingeniørbranche i et firma, som fik til opgave at udvikle varslingssystemet for Whelen. Han blev med andre ord helt fra start involveret i arbejdet med at fremstille det sirenevarslingssystem, som hans virksomhed i dag er med til at installere verden over.

Et job, han udførte så godt, at den amerikanske virksomhed valgte at indsætte ham som administrerende direktør på den danske fabrik. Titlen bar han frem til 1999, hvor ledelsen i Whelen bad ham om at købe fabrikken ud af det amerikanske selskab.

- Koncernchefen pegede på mig og sagde: ”You will make a management buy-out!”. Han var bindegal. Men sådan blev det, fortæller Hans Secher med et grin.

Krig gav arbejde

Den første tid var hård. Virksomheden fik enkelte større projekter, men de faldt med store mellemrum, der gav huller i indtjeningen.

Først i slutningen af 2002 faldt der for alvor en appelsin ned i turbanen hos HSS Engineering, da den amerikanske hær bad dem levere og installere sirener ved samtlige amerikanske baser i Kuwait, før soldaternes ankomst.

- Selv den mest omhyggelige planlægning kan ikke hamle op med det rene svineheld, siger Hans Secher med et smil om den aftale, der sikrede firmaet et års omsætning på tre måneders arbejde, og i øvrigt gav virksomheden mere arbejde endnu, da amerikanerne fortsatte ind i Irak ved indgangen til 2003.

I forbindelse med opgaven blev sønnen Christian Secher hevet med ombord i firmaet, da han som uddannet byplanlægger havde stor indsigt i, hvad det krævede af planlægning, når nogle kilometer fortov skulle tages op for at grave kabler ned, så luftalarmerne kunne komme op at stå. Og med ham ombord startede en ny æra for firmaet.

- Jeg er stadig sådan en, der kan hive PC’eren op og omprogrammere en sirene, når jeg er ude hos kunden, og kravle op på taget for at gøre det, fortæller 74-årige Hans Secher. Foto: Axel Schütt

En af verdens fem største

Arbejdet for den amerikanske hær blev en indgang til flere opgaver. Et tiltrængt skub i den rigtige retning på et tidspunkt, hvor firmaet mest af alt levede fra opgave til opgave.

- Det med at drive en virksomhed, hvor man har skidetravlt i en måned eller to, og så bagefter have to-tre måneder, hvor der ingenting sker, det er virkelig en hård ilddåb for et firma, fortæller Christian Secher.

Af samme årsag arbejdede HSS Egineering i de første år målrettet på at få flere produkter på hylden ud til flere kunder i flere lande. Et arbejde, der efter alt at dømme har lønnet sig.

I dag sidder HSS Engineering på over 20 procent af verdensmarkedet, som en af verdens fem største leverandører af varslingssystemer.

Varslingssystemerne sælger de ligeligt til militær, olieindustri og civilforsvar. Og særligt HSS Engineerings arbejde for den internationale organisation for politisk og militært forsvarssamarbejde (NATO, red.) har bragt stabile indtægter med sig.

Derudover har HSS Engineering gennem årene fået flere servicekontrakter i hus, også uden for NATO, der i dag giver en stabil indtjening i virksomheden.

- Produkterne behøver ikke at fejle noget, men hvis folk ikke ved, hvordan det virker, så risikerer man, at de gør det forkert, siger Christian Secher. Foto: Axel Schütt

Ikke kun held på spil

Men det er stadig enkeltprojekterne, der rykker mest ved virksomhedens økonomi. For eksempel har HSS Engineering netop været i Saudi-Arabien for at installere verdens største varslingssystem med kontrolcenter, repeatere (en radioinstallation, der gentager et radiosignal på en ny frekvens, red.) og 1400 sireneinstallationer for det saudiarabiske civilforsvar.

Et udbud, som de vandt over flere konkurrenter, og som giver en god indtjening her og nu. Men sådanne opgaver er sværere at budgettere med.

- Det er lidt ligesom at spille lotto. Man er nødt til at have lodsedlen på bordet og så vente og se, om man vinder eller taber, siger Christian Secher.

Det er dog ikke kun held, der giver kontrakterne. Med tiden har HSS Engineering fundet ind til flere formularer på succes, der skubber virksomhedens økonomi i den rigtige retning og sætter dem et skridt foran konkurrenterne.

Sirenerne er blandt andet lavet af sort polycarbonat, en stærk og slagfast plasttype, der også bruges til cockpitvinduet i et F16-fly, og som i modsætning til plastik, rent faktisk kan tåle sol. De fås både i en sammenklappelig udgave med genopladeligt batterier og solpanel, der for eksempel kan sendes ud på missioner. Men også som mere stationære af slagsen. Foto: Axel Schütt

Hver kunde sit behov

Da HSS Engineering startede ud som virksomhed var det med salg af Whelens produkter. Og det er det fortsat.

Men hvor Whelen udelukkende sender deres sirenevarslingsystemer ud i verden i papkasser, har HSS Engineering valgt en anden tilgang.

- Meget tidligt begyndte vi at lave vores egen udvikling på området frem for bare at have fokus på kassesalg. Og det har udviklet sig mere og mere, fortæller Christian Secher.

Blandt andet har HSS Engineering i dag sin egen softwarebaserede kontrolcenterløsning, sin egen app og sit eget sms-, og emailnotifikationssystem, der er kommet til. Og de tager som udgangspunkt altid selv af sted for at installere deres systemer.

For når HSS Engineering laver varslingssystemer, sker det altid som et skræddersyet tilbud til kunden ud fra de behov, kunden har.

For eksempel kan det være tilstrækkeligt at kunne opdatere sig på en app eller få en sms- eller emailnotifikation, hvis der er et uvejr på vej, mens det kræver varsling med sirener, hvis en stormflod er under opsejling.

I HSS Engineering er der plads til mange nationaliteter, da salget foregår over hele verdenen. Derfor har Christian og Hans Secher blandt andet ansatte, der kan flydende spansk, engelsk og arabisk. - Det er utroligt vigtigt, at de kan sproget, understreger Hans Secher. Foto: Axel Schütt

En lavalampe til forskel

- En varslingsløsning nu om dage er meget mere multispektret, end den var i gamle dage. Og det, der giver supergod mening det ene sted, giver ikke nødvendigvis mening et andet sted, forklarer Christian Secher.

Derfor sender HSS Engineering altid sine medarbejdere af sted for at installere og inspirere deres varslingssystemer, så de er helt sikre på, at alt fungerer, som det skal, og til det formål, det skal.

- Det er helt vildt, hvor mange firmaer, der gerne vil blive siddende derhjemme på kontorstolen og redde verden derfra. Men det kan ikke lade sig gøre, slår Christian Secher fast.

Som eksempel nævner han engang, HSS Engineering fik opkald om et Whelen sireneanlæg, der ikke virkede.

- Og da vi så kom ned for at kigge på den, så viste det sig, at militæret havde et lille butikstorv, hvor strømmen til sirenen var trukket hen til en butik, hvor ejeren havde en lavalampe. Og når han kom om morgenen, hev han stikket ud til sirenen for at sætte sin lavalampe til. Og så kørte lavalampen hele dagen med den konsekvens, at sirenen ikke virkede, siger han og tilføjer:

- Det er sådan noget, du ikke kan se, ved mindre du står og kigger på det.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce