Annonce
Kultur

»Mågekysseren« pusler påny med punken

Således præsenterer Kate Svanholm sig i dag, hvor en ny, hårdtslående plade er under opsejling. »En gang punker, altid punker,« siger hun, selv om der også har sneget sig både jazz og konventionel rock ind i de nye produktioner. Pressefoto

Punkdronningen Kate Svanholm er aldrig officielt abdiceret. Hun holdt bare en pause fra tronen. Nu hælder hun nyt, hårdtslående materiale i blandemaskinen.

Hans Krulls maleri »Mågekysset«, som århusianerne gennem 28 år har kunnet nyde på gavlen af Fiskergade 90, undergik henover sommeren en tiltrængt renovering.

Annonce
Kate Svanholm kyssede oprindeligt mågen til et spontant fotoshoot i Hans Krulls atelier i 1980. Først i 1985 bragte han motivet op på gavlen af Fiskergade 90, hvor det nu fremstår helt nyrenoveret. Privatfoto

Begge de kyssende var begyndt at krakelere, men en måneds arbejde på stilladset af kunstneren selv har bragt dem og maleriet til live igen.

Således lancerer Kate Svanholm sig i dag, hvor en ny, hårdtslående plade er under opsejling. »En gang punker, altid punker,« siger hun, selv om der også har sneget sig både jazz og konventionel rock ind i de nye produktioner. Pressefoto

Mens mågen i virkeligheden forlængst er død (det var den allerede, mens de kyssede), er der i høj grad stadig liv i den smukke, fjerkræ-forelskede kvinde, der lagde kyssetøj til Krulls motiv.

Gavlmaleri, Hans Krull, Mv•gekys

Det var Kate Svanholm, forsanger i det legendariske, århusianske punkband Lost Kids, der i 1980 spontant greb den udstopppede fugl i Hans Krulls værksted og blev foreviget i et længselsfuldt kys med maritime undertoner.

»Det var en smadderhyggelig aften. Jeg tror, jeg lige var kommet fra turné med Rugsted/Kreutzfeldt. Jeg kom op i Hans´ atelier sammen med Mek Pek, som jeg var kæreste med på daværende tidspunkt. Det endte med et fotoshoot, som så blev til »Mågekysset« i Fiskergade,« husker Kate Svanholm, der stadig er i kontakt med Hans Krull og skriver med ham en gang imellem på Facebook.

Kate Svanholm nøjes dog ikke med at skrive på Facebook nu om dage. Efter i mange år at have levet sit liv uden for rampelyset, er hun igen begyndt at skrive musik, og en plade forventes klar lidt hen i det nye år.

»Jeg stødte ind i en god gammel makker for et par år siden. Først var det den med »kan du huske dengang« og »hold kæft, hvor var det sjovt.« Men så fandt vi ud at lave noget sammen. Min makker lægger hele bunden, og jeg lægger tekst og sang på. Vi er et godt stykke ad vejen, og nu er der kommet besætning på. Det tegner rigtig godt,« siger en forventningsfuld Kate Svanholm. Hvem makker og besætning er, holder hun dog foreløbig tilbage som en overraskelse.

Men musikken er allerede nu tilgængelig i små bidder på hjemmesiden katesvanholm.com, og skal de tages som pejlingspunkt, har den tidligere punkdronning ikke filet meget på kanterne siden de hårdtslående startfirsere.

»En gang punker, altid punker,« siger hun, inden hun afslører, at der også er kommet nye nuancer på paletten.

»Jeg kalder det selv rock/jazz/punk. Der bliver virkelig sparket igennem i visse passager, så det er rock, men også meget melodisk. Hvor punk, det er, ved jeg ikke. Punk er jo også en feeling og en indgang til samfundet.«

Og den indgang er tilsyneladende blevet holdt pivåben. Selv om den seneste snes år primært har været viet til rollen som mor til to døtre, mens hun har arbejdet med børn i et malerværksted i nordsjællandske Hornbæk, lever den omtalte punk-feeling videre. Ikke mindst i døtrene, som nu er blevet henholdsvis 16 og snart 19 år.

»Den ene synger og er totalt punk, mens den anden er til metal og spiller guitar. Så noget har jeg da fået givet videre,« siger en stolt mor.

»Mågekysset« har hun nu også fået sendt videre til pigerne. De var nemlig fornylig i Aarhus og besøge morfar, og ved samme lejlighed kunne de besigtige det nyrenoverede motiv af mor med måge.

Til jul kommer hun selv med til Aarhus og morfar, men først skal der produceres og pudses på den første rigtige Kate Svanholm-skive i snart 30 år.

»Jeg håber, der er folk, der synes, det er dejligt. Jeg har manglet det, mens jeg ikke har kunnet lave musik, og jeg trænger til at prøve mig selv af. Der er nok også nogen, der ikke kan lide det, men det må man tage med. Jeg lavede min første plade, da jeg var 15, så på den måde er jeg ikke nervøs.«

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce