Annonce
Sport

Målhelten Højbjerg vil tage god moral med til Schweiz

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Indstillingen i slutfasen af generalprøven mod Kosovo skal tages med til Schweiz, siger Pierre-Emile Højbjerg.

Landsholdsspilleren Pierre-Emile Højbjerg er ikke imponeret af den danske indsats i torsdagens 2-2-kamp mod Kosovo, men hæfter sig ved, at danskerne trods modgang ikke lagde sig ned til sidst, men kæmpede videre.

Og det var takket være den indstilling, at han til sidst kunne blive spillet fri i feltet, så han kunne udligne til slutresultatet. Det var ifølge Højbjerg vigtigt at få bekræftet før tirsdagens EM-kvalifikationskamp i Schweiz.

- Vi kom bedre med mod slutningen, og der viste vi moral og karakter. Det er det vigtigste, vi kan tage med til Schweiz. Vi tabte ikke, og det viser, at der er bid i holdet, siger Pierre-Emile Højbjerg.

Han anerkender dog, at det er et fair spørgsmål, om landsholdsspillerne i perioder af torsdagens kamp allerede havde tankerne rettet mod Schweiz.

- Vi prøver altid at holde fokus på, hvor vi er lige nu, men vi vidste godt, at det var en forberedelseskamp i forhold til på tirsdag. Men når man går ind på banen, så bliver man nødt til at være dedikeret og professionel.

- Det var vi, men man kan godt spørge, om vi var det nok, siger Højbjerg.

Han deler roser ud til Kosovo, der viste, at det ikke er en modstander, man bare lige slår.

- De kom foran to gange og spillede med et overskud og lavede "fodroulader" i eget hjørne. Så de gik uimponerede ind til kampen, og vi skal også give dem cadeau, siger Højbjerg.

- Men hvis man vil noget i landsholdsregi, så skal man også kunne slå et hold som Kosovo, tilføjer han.

Med sit mål i det andet minut af tillægstiden sørgede Højbjerg for, at fodboldlandsholdet under Åge Hareides ledelse forlængede stimen af kampe uden nederlag i ordinær spilletid til 25 kampe.

Han føler sig dog ikke som den store frelser.

- Arh, jeg er ikke en helt. Men jeg synes jo, det er dejligt, at jeg kunne være med til at bidrage til et godt resultat - eller måske ikke et godt resultat, men det var bedre end et nederlag, siger Pierre-Emile Højbjerg.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

To lokale restauranter var samlet til Michelin-aften: - Vi er glade for udmærkelsen, nu går vi efter en stjerne næste år

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce