Annonce
Aarhus

Mænd med pistol og elefanthuer kropsvisiterer 74-årig i Viby

En ung mand viste fredag aften en pistol til en 74-årig mand på gåtur i Viby. Episoden beskrives som et røverilignende forhold. Genrefoto: Martin Ravn

Østjyllands Politi har offentliggjort signalementer af to mænd i 20'erne.

AARHUS: En 74-årig mand fik fredag aften en skræmmende oplevelse på Borgvej i Viby.

Manden var fredag først på aftenen på gåtur, da han blev kontaktet af to unge mænd med elefanthuer.

Ifølge Østjyllands Politi viste den ene mand en lille sort pistol, og samtidig blev den 74-årige visiteret.

Men gerningsmændene fandt ikke noget i lommerne. Derefter fik den 74-årige lov til at gå.

Annonce

Mænd i 20'erne

Østjyllands Politi betegner situationen som et røverilignende forhold.

Politiet har offentliggjort beskrivelser af gerningsmændene.

Den ene er ca. 20 år, mørk i huden og var iført en grålig elefanthue samt talte dansk

Den anden gerningsmand beskrives som ca. 20 år, lys i huden, dansktalende og også iført grå elefanthue.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hellere nedrivning end alibi-bevaring: Randersvej-eksemplet er komisk

Se nu den stakkels ensomme røde murermestervilla på Kalmargade ved Randersvej. Alene tilbage på en kæmpe byggegrund står den bevaringsværdige villa fra 1933 og vidner om et spøjst forløb fyldt med kompromiser. Hærget, brændt, grafittiovermalet. Fire andre bevaringsværdige bygninger på samme byggegrund måtte lade livet, så omdannelsen af området kunne gå i gang og 171 nye lejligheder og 15 rækkehuse snart kan begynde at vokse op af jorden. Men DEN villa skulle blive, så man ikke fra kommunen gav en bygherre grønt lys til uden videre at fjerne fem boliger, som var udpeget som bevaringsværdige. Men var det nu også den rigtige beslutning? Ingen er i hvert fald særligt tilfredse med resultatet, der er spøjst og en smule fjollet, som formand for foreningen Bykultur Aarhus også tidligere har kaldt det. Den omtalte villa er nemlig bevaringsværdig i kraft af den kontekst, den var opført i. Men når hele konteksten forsvinder, og den i stedet bliver omringet af højt nybyggeri, så er bevaringen decideret komisk. Og nu skal den endda død og pine opføres igen, selvom en brand har spist hele 1. sal, loft og tag og den kommer til at fremstå ny og langt fra original.

Annonce