Annonce
Aarhus

Mærsk-gigant lægger til kaj i Aarhus: Kom indenfor i et af verdens største containerskibe

Når der er festuge i Aarhus og Mærsk-skibet Merete Mærsk lægger til kaj i Aarhus, er der mulighed for at komme ombord på det 400 meter lange og 59 meter bredde skib. Her vil der både være rundvisning og mulighed for at tale med besætningsmedlemmer. Foto: Mærsk

Når der er festuge, og Merete Mærsk alligevel er i Aarhus, kan skibs-interesserede komme med ombord på det 400 meter lange skib med plads til 18.300 containere.

AARHUS: Har du også tænkt på, hvordan der mon ser ud på et 400 meter langt og 59 meter bredt Mærsk skib, så har du nu muligheden for at finde ud af det.

Fredag 25. august lægger Triple-E-skibet Merete Mærsk nemlig til i Aarhus, og når containere er blevet læsset af og på, etableres adgangsforhold fra kajen op til skibets containerdæk, så skibs-interesserede kan få en rundvisning på et af verdens største skibe.

Merete Mærsk er et af 20 skibe i Mærsks Triple-E serie. Skibet er 400 m langt, dækker et areal på omtrent fire fodboldbaner, og kan fragte op til 18.300 containere. I forbindelse med Aarhus Festuge og at skibet lægger til kaj i Aarhus på sin rute mellem Fjernøsten og Nordeuropa inviteres gæster ombord. Der er plads til i alt 2.600 besøgende på skibet, som vil få en guidet rundtur.

- Vi vil gerne give østjyderne mulighed for at komme bag om kulisserne på et af verdens største og mest moderne skibe og bedre forstå, hvordan mange af de varer vi i dag tager for givet - fra bananer og avocadoer til smartphones og løbesko - transporteres over verdenshavene til danske butikker med Aarhus som det centrale bindeled, siger Anja Andersen, Senior Branding Manager, Mærsk Transport & Logistik og projektleder for arrangementet.

Annonce
Merete Mærsk er bygget i 2014 i Sydkorea. Skibet er 400 meter langt, 59 meter bredt og 73 meter højt - svarende til et areal på cirka 4 fodboldbaner.

Gæsterne vil komme rundt på skibet - fra containerdækket og yderligere otte etager op til skibets bro. Undervejs kommer man forbi en række af skibets faciliteter, for eksempel besætningens indkvartering, skibets udendørs swimmingpool og bibliotek. Der vil også være tid til at tale med besætningsmedlemmer om livet til søs.

Arrangementet finder sted fredag 25. august mellem 9 og 19.30, og for at komme med på skibet, skal man booke en billet her.

Efter rundvisningerne i Aarhus fortsætter Merete Mærsk sin rute mod Fjernøsten via Suez-kanalen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Hele familien stepper op for klubben

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce