Annonce
Aarhus

Mød vandscooternes skræk: - Vi går efter folk, der er til fare for andre

Med den nye Politibåd har lovens lange arm fået svømmevinger, så politiet kan nå langt ud til søs. Foto: Østjyllands Politi
En gammel drøm er gået i opfyldelse for Østjyllands Politi, der nu kan patruljere til søs i eget fartøj.

AARHUS: Lovens lange arm er blevet endnu længere og strækker sig nu helt ud på Aarhus Bugt, hvor berusede bådejere, speedbådsførere uden certifikat og vilde vandscooter-sejlere godt kan forberede sig på at møde Østjyllands Politis nye patruljefartøj.

På redaktionen er den allerede døbt Vandscooternes Skræk, men det navn vil politiet ikke umiddelbart adoptere.

- Det kan du godt kalde den, men det officielle navn er Politi 02, fordi vi er politikreds nr. 2. Så når vi kalder andre fartøjer over VHF-radioen, er de ikke i tvivl om, hvem vi er, fortæller Lars Bro, der er politiassistent og ansvarlig for Østjyllands Politis maritime indsats.

Annonce

Fartøjet er en Valiant 750 - en 7,5 meter lang og lynhurtig gummibåd, der vil slå hårdt ned på unoderne med mere end 30 knob (55 km/t).

Et radarsystem kan fortælle politiet, om der sejles for hurtigt tættere på kysten end de 300 meter, der er grænsen for planende vandscooter- og speedbådssejlads.

- Vi har mulighed for at plotte et andet fartøj og dermed måle hastighed og afstand til kysten, siger Lars Bro.

Hurtigere respons

Inden Østjyllands Politi fik sin egen båd, var det afhængig af andres hjælp, når der var brug for en indsats på havet. Hvis der for eksempel skulle tjekkes speedbådskørekort på en sommerdag, skulle det planlægges i forvejen i samarbejde med Marinehjemmeværnet.

Heldigvis kan de fleste vandscooterne på Aarhus Bugt, godt finde ud af at overholde reglerne. Men der har i årevis været problemer med hurtig sejlads for tæt på kysten og for tæt på andre sejlere. Arkivfoto: Jens Thaysen

- Vi skelner mellem her-og-nu-sejladser og planlagte sejladser. Når det hastede, kunne vi komme afsted forholdsvis hurtigt via Rigspolitiet og Værnsfælles Kommando. Vi har været glade for samarbejdet med Marinehjemmeværnet, men det er jo folk, der også har et arbejde, så det kunne tage lidt tid at komme på vandet, siger Lars Bro.

Der har i en årrække været store problemer med uhensigtsmæssig vandscooter-sejlads i Aarhus Området.

Hvis politiet ikke kunne hidkalde en hjemmeværnsbåd, kunne de ofte ikke gøre ret meget andet ved problemet, end at iagttage unoderne inde fra kajen og vente på, at bøllerne løb tør for benzin. Nu har det deres eget fartøj klar til hurtig udrykning på havet.

Er vandscooterne det primære mål?

- Det er i bund og grund færdselspatrulje på vandet. Vi går efter folk, der har en adfærd, der er til fare for andre, der færdes på vandet - uanset om det er på en vandscooter, speedbåd, motorbåd eller en sejlbåd. Og så er der naturligvis også spiritussejlads, fortæller han.

Vi har ønsket os vores egen båd længe

Lars Bro, politiassistent

Hvad med bevæbningen, kan den bestykkes med vandkanon?

- Det er der ikke nej, vi har vores normale udrustning med, når vi sejler, siger han.

Annonce

'Search and rescue'

Den nye båd kan også bruges til rednings- og eftersøgningsopgaver.

- Vi deltager også i eftersøgningsopgaver, selv om vi ikke er en del af SAR-beredskabet. Men på vandet har alle fartøjer en forpligtigelse til at hjælpe til, siger Lars Bro.

Båden er udstyre med en radar, der kan plotte andre fartøjer, så politiet kan afgøre om de sejler for hurtigt tæt på kysten. Foto: Østjyllands Politi

Båden opbevares et hemmelige sted i en garage tæt på havnen i Aarhus. Så politiet kan rykke ud med kort varsel.

- Hvor lang tid, det tager, afhænger af køretiden til der, hvor vi sætter den i vandet. Vi dækker hele politikredsen fra Randersfjord, hele Djursland rundt, Aarhus Bugt, Hou, Tunø og Samsø. Båden er stor at køre med på trailerne, så vi kommer ikke til at køre udrykningskørsel med en på slæb, siger han.

Politiet har pt. otte bådførere, der har gennemgået politiets bådføreruddannelse. En af dem skal med ombord, og resten af besætningen skal gennemgå en gaste uddannelse, så der er styr på sø-sikkerheden.

Hvor mange er I ombord?

- Båden er godkendt til 22 personer, men så mange kommer vi aldrig til at være. Besætningen afhænger af opgaven, men normalt er der to til tre personer ombord, siger han.

Den nye båd er en gammel drøm, der går i opfyldelse.

- Vi har ønsket os vores egen båd længe, mest af alt fordi det giver os en større fleksibilitet, siger han.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Klubhus på Tangkrogen har været tre år undervejs: Forening har millionerne klar, men byggetilladelsen trækker ud

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Bestseller-milliardær er Skotlands rigeste: Holch Povlsen er højlandets største jordbesidder

Sport For abonnenter

Kommentar: Hvilken succes, Skanderborg Aarhus har været. Og i næste sæson bliver det endnu bedre

Aarhus

Bjørn forsøger hele tiden at blive klogere på vin: Nu inviterer han til festival med sjældne vine i Risskov

Sport

Topmålvogter på plads i Aarhus United

Analyse: Bankerne betaler ikke negative renter længere. Gør du?

Byudvikling

Prisstigninger på grus og asfalt: Her er de vej- og stiprojekter i Aarhus, der må udskydes

Aarhus For abonnenter

Vibeke ville bare bruge MitID: Så dukkede Mortens fortrolige oplysninger pludselig frem

Debat

Det er alt for snævert kun at fokusere på Aarhus Havn: Vi bør gøre, som Grenå Havn foreslår

Aarhus

Morten D. D. boykotter DR: - I behøver ikke ringe en anden gang

For abonnenter

Meningsmager Gitte Seeberg: Vi vil ikke være til grin for vores egne penge, kære politikere - hvorfor koster benzin dobbelt så meget herhjemme som i USA?

Debat

De uuddannede og skæve eksistenser kommer også: Og vi skal hjælpe alle flygtninge alt det, vi kan

Byudvikling For abonnenter

Frederiksbjerg Torv skal friskes op: Mere grønt og røde bænke - men der skal fortsat være plads til de 'skæve eksistenser'

Østjylland

Søndag aften begyndte en måneds vejarbejde på motorvejen mellem Randers og Aarhus: Her er planerne for trafikken

Annonce