Annonce
Østjylland

Mølleskolen i Ry får besøg fra Nepal

Børnene i Nepal har fået egne haver i projektet. Pressebillede

Madpakkerne bliver skiftet ud med nepalesisk skolemad, når eleverne i anden klasse på Mølleskolen i Ry får besøg fra Nepal torsdag 16. juni.

Der er ikke rugbrødsmadder til frokost, men i stedet nepalesisk skolemad, når eleverne i anden klasse ppå Mølleskolen i Ry får besøg af Foreningen Skoleliv i Nepal torsdag 16. juni. Foreningen arbejder for at hjælpe nepalesiske børn til bedre skolemad bl.a. ved at lære dem at dyrke deres egne skolehaver.

Annonce
Undervisningen omfatter også skriftligt arbejde og læsning. Pressebillede

I Ry er anden klasserne på Mølleskolen valgt til at få besøg, fordi de selv er med i projektet Mobile Skolehaver og er begyndt selv at dyrke grønsager i rullende plantekasser i skolegården.

Der undervises i dyrkning i skolehaverne. Pressebillede

Skoleliv i Nepal kommer til Ry som en del af en DANIDA-støttet turne med et undervisningstilbud til danske skoler. To danskere og den unge nepalesiske projektleder, Rati Parajuli, fortæller først om arbejdet med at forbedre børns skolemad og om skolehaver i Nepal. I haverne er der krydderier, grøntsager. De tre har billeder fra skolehaverne, skoleuniformer og nepalesiske skolebøger med, og eleverne på Mølleskolen kommer til at spille et spil, der giver dem oplevelser af, hvordan det er at være barn i Nepal. Bagefterlaver bliver der lavet nepalesiske snack over bål.

»Vi synes, det er spændende at få mulighed for at give eleverne oplevelsen af, hvordan det er at være barn i et fattigt land som Nepal, og hvor meget det betyder for dem at få ordentlig mad og kunne dyrke den selv,« siger Pernille Benzon fra Mobile Skolehaver, som har sørget for at arrangementet kommer til Ry.

pcb

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre fremtid

En gruppe forældre slår alarm, fordi Aarhus Kommune vil ændre skoledistriktet i Åbyhøj. Gammelgaardsskolen vil få flere elever fra Bispehaven, og nu truer mange forældre med at flytte deres børn fra den skole til en privat. De mener, at børnene fra Bispehaven vil kræve flere ressourcer af Gammelgaardsskolen, fordi indvandrerbørnene, der kommer, har sværere ved at læse end etnisk danske børn. Det kan ramme dem, der i denne gruppe har brug for ekstra støtte. Ændringen af skoledistriktet har været i høring. Der er kommet 137 svar, 115 fra forældre, der advarer mod udvidelsen, og skolebestyrelsen ser forslaget som meget problematisk. Den har stor forståelse for, at der skal findes en løsning for børnene i vestbyen. Nu har 11 procent af eleverne på Gammelgaardsskolen behov for sprogstøtte. Det kan skolen håndtere, men bestyrelsen ser en fare i at få flere elever, der har brug for støtte. Det vil kræve ekstra ressourcer og ekstra penge. Måske skal der oprettes en ekstra klasse på skolen. Fra det nuværende distrikt skal potentielt 77 børn begynde i skolen. Hvis Bispehaven kommer med, er der 25 flere. Som det ser ud, skal fem elever fra Bispehaven ind i hver af de sandsynlige fire børnehaveklasser. Forældrenes bekymringer er også, at skolen ikke har plads til endnu en klasse. I forvejen har ikke alle klasser deres eget klasseværelse alene. Charlotte Korsgaard Nielsen er talsmand for Åbyhøj Dagtilbud og indstillet på at finde en løsning. Men gruppen er ikke inviteret til dialog. Her kan kommunen begynde. Tag alle med på råd og til debat om, hvordan sagen bedst klares. Jo mere viden, der ikke kommer til de rette, jo større er uvisheden og usikkerheden. Rådmand Thomas Medom (SF) erkender, at Gammelgaardsskolen allerede løfter en stor opgave for integrationen, og der følger nogle ressourcer med, siger han. Medom har ret i, at alle har et ansvar for alles børn. Men situationen er ulykkelig, og vi har ikke brug for flere parallelsamfund. Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre bliver fremtiden.

Annonce