Annonce
Indland

Magasin sløjfer salg af tobak fuldstændigt

Kræftens Bekæmpelse roser stormagasinet Magasin for at tage et opgør med salget af tobak.

Fra på fredag er der ikke længere tobak at finde i Stormagasinet Magasins supermarked, Mad & Vin.

Det historiske varehus har taget et opgør med salget af tobak og vil i stedet fokusere på sundere produkter, lyder det i en pressemeddelelse.

- Hos Magasin ønsker vi både at understøtte samfundstendensen om en sundere livsstil og at få en endnu skarpere sundhedsprofil selv, lyder det fra Magasins marketingdirektør, Lise B. Thomsen.

Udmeldingen kommer kun en uge efter offentliggørelsen af nye tal fra Sundhedsstyrelsen, der viser, at flere unge ryger cigaretter hver dag.

Andelen af unge mellem 16 og 24 år, der ryger dagligt, er steget med 12,5 procent for drenge og 11 procent for piger siden en lignende måling i 2013.

Derfor roser Kræftens Bekæmpelse også stormagasinet for opgøret med tobakken.

- Jeg håber meget, at det her måske kunne blive en trend, og at der vil være flere supermarkeder, der følger efter.

- I virkeligheden så synes vi, at tobak er et så farligt produkt, at det ikke hører til i en dagligvarebutik, siger projektchef for tobaksforebyggelse hos Kræftens Bekæmpelse, Niels Them Kjær.

Han mener, at færre børn og unge vil begynde at ryge, hvis tobakken ikke er synlig ved disken i butikkerne.

Samme holdning har blandt andet den danske supermarkedskæde Coop.

Og her har man givet udtryk for, at der burde udstikkes retningslinjer, så alle butikker på én gang fjerner de udstillede tobaksvarer og stiller dem ned under disken.

Sker det ikke, håber man i Kræftens Bekæmpelse dog på, at butikkerne gør det på eget initiativ.

- Vi har set det i eksempelvis Belgien og Holland, hvor der er en lang række butikker, der har stoppet salget af tobak, fordi de ikke mener, det hører sammen med det sortiment, de ellers har.

- Det er især butikker, der gerne vil markedsføres på at være sunde og have sunde varer, siger Niels Them Kjær.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

To lokale restauranter var samlet til Michelin-aften: - Vi er glade for udmærkelsen, nu går vi efter en stjerne næste år

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce