x
Annonce
Aarhus

Makeup-gigant åbnet i Aarhus: Kom med indenfor i Sephora

Make-up-kæden Sephora åbnede for første gang deres butik i Aarhus fredag formiddag. Butikken ligger på gågaden, nærmere Ryesgade nummer 16. Foto: Tobias Niebuhr

Fredag formiddag åbnede den globale makeup-kæde Sephora deres nye butik i Aarhus. Kæden har omkring 3.000 butikker på verdensplan, og specielt butikken i Aarhus har været længe ventet.

AARHUS: Den populære make-up-kæde Sephora har netop åbnet en butik på gågaden i Aarhus. Butikken er 436 kvadratmeter, og indrammer både mascara og flerfarvede læbestifter med store spejle og sorte vægge.

Den nye butik i Aarhus er én ud af kædens cirka 3.000 butikker, der ligger rundt omkring i verden. Kæden har i forvejen et lille hjørne i Magasin i Aarhus, men mange unge har presset på for at få en Sephora-butik til byen via Facebook-grupper og andre sociale medier.

Det er også her, kæden er stor. På de sociale medier. Mange af pigerne på åbningsdagen er enten bloggere, instagrammere eller youtubere - de såkaldte 'influencere'. Sephora har inviteret cirka 50 lokale piger, som i en eller anden grad er 'influencer', og som har mellem 300 og 100.000 følgere på de sociale medier.

Pigerne får førsteret på champagne, cupcakes og concealere, inden de andre i køen bliver lukket ind i butikken fredag formiddag. 'Influencerne' har et stort antal følgere på deres sociale profiler, og derfor når de ud til et bredere publikum, end hvad Sephora ellers ville nå ud til selv.

Annonce
Der var goodie-bags, champagne og cupcakes til de første kunder på åbningsdagen fredag formiddag. Foto: Emma Kjær Lauridsen
Mange af de unge piger er enten bloggere, Instagrammere eller Youtubere - de såkaldte 'Influencere'. Sephora bruger dem til at gøre reklame for deres produkter via pigernes egne sider. Foto: Emma Kjær Lauridsen

Global succes takket være sociale medier

En af årsagerne til at kæden er blevet en så stor og global succes, skyldes blandt andet at de har været gode til at bruge og inddrage de unge på de sociale medier. Deres målgruppe er unge piger mellem 15-25 år, og netop den aldersgruppe bruger meget de sociale medier til at finde inspiration til, hvad de skal købe, og hvad der er 'hot'.

På den måde kan Sephora følge med i, hvad der er nyt og hvilke produkter, der er eftertragtet, siger Linda Christensen, Marketing og PR-ansvarlig hos Sephora i Norden:

- Vi har et gensidigt samarbejde med mange unge piger på de sociale medier. De efterspørger nogle nye produkter hos os, og på den måde kan vi få et indblik i, hvad de som kunder er interesserede i. Samtidig kan de vise nogle af de produkter, vi forhandler frem på deres Instagram eller blog.

Det er ikke kun på de sociale medier, at Sephora har en styrke, uddyber Linda Christensen. De forhandler forskellige make-up-mærker i deres butikker og har eneret på enkelte mærker. Det giver dem en eksklusivitet, som også gør, at de kan adskille sig fra andre make-up-kæder, mener hun.

Flere butikker i Danmark i fremtiden

I butikken i Aarhus bevæger folk sig stille rundt blandt forskellige make-up-boder. Størstedelen er unge piger med digitalkameraer og champagne i hånden. De går typisk sammen to og to og snuser til de nye produkter.

Rundt om dem står de sorte vægge, det sorte gulv og det sorte loft i kontrast til de skarpe spot-lys ved boderne. Der er varmt og parfumeret i butikken, og udenfor står en lang kø af unge og ældre kvinder, som venter på at blive lukket ind til goodie-bags og make-up-prøver.

Butikken i Aarhus er en af de to selvstændige butikker Sephora har i Danmark på nuværende tidspunkt. Kædens produkter findes dog syv forskellige steder, hvor de har små afdelinger i eksempelvis Magasin. Make-up-kædens popularitet er steget voldsomt i Danmark, siden de fik deres første butik i 2012.

Oprindeligt blev kæden grundlagt i Frankrig tilbage i 1969, men har nu butikker i næsten hele verden. Linda Christensen tror at Sephora vil udvide deres antal af butikker, ikke bare i andre lande, men også endnu mere i Danmark:

- Det går rigtig godt for Sephora. Vi er i USA, Europa og Asien, og vi ekspanderer hele tiden. Nu har vi også åbnet en butik i Aarhus - 'Jyllands hovedstad' - som er en storby med mange studerende og make-up-interessede. Næste skridt vil formentlig være Odense eller Aalborg.

Butikken i Aarhus ligger på Ryesgade 16 og har åbent indtil klokken 19 på åbningsdagen fredag.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Sygeplejerske på hospital i corona-alarm: - Jeg har aldrig oplevet sådan et sammenhold

Leder

Debatten om prisen for et menneskeliv må vente til bedre dage

Debatten er allerede i gang. Den om prisen for et menneskeliv. Den måtte uvægerligt komme, som den altid bør og gør, når staten enten går i krig, bygger stort eller blot overvejer at gøre det. Lige nu står vi foran den største sundhedsudfordring i mange, mange år med corona-krisen på vej mod sit forventlige højdepunkt her i Danmark. Så mens vi venter på stormen, så lever debatten om prisen for et menneskeliv på de sociale medier, i landets aviser og formentlig også ude i hjemmene. Den kommer selvfølgelig, fordi staten indtil videre er ved at pumpe 285 milliarder kroner ud til hjælpepakker, fordi både små og store virksomheder lukker og nogle bukker under for krisen. Så derfor er det helt naturligt, at debatten kommer. Men den kommer bare alt for tidligt. Inden du gør dig til deltager i den debat, så gør dig selv - og alle andre - den tjeneste at bruge nogle minutters tanker på følgende: Hvor meget er dit barn værd? Hvor meget skal staten bruge på at redde din ægtefælle i et spørgsmål om liv eller død? Og spørg dig selv, hvor mange kroner det skal koste at redde din bedste ven, hvis vedkommende har fået kræft? Når du har tænkt godt og grundigt over det, så er du langt bedre rustet til at deltage i debatten. Og du vil højst sandsynligt have fundet ud af, at der ikke kan sættes et prisskilt på den behandling, som skal redde dit barn, din ægtefælle, din bedste ven. Anderledes er det åbenbart, når man står på afstand og tænker på de mange milliarder af kroner, der lige nu bruges i Danmark - og endnu flere milliarder rundt om i hele verden. Når man står derude, og måske er virksomhedsejer eller besidder en aktiemajoritet i et firma, så er prisen meget høj. Det er utroligt nemt at sige, at det er mennesker uden følelser, der lige nu gerne vil debattere prisen for et liv. Men nogen skal starte debatten. Uanset om vi kan lide det eller ej, så er det jo et vigtigt spørgsmål. Det gælder også den dag, hvor vi ikke har corona, men kæmper med andre svære sygdomme, hvor prisen på medicin for at holde folk i live er himmelhøj. Debatten er vigtig, og den er svær. Især lige nu, hvor corona fylder det hele, hvor følelser blokerer for en saglig diskussion. Det er derfor ikke nu, debatten skal tages. Den skal gemmes til bedre dage, hvor der forhåbentligt er plads og tid til at gå i dybden med det meget svære spørgsmål; Hvad er prisen for et menneskeliv?

Aarhus

Vilhelmsborg Festspil er gået konkurs: - Det ville være uansvarligt at bruge penge på en ny opsætning

Kultur

Aflyse, udskyde eller gennemføre? Samlet status på arrangementer som Northside og Aarhus City Halvmarathon

Annonce