Annonce
Erhverv

Malerfirma hyrede coach til at klare fusion: 38 medarbejdere havde vidt forskellige måder at gøre tingene på

Michael Rosenberg (tv) og Henrik Høj (th) har været forretningspartnere siden 2015. Men faktisk kender de to hinanden helt tilbage fra dengang Michael Rosenberg var i lære det sted, som Henrik Høj arbejdede som malersvend. Foto: Morten Pape
Da tre malerfirmaer skulle samle sig i ét, gik det ikke så glat, som ejerne havde håbet. En coach hjalp virksomheden på vej til en bedre forretning.

HORSENS: Udefra syner Rosenberg Malerfirma ikke af meget.

En grå kontorbygning, der står side om side med andre grå kontorbygninger. Men går man ind ad døren og videre ud i baglokalet, bliver man mødt af al det lys og varme, som bygningerne savner udefra.

Omgivet af malergrej og bøtter med maling finder man et par unge malere i færd med at pensle linolie på vinduesrammer for det lokale Hotel Jørgensen. Stemningen er god, og der er højt til loftet i bogstavelig forstand.

Reoler spækket med malergrej og forskellige bøtter med maling fylder trefjerdedele af rummet, mens den sidste firkant udgøres af virksomhedens personalerum. Her bliver Rosenberg Malerfirmas 45 ansatte mindst en gang i kvartalet inviteret til middag eller fyraftensmøder med forskellige oplæg fra virksomhedens underleverandører. Et initiativ, der har været med til at skabe sammenhold og god stemning blandt de ansatte, og et nødvendigt gode.

For dengang Rosenberg Malerfirma opstod for fire år siden og flyttede ind i deres nuværende lokaler, var stemningen ikke altid lige god.

- I dag når vi møder ind om morgenen, kan vi smile. Det kunne vi ikke altid for fire år siden. Kan du huske det? spørger Michael Rosenberg sin medejer med et grin.

- Ja, dengang var det ren panik, husker Henrik Høj.

Annonce
To malere ses her i gang med at male vinduesrammer med linoliemaling. Vinduerne hører til Jørgensens Hotel i Horsens, der i øjeblikket er ved at gennemgå en totalrenovering. Foto: Morten Pape

En træls opgave

Da Rosenberg Malerfirma opstod i 2015, var det på baggrund af en fusion mellem de tre malerfirmaer Michael Rosenberg ApS, William Hansen A/S og Finn Damgaard A/S.

Forinden stod den i dag 45-årige direktør og malermester Michael Rosenberg bag det største af de tre malerfirmaer, mens 56-årige Henrik Høj stod i spidsen for William Hansen A/S - et mindre firma, som han på tidspunktet stod alene med, efter hans kompagnon havde valgt at trække sig. Netop derfor så han en mulighed i at slå sig sammen med Michael Rosenberg, der omvendt også kunne se potentialet i en fusion.

Samtidig med fusionen opstod der en mulighed for at opkøbe malerfirmaet Finn Damgaard A/S, og sådan gik de to ejere fra at have ansvar for hver deres malerfirma til at have ansvar for tre virksomheder på kort tid.

Af samme årsag blev også den 42-årige malermester Sanne Pedersen, der forinden fusionen arbejdede for Michael Rosenberg, hevet ind som en del af ledelsen. Men selvom en fusion af tre malerfirmaer måske kan lyde som at sætte tre pensler til et vægmaleri i stedet for én, har fusionen trukket tænder ud i firmaet.

- Det svære er jo at få folk til at føle, at de er i én virksomhed, forklarer Henrik Høj og tilføjer:

- Så man skal se det som en spændende udfordring. Ellers er det en træls opgave.

- Vi stod jo med 38 medarbejdere, der havde 38 forskellige måder at gøre tingene på, forklarer Michael Rosenberg.

Hjælp til selvhjælp

Oveni medarbejdernes forskelligheder var en anden udfordring ved fusionen de forskellige virksomhedskulturer, som medarbejderne kom fra. Alt lige fra lønafregning, hvor nogle var timelønnede og andre månedslønnede, til særegne måder at ordne administrative opgaver på, spændte med andre ord hurtigt ben for den fællesskabsfølelse og holdånd, som de tre ejere havde en ambition om skulle herske på stedet.

Af samme grund blev tanken om at hyre en coach ind luftet. En idé, som nogle var mere begejstrede for end andre.

- Det var ikke liiige det første, jeg havde tænkt på, må jeg indrømme. Men set i bakspejlet, fik vi rigtigt meget ud af det, fortæller Henrik Høj.

Coachen talte enkeltvis med alle medarbejderne og med ledelsen for at høre dem om deres gensidige forventninger til hinanden og til arbejdspladsen. Og derefter tog hun en længere snak med ledelsen om, hvad de kunne gøre for at forbedre situationen.

Resultatet blev blandt andet, at medarbejderne fik en primær indgang til ledelsen gennem Sanne Pedersen, og at Rosenberg Malerfirma begyndte at afholde flere arrangementer for medarbejderne med alt fra minigolf til middage, gokartture og faglige fyraftensmøder.

- I dag er vi ét firma: Rosenberg Malerfirma, slår Henrik Høj fast.

- Vi havde helt klart et ønske om, at vi skulle digitalisere os så meget som muligt, fortæller Henrik Høj, der her viser det system frem, som Rosenberg Malerfirma bruger til sin sagsstyring. Foto: Morten Pape

Godt rustet til fremtiden

Ved sidste årsopgørelse kom Rosenberg malerfirma ud kom ud med et overskud på knap halvanden million kroner. Det er mere end en fordobling i forhold til året før.

Henrik Høj og Michael Rosenberg lægger da heller ikke skjul på, at de er fint tilfredse med udviklingen. Medarbejderne har en stor anpart i resultatet, men også andre initiativer har indvirket på den udvikling, som Rosenberg Malerfirma er indeni lige nu.

For ved fusionen var det ikke kun medarbejdernes trivsel, der blev gået efter i sømmene. Også virksomhedens arbejdsmetoder blev gennemgået og opdateret, så virksomheden i dag er med på de seneste digitale trends indenfor sin branche.

- Vores folk registrerer for eksempel deres løn i marken, så de ikke behøver at stå her hver mandag morgen for at registrere timer. Og vores fakturering foregår også elektronisk, fortæller Michael Rosenberg om det elektroniske system, som malerfirmaet har anskaffet sig.

Her bliver hver enkel opgave oprettet separat i systemet med et projektnummer, som medarbejderne skal bruge til alt fra at registrere arbejdstimer til at købe varer hos grossisten.

- Det gør, at vi får det hele med i den rigtige rækkefølge. For selvom man har travlt, er man nødt til at køre alt ind i systemet. Og det skaber overblik, siger Henrik Høj og bliver suppleret af Michael Rosenberg:

- Jeg er selv meget til papirslapper. Men det er vildt fedt, at vi med det her system kan gå tilbage i tiden og se de opgaver, vi tidligere har løst.

Af samme grund ser de to malermestere også særdeles lyst på fremtiden.

- Vi har løbende gjort os skarpe. For man kan ikke ekspandere uden at gøre sig skarpe. Så det kan godt ske, at der kommer mindre aktivitet i byggeriet, men jeg er helt sikker på, at hvis det bliver tilfældet, så står vi rigtigt godt, siger Henrik Høj.

Den 56-årige malermester Henrik Høj er tidligere ejer af malerfirmaet William Hansen A/S, der fusionerede med Michael Rosenberg Aps i oktober 2015. Fusionen skete i forbindelse med, at Henrik Højs kompagnon besluttede sig for at gå på pension. Foto: Morten Pape
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Cigaretpriser: Forhåbentlig er prisstigning et stærkere våben end skrækbilleder

En kulsort rygerlunge. Rådne tænder. Eller en person, der hoster blod op. Det er billeder, som siden starten af 2012 har prydet cigaretpakker, og som altså i mere end syv år har skullet få folk til at holde op med at ryge, for - som billederne så tydeligt viser - det er nemlig dødsensfarligt. Men der er ikke kommet færre rygere de senere år. Og desværre er endnu flere unge begyndt at ryge. Faktum må altså være, at folk er fuldstændig ligeglade med skrækbilleder og skræmmekampagner; de ryger, hvis de har lyst til at ryge. Og faktum er altså også, at folk selv må bestemme, om de vil ryge eller ej. Om ganske få måneder bliver det dyrere at være ryger i Danmark. Fra 1. april 2020 stiger en pakke cigaretter til 55 kroner, og fra 1. januar 2022 stiger den igen til 60 kroner. Det er en del af finansloven, hvor det er blevet politisk bestemt. Men hvorfor ikke endnu dyrere, når nu det er så usundt at ryge? Det simple og hurtige svar er, at rygerne også er vælgere, og ikke ret mange - hvis nogen - politikere ønsker at blive for meget uvenner med vælgerne. Derfor en mindre prisstigning, så de rygende vælgere kun bliver lidt sure og måske glemmer det igen efter et stykke tid. En mindre prisstigning er bedre end ingen prisstigning, når det skal ses med sundhedsbriller på. Og en mindre prisstigning er et skridt på vejen mod færre rygere, og selv om skridtet ikke umiddelbart ser særligt stort ud, så er det trods alt et skridt i den rigtige retning. Næste skridt tages i 2022, hvor prisen stiger til 60 kroner for en pakke cigaretter. Om det så er nok til at skræmme de unge rygere væk vides ikke, det må tiden vise. For det er primært de unge og de kommende rygere, der skal skræmmes fra at ryge. For de ældre rygere - og dem, der har råd - betyder så lille en prisstigning formentlig ikke noget. De ryger, fordi de har lyst, og fordi, de har råd til det. Men vi skal - igen med sundhedsbrillerne på - have stoppet de yngre rygere, så de ikke bliver en del af den statistik fra Sundhedsstyrelsen, der fortæller os, at der årligt dør 13.600, hvor rygning kan angives som årsag. Skrækbilleder og skræmmekampagner virker ikke, men forhåbentlig kan en prisstigning vise sig mere effektiv.

Aarhus

Gaslugt fra restaurant: Politi og brandvæsen rykket talstærkt ud til Jægergårdsgade

Aarhus

Så skete det igen: Kvinde snydt af falsk bank-sms

Annonce