Annonce
Debat

Man kan tale ting ned, og man kan tale ting op

tirstruptogbusny lufthavnbevar tirstrupnex

"Stor succes i København - trist fiasko i Aarhus, hvorfor?", skriver Poul Stenbøg i en kronik i Århus Stiftstidende lørdag 1. juli i endnu et forsøg på at lukke lufthavenen i Tirstrup.

Kan det måske være, fordi en gruppe personer i årevis har skabt tvivl om lufthavnens fremtid? Hvem tør investere i en lufthavn, der stædigt bliver forsøgt nedlagt?

Kan det måske være, fordi den i sin tid planlagte motorvej mellem Aarhus og lufthavnen pludselig blev nedgraderet til en farlig motortrafikvej? Farlig, fordi den var planlagt som motorvej med bløde uoverskuelige kurver, hvilket faktisk kostede menneskeliv? Jeg ved ikke, hvem der trak i trådene dengang, men beslutningen undrede alle på Djursland.

Kan det måske være, fordi lufthavnen af uransagelige årsager ikke bliver en station på Grenaa-Aarhusbanen, selvom man er i fuld gang med at lave nye spor? Hvem er det, der modarbejder etableringen af den station, der netop kunne give et kæmpe løft i tilgængeligheden?

Og til orientering til Poul Stenbøg: Lufthavnen ligger ikke på spidsen af Djursland. At sige dette er ren manipulation. Lufthavnen ligger i den sydlige del af Djursland og kun en halv times kørsel fra Aarhus. Lufthavnen kan faktisk ikke lægges nærmere på Aarhus uden voldsom gene for de omkringboende, da befolkningstætheden stiger, jo nærmere Aarhus man kommer. Lægger man den på den anden side af Aarhus, kommer den så tæt på Billund, at det kan være lige meget, medmindre man vil udradere Billund, og det er ikke ret hensigtsmæssigt for den del af befolkningen, der bor længere syd på.

Transport har man jo altid, medmindre man er direkte nabo, og det er ikke afstand men tilgængelighed, der har betydning.

De har set lyset i Karup. De arbejder målrettet for at få lufthavnen til at fungere. Fremadrettet. Fremsynet.

Modsat i Tirstrup, hvor der i kulissen tilsyneladende stadig arbejdes med en filosofi om lukning. Pt. er der f.eks. mange dage kun tre forbindelser mellem Aarhus og København. Det er en forbindelse, vi normalt bruger for at komme videre udenlands, og hvor vi aldrig har fløjet i andet end fyldte fly.

I sidste uge måtte vi ringe til lufthavnen og spørge, om det virkelig kunne passe, at sidste afgang fra København til Aarhus var 17.30 en tirsdag aften. Det undrede også lufthavnsfunktionæren, men den var god nok. Det betyder jo, at det også er slut med at benytte fly fra Aarhus til møder o.l. i København samt som føderute til internationale flyvninger.

Ingen fly = ingen passagere = selvopfyldende profeti om nedlukning.

Man kan tale ting ned, og man kan tale ting op. Det er ærgerligt og nedværdigende, at der stadig ikke er respekt om beslutningen om at lade lufthavnen ligge. Det er ærgerligt og nedværdigende, at Tirstrup stadig tales ned og modarbejdes. Det er ærgerligt og nedværdigende, at der ikke nu arbejdes målrettet for at rette tingene op og styrke lufthavnen og tilgængeligheden.

Det må simpelthen være slut med at blæse på Djurslands og Aarhus' befolkning og beslutningen om at bevare lufthavnen i Tirstrup ved fortsat at arbejde imod den eksisterende lufthavn. Basta.

Annonce
Kultur For abonnenter

Tøfting fortryder intet: Hans dramatiske fortid bliver til scener på Svalegangen

Danmark

Søndagens coronatal: Efter syv dage med over 4000 nye coronatilfælde falder smittetallet

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Ejerne af populær Aarhus-restaurant åbner nyt spisested på Åboulevarden

Byudvikling For abonnenter

Ulla er talsmand for fællesråd: Christiansbjergs protest mod fortætning får politikere til at vakle

Aarhus

Rådmand i Aarhus har fået corona: - Nu står den på isolation og onlinemøder

Aarhus

Markant fald i antallet af nye corona-tilfælde i Aarhus: Men der er desværre ingen grund til at juble

Kæmpe smitteudbrud efter julefrokost med gymnasieelever: 38 bekræftet smittet med omikron-variant

Aarhus For abonnenter

Fremtidens tog kræver kæmpe ombygning af Aarhus H, og den kommer til at støje: Nu er sidste chance for at klage

Debat

En vælger har talt politikernes svar op: Hvis vi kan stole på kandidattesten, skal vi ikke have mere letbane i Aarhus

Aarhus

TV2 sagde blankt nej til The Julekalender: - Hun syntes, det var noget jysk bondelort

Dall: Nu kulminerer måneders dårligdomme for Mette Frederiksen

Alarm 112

Voldsom brand totalskader villa i Thorsø: Politiet sigter 68-årig beboer

Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: Er dette spisested virkelig bedre end Frederikshøj?

AGF

AGF-året der gik: Her er seks nedslag fra de mest opsigtsvækkende kampe

Annonce