Annonce
Debat

Man render fra bus til tog, og intet passer sammen: Det er dét, som politikerne kalder fleksibilitet

"Det er helt 100, at meget mere sammenhæng og tilgængelighed er det, der skal til, hvis passagerer og pendlere skal blive ved med at kunne se en god idé i at benytte offentlig transport i Aarhus Kommune – og helt nødvendigt, hvis flere passagerer skal komme til. Der trænger til at blive ryddet op, tænkt – og tænkt nyt", skriver Jørn Ruben Nielsen. Tegning: Jens Nex


DEBAT: Den offentlige transport i Aarhus Kommune lider af et kæmpe og grundlæggende problem – nemlig manglende sammenhæng og tilgængelighed. Busserne alene samt letbane og busser passer dårligt sammen.

Jeg skulle f.eks. til Ajstrup Strand fra Mårslet sidste lørdag. Min første tanke var: Jeg tager letbanen til Malling og skifter til bus 302, som kører mod Ajstrup Strand. I køreplanen så jeg, at letbanen ville ankomme til Malling Station 16 minutter over hel; men 16 minutter over hel afgik bussen altså også mod Ajstrup Strand, ikke fra stationen, men fra Malling Kirke, som ligger 200 meter fra stationen. Supersmart.

Nu kunne man tro, at planlæggerne tænker, at de offentlige transportmidler i det mindste skal passe sammen fra ét punkt – nemlig fra Aarhus H og Park Allé. Men der bliver man meget klogere.

Annonce


Der trænger til at blive ryddet op, tænkt – og tænkt nyt.


Jeg er ofte i den situation, at jeg efter en tur med letbanen fra bopælen i Mårslet om morgenen skal videre med bus fra Aarhus H mod Aarhus Vest – nærmere bestemt stoppestedet Eldalen, Viborgvej. Den rute og dens afgangstider er blevet ændret utallige gange gennem årene (hvilket jeg ved, fordi jeg igennem 20 år ofte har taget turen), og alle disse ændringer har været til stor gene og irritation.

I en periode på et år måtte man traske 400 meter fra Aarhus H til Aarhus Rutebilsstation for at tage en "blå bus" til Eldalen, fordi ingen af "de gule" passede. Det er det, som byrådspolitikerne kalder for "fleksibilitet".

Nu overvejes det blandt politikerne, at rutebilstationen skal blive liggende, hvor den ligger, i stedet for som planlagt at blive flyttet tæt på Aarhus H. Det siger meget om, hvor lidt der tænkes i sammenhæng og tilgængelighed.

Og når vi er ved det, så kunne tog og busser ved Viby Station også trænge til at blive tænkt bedre sammen såvel køreplansmæssigt som fysisk – busserne bør holde lige uden for stationen og ikke flere hundrede meter oppe af en vej.

Det er helt 100, at meget mere sammenhæng og tilgængelighed er det, der skal til, hvis passagerer og pendlere skal blive ved med at kunne se en god idé i at benytte offentlig transport i Aarhus Kommune – og helt nødvendigt, hvis flere passagerer skal komme til. Der trænger til at blive ryddet op, tænkt – og tænkt nyt.

Med titusinder af nye indbyggere i Aarhus Kommune de næste par årtier er det en alarmerende stor opgave for politikerne at få skabt et netværk af busser og letbaner, som virkelig hænger sammen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

En kviktest og en drink for 149 kroner: Nyt privat testcenter åbnet ved åen i Aarhus

Alarm 112

26-årig idømt fængsel for vidnetrusler: Fandt betjent på Facebook og truede med at slå hans søn ihjel

Aarhus For abonnenter

Knæskallen gik i seks stykker: - Jeg mistede min udødelighed i cykelstyrtet

Alarm 112

Mand i varevogn skaber frygt i Åbyhøj: Ville have drenge til at hoppe ind i bilen og vise vej til Kvickly

Annonce