Annonce
Alarm 112

Mand fra Aarhus idømmes fængsel for millionhæleri

Tyvekoster for tusindvis af kroner blev beslaglagt, da politiet i foråret ransagede en adresse i en koordineret aktion. Arkivfoto: Kim Haugaard
Hæleri af elektronik og mærkevarer for mindst 1,1 million kroner har ført til en fængselsstraf på to år.

41 bærbare computere. 75 sweatre. 60 stykker blandet mærkevaretøj. 22 stationære Apple-computere. Og fire kostbare jakker.

Tyvekoster for tusindvis af kroner blev beslaglagt, da politiet i foråret ransagede en adresse i en koordineret aktion.

Torsdag er en 34-årig mand fra Aarhus blevet idømt to års fængsel for hæleri ved Retten i Aarhus. Det var ham, der opbevarede de stjålne varer.

Samlet løber værdien af tyvekosterne op i 1,1 million kroner.

Det oplyser Østjyllands Politi i en pressemeddelelse.

De bærbare computere er stjålet fra en folkeskole i Horsens Kommune og to folkeskoler i Silkeborg Kommune, mens computerne fra Apple - såkaldte iMac-computere - er stjålet fra en højskole i Skive.

Tøjet kommer blandt andet fra forretninger i Aarhus og Egå.

Foruden computerne og tøjet, som blev fundet under en ransagning, er manden dømt for at have købt og videresolgt koster i form af primært elektronik og enkelte designerlamper.

Disse forhold har politiet fundet frem til blandt andet via aflytning af den nu dømtes telefon.

Sagen kørte som en tilståelsessag. Således erkendte den 34-årige mand 19 forhold af hæleri eller forsøg på hæleri.

Af de to års fængsel, som manden er blevet idømt, er 183 dage en reststraf fra en tidligere dom.

/ritzau/

Annonce
Pressemeddelelse om dom i sag om hæleri
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Aarhus

Se billederne af et oplyst Bispetorvet: Et lys for hver hjemløs i Aarhus

Annonce