Annonce
Aarhus

Mand gik amok i trafikken: Bed bilist i fingeren og slog ham i gulvet

En rasende bilist i Viby nøjedes ikke med at give fingeren til sine medtrafikanter. Akrivfoto: Annelene Petersen

VIBY: Eksempler på vejvrede ses oftere og oftere i trafikken, når hidsige bilister får nok og skal finde en syndebuk for, hvorfor de skal holde i kø.

Onsdag eftermiddag i Viby var det så en 39-årig mand, der blev så rasende i trafikken, at det endte med at koste en 47-årig mand en tur på skadestuen og ham selv en tur på politistationen.

Den 47-årige kom kl. 15.30 kørende med sin 50-årige kone på Skanderborgvej i Viby, hvor vejen flettede ind til ét spor på grund af vejarbejde. Bagved kørte den 39-årige mand helt tæt på dem og var tydeligt frustreret over, at han ikke kunne komme forbi. Da der igen var to spor lidt længere fremme, overhalede den 39-årige indenom og satte sin bil på tværs af vejen foran den 47-åriges bil.

Efter en kort diskussion mellem de to gik den 39-årige helt tæt på den 50-årige kvinde og råbte adskillige skældsord af hende. Det fik hendes mand til at gå helt tæt på den 39-årige for at få ham væk. Den handling hjalp imidlertid ikke på humøret på den vrede bilist, så han tog fat i den 47-åriges hånd og bed hårdt i hans finger, hvorefter han slog ham adskillige gange i ansigtet med knyttet næve, så den 47-årige til sidst væltede om på asfalten.

Politiet blev tilkaldt, og en patrulje fik anholdt den 39-årige mand og sigtet ham for vold. Den 47-årige blev kørt til skadestuen, hvor han blev behandlet for mindre skader i ansigtet og i fingeren.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Casper Elgaard får comeback bag rettet

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Aarhus

Se billederne af et oplyst Bispetorvet: Et lys for hver hjemløs i Aarhus

Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Annonce