Annonce
forside

Mand og kvinde dømt for at have hashmillioner i lejlighed

Arkivfoto: Victoria Mørck Madsen/Scanpix

44-årig mand og 28-årig kvinde har medvirket til indsmugling af halvandet ton hash ved at gemme millioner.

I en lejlighed i Horsens har en 44-årig mand og en 28-årig kvinde gemt 17,4 millioner kroner.

Pengene stammede fra salg af hash, som var blevet smuglet til Danmark.

Det har Retten i Horsens tirsdag afgjort, og derfor er manden, Sonni Chano Kristensen, idømt tre år og seks måneders fængsel, mens kvinden er idømt fængsel i to år.

Det skriver Særlig Efterforskning Vest (SEV) i en pressemeddelelse.

De er blevet dømt for at have medvirket til at smugle cirka 1500 kilo hash til Danmark, da de i en periode på tre måneder i slutningen af 2017 gemte pengene i deres fælles lejlighed.

Retten har fundet, at pengene er blevet fragtet til Holland, hvor de er brugt til køb af yderligere hash, der er fragtet ind over den danske landegrænse.

Anklager Mette Fladkjær er glad for, at retten fandt de tiltalte skyldige i medvirken til hashkriminalitet.

- De tiltalte mente egentlig ikke, de havde gjort noget strafbart - de gik i hvert fald efter en frifindelse, siger hun i pressemeddelelsen.

- Men retten var enig i, at de tiltalte ved at opbevare de store pengebeløb, som de havde en formodning om stammede fra salg af hash og skulle bruges til indkøb af yderligere hash, havde medvirket til narkokriminalitet.

Manden og kvinden har bedt om betænkningstid i forhold til en eventuel anke af dommen.

Sonni Chano Kristensen er fortsat varetægtsfængslet, mens kvinden blev løsladt, da hun med sin varetægtsfængsling har afsonet den ubetingede del af sin dom.

Det er seks måneder af kvindens dom, der skal afsones. Mens resten af dommen er betinget med vilkår om samfundstjeneste.

De to personer blev anholdt under en større aktion 7. marts 2018, hvor SEV efter mange måneders efterforskning anholdt 18 personer. De blev sigtet for at være en del af en større narkoring.

Her blev 15 - herunder de to dømte - den følgende dag fremstillet i Retten i Aarhus og varetægtsfængslet.

Nogle af personerne har fået dom, men flere afventer dom.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce