Annonce
Aarhus

Manden bag Aros er selv blevet kunstner: Man får en lille rus, når noget lykkes

Jens Erik Sørensen, tidligere direktør på Aros, laver sin egne kunstværker. Foto: Flemming Krogh
Jens Erik Sørensen har både skaffet Aarhus dets kunstmuseum og den ikoniske regnbue. Nu laver han selv kunst hjemme i Risskov.
Annonce

AARHUS: Aarhus har meget at takke Jens Erik Sørensen for. Han er manden, der fik ansvaret for at lave et nyt kunstmuseum i byen, og han er manden, der sørgede for, at byen fik sit største ikon: Olafur Eliasons regnbue på taget af Aros.

Han har sat uslettelige spor.

Og nu er han begyndt helt forfra. Den tidligere direktør for byens store kunstmuseum er blevet kunstner.

Han forsøgte sig lidt frem i sine unge dage uden det rigtig blev til noget.

Men nu har han fået tid og lyst til at lege med farver og materialer.

Annonce

Søgte på akademiet

- Da jeg som ung mand i Aalborg fandt ud af, at elektrikerbranchen sikkert ville klare sig bedre uden mig, søgte jeg ind på Det Kongelige Danske Kunstakademi i København, men blev ikke optaget. Det var muligt at søge flere gange, men det gjorde jeg ikke, selv om jeg gerne ville være kunstner. I stedet kastede jeg mig senere over kunsthistorien på universitetet, for kunne jeg ikke lave kunsten, kunne jeg vel formidle den, forklarer den tidligere elektriker Jens Erik Sørensen.

Vi er på besøg i hjemmet i Risskov, hvor der er kunst overalt og  ovenlys i stuen, så den fungerer godt som atelier. Dér på skrivebordet er fyldt op med redskaber og materialer til kunsten.

- Det ser ud ligesom mit skrivebord på Aros. Nu er det bare kunst i steder for sager, siger Jens Erik Sørensen, der havde kontor på øverste etage på museet med udsigt over den gamle Officersbygning, Ridehuset, Rådhuset, Brobjergskolen, Musikhuset og ikke mindst parken.

Annonce

Lejlighed i København solgt

Her i Risskov er der nok at vise frem, for Jens Erik Sørensen har været i gang i et par år. Efter at han gik på pension fra museet i 2013, var han direktør for Faurschou Foundation i København og med til at sætte udstillingsstedet Copenhagen Contemporary i gang - i øvrigt med tidligere Aros-inspektør Marie Nipper som direktør nu.

Fortsættelsen i København er slut nu. Lejligheden i hovedstaden er solgt, så nu koncentrerer Jens Erik Sørensen sig om sin egen kunst.

Jens Erik Sørensen fortæller om sin kunst i hjemmet, der er fyldt op af kunst overalt. Foto: Flemming Krogh
Annonce

Hvad gjorde Picasso?

Huset emmer af kunst. Og blandt malerierne på væggene ligner nogle Picassos til forveksling. Og ganske rigtigt. Det er ikke Picassos, men Jens Erik Sørensens kopier.

- Noget af det første, jeg satte mig for, var at finde ud af, hvordan Picasso malede. Hvordan han skabte sine sære figurer og fik perspektiv og dybde i billederne. Derfor har jeg kopieret nogle af dem, forklarer den tidligere Aros-direktør, som overalt blot går under navnet Jes.

Annonce

Vil finde eget sprog

Han forsøger sig frem ved skrivebordet.

- Jeg vil finde mit eget sprog, og for at kunne det, skal jeg gennem hele processen. Jeg bygger oven på modernismen, som i det 20. århundrede åbnede for en række nye kunstværker i forskellige stilarter, en ny æstetisk verden parallelt med vores fysiske verden. Selvom nogle måske mener, at alt er blevet sagt i kunsten, tilbyder modernismen stadig "et uendeligt hav at udforske", med Kazimir Malevichs ord. Jeg kunne ikke modstå lysten til at prøve at forny modernismen og bringe den ind i det 21. århundrede, siger Jes, der fik sin første store inspiration, da han som elektriker i marinen var med et skib til Bergen og mødte Munchs verden på museet i Norge.

- Jeg var i begyndelsen af 20'erne og blev slået helt bagover af det, jeg så. Så jeg tog en studentereksamen og læste kunsthistorie, ni år tilsammen, før jeg fik det blå stempel. Jeg havde givet et håndslag til kunsten og ville formidle den, siger Jes.

Annonce

Ansat i Aarhus

Han blev i 1979 ansat som inspektør på Aarhus Kunstmuseum, der dengang lå i Høegh-Guldbergs Gade og udstillede undervejs store navne.

Og så fik han en opgave, efter at han i 1984 var blevet direktør.


Nu har jeg malet og klippet i to år, og der åbenbarer sig nye universer.

Jens Erik Sørensen


- Borgmester Thorkild Simonsen havde åbnet en udstilling, og jeg fulgte ham naturligvis til døren, da han skulle hjem. På vej ud vendte han sig om mod mig, stak mig hånden og sagde: Det bliver din opgave at sørge for, at Aarhus får et nyt kunstmuseum, forklarer Jens Erik Sørensen.

Materialerne er klar til at blive brugt. Farver, tape, redskaber og lineal. Foto: Flemming Krogh

Dermed var kimen lagt til det, der i dag er Aros.

- Jeg lagde en strategi. Det var vigtigt, at borgerne kendte, besøgte og kunne lide museet, så vi skabte udstillinger, som var folkelige, siger Jes, der blandt meget andet havde vist både Bill Violas videokunst og værker af James Turell, som nu står bag Aros' næste store projekt "The Next Level".

Annonce

Berigende job

Vi kigger igen på hans egen kunst.

- Jeg har haft omgang med mange kunstnere. Det har været berigende, og når jeg nu laver mit eget, står jeg på skuldrene af dem alle, men først og fremmest malerne. Man skal starte et sted, og jeg er ikke hoppet ud i den store installationskunst endnu. Nu har jeg malet og klippet i to år, og der åbenbarer sig nye universer. Processen er spændende, især når det siger klik. Man får en lille rus, når noget lykkes. Og når man ser det dagen efter, tænker man: Du må kunne gøre det bedre. Farven driver mig, og jeg er en romantisk sjæl ud i kunsten. Jeg vil forføres og forføre, og farver er et virkemiddel, siger han, der integrerer afklarede, enkle arkitektoniske rum i værkerne.

- Det var dem, folkene bag Sabsay Gallery faldt for, da de inviterede mig med på kunstmessen "Enter Art Fair" i København, og jeg fik min egen stand, ikke bare et eller to billeder, forklarer Jes, der havde ni værker færre med, da han gik, end da han kom. De var solgt.

Annonce

Stolt over selskabet

- Jeg var stolt af at være kommet ind dér sammen med internationale kunstnere, der har udstillet i New York, London og Paris, siger han, der med glæde vil se frem til at udstille i Aarhus.

- Det er en helt ny verden for mig at komme ind i. Som direktør skulle man ikke beskæftige sig med detaljerne, men det skal man som kunstner og udstiller, føjer han til, mens han vender og drejer mulighederne i billedet, han er i gang med.

- Billeder er et afsæt for tanker. Man går ind ad døren og bestemmer selv, hvad man møder, siger Jens Erik Sørensen.

Jens Erik Sørensen

Jens Erik Sørensen er 74 år, har  været ansat ved kunstmuseet i Aarhus 1979-2013, indimellem dog på Satens Museum for Kunst i København 1983-84.

Godt 30 år var han direktør og den, der gennemførte flytningen fra den gamle museumsbygning i Vennelystparken til Aros i Aarhus centrum.

Han er fra Aalborg, blev  uddannet elektriker og aftjente sin værnepligt i flåden.

Bor i Risskov med hustruen Birgitte Imhof.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Smitte i Aarhus: Coronaen har haft godt fat i Aarhus V og to sydlige områder af kommunen

Aarhus

Stort fald i antallet af nye coronasmittede i Aarhus: Men den gode nyhed har desværre en nedslående bagside

Aarhus

TV2 sagde blankt nej til The Julekalender: - Hun syntes, det var noget jysk bondelort

Aarhus

Aarhus-skole sender 14 klasser hjem: Ramt af stort corona-smitteudbrud

Annonce