Annonce
Aarhus

Mange dropper ind i kirken for at blive døbt

Døbefonten er klar, også til drop in dåb.
Pæn tilslutning i to kirker, der har holdt drop in dåb, og flere af dem er på vej.

AARHUS: Nu er det muligt at blive døbt på en utraditionel måde i Aarhus, og mange har benyttet sig af det.

42 er indtil videre blev døbt ved de såkaldte drop-in-dåb i år. I Sankt Johannes Kirke på Trøjborg mødte 14 op, og i Fredenskirken i Viby benyttede 28 personer sig af muligheden.

Og flere af den type dåb er på vej.

I Møllevangskirken er det anden pinsedag, 10. juni kl. 12.30-15.30. Tilbuddet er åbent i kirken efter en gudstjeneste i fri luft i Botanisk Have, og i Skt. Johannes Kirke er der åbent igen lørdag 22. juni kl. 11-14.

Man kan komme når som helst i de tre timer. Alle kan blive døbt, også selv om man ikke bor i Aarhus. Gæster kan tage med, og hvis personen møder uden dåbsvidner, hjælper kirken med det.

Annonce

Drop in dåb

Kommende drop in dåb i Aarhus: Møllevangskirken 10. juni kl. 12.30-15.30. Skt. Johannes Kirke lørdag 22. juni kl. 11-14.

Et bredt udsnit

- Vi havde ventet flere i Skt. Johannes Kirke, mens det i Fredenskirken var et stort tal, siger domprovst i Aarhus, Poul Henning Bartholin.

Han siger, at drop-in-dåbene fortsætter.

- Erfaringerne vil vise, hvor ofte det skal være og hvornår på året, det passer bedst. Vi håber, at flere opdager muligheden, for eksempel gennem omtale, siger Poul Henning Bartholin.

Det skal også drøftes, om det skal være i faste kirker.

Et bredt udsnit af befolkningen møder uvarslet op og bliver døbt, både unge og ældre.

- Det kan være folk, som er født i udlandet af danske forældre og aldrig er blevet døbt. Eller en person, som er nået op i 50'erne og har fundet ud af, at nu skal det være. Vi ser også 17-18-årige, som har fortrudt, at de ikke er blevet døbt, og en familie med børn, som vil døbes, siger Poul Henning Bartholin.

Samtale med præst

De, der møder op, får en kort samtale med en præst og bliver døbt i kirken bagefter.

I Skt. Johannes Kirke foregår dåben som den plejer. Der er musik i kirkerummet, og bagefter bydes på en forfriskning og en dåbsgave, som fortæller om dåbens betydning.

Man skal medbringe billedlegitimation, og børn under 18 år skal have forældre eller værge med.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce