Annonce
Biler

Mange måder til opladning af din plug-in-hybrid

Kia Niro PHEV har længe været den mest solgte plug-in hybrid herhjemme, og har været det folkelige gennembrud for teknologien. Foto: Kia
Wallboks med eller uden abonnement eller mormorkabel? Der er flere muligheder for opladning af din plug-in-hybrid. Vi ridser fordele og ulemper op.
Annonce

Det vælder frem med nye plug-in-modeller, som typisk kører på benzin og kan lades op i stikkontakten til et halvt hundrede kilometer på ren strøm.

Det giver nye muligheder for dig som bilist, men rejser også nye spørgsmål. Især når vi taler om opladning.

Her er nemlig en række muligheder. Og det kan være en god idé at skæve til sit kørselsbehov. Samtidig er der en strømdel, som du skal forholde dig til.

Med plug-in-hybriderne følger der nemlig typisk et såkaldt mormorkabel (nødkabel), som skal bruges med et trebenet 230-volt-stik, som lader med 1,2 kW, samt et Type 2-stik, der matcher en såkaldt wallboks, som lader bilen op til 3,7 kW. Et typisk batteri som i for eksempel Kia Niro PHEV er på 8,9 kWh. Her tager en opladning henholdsvis 5,0 timer og 2 timer og 15 minutter.

Mens du hos nogle mærker er bundet til en wallboks og abonnement hos en udbyder som Clever eller E.ON, kan du kan også vælge af købe en wallboks ved en lang række udbydere som for eksempel Power eller FDM og få den monteret af en elektriker. Vi ridser mulighederne op her:

Installationerne er vigtige

Der er en række ting, som man skal have sig for øje, når man får en plug-in-hybrid hjem i garagen. Sådan lyder det fra Flemming Jensen, der er installatør hos Roskilde Fjordens El, som har specialiseret sig i el- og hybridbiler.

Du kan rent teknisk godt nøjes med mormorkablet, som skal indstilles til at trække maks. 6 A. Det handler dog om, hvorvidt husets installationer er sikre nok. Hvis du sætter den i en almindelig stikkontakt, som kan trække 10 ampere, er risikoen nemlig, at husets ledningsnet kan blive for varmt, eller sikringerne springer. I alle tilfælde kan ladetiden for plug-in-hybriden blive længere, hvis der er gang i mange elforbrugere i huset.

Ifølge Sikkerhedsstyrelsen skal der, hvis stikkontakten belastes med over 6A i mere en to timer, være tilsluttet en separat sikringsgruppe.

- Vi anbefaler wallboksen. Mormorladning giver flere problemer end udfordringer. Typisk er installationerne ikke dimensioneret til det. Så hvis man starter støvsugeren samtidig med opladningen, så går sikringen, siger installatøren.

Prisen for montage af en wallboks eller en CEE-prop er den samme, altså 5000-25.000 kroner. Så Flemming Jensen fraråder også CEE-proppen.

- Der er ikke rigtig noget sparet ved det. Det er dumt at lave en halv løsning kun til en plug-in-hybridbil, så skal man ud og skifte det hele ud om fem år, hvis man får en elbil, siger Flemming Jensen.

- Vi laver en trefaset installation - også til en plug-in-hybridbil. Den lader kun på én fase, altså 3,7 kW. Men hvis kunden senere køber en hybridbil mere eller senere køber en elbil, så er kabel og alt det andet trukket ud. Så er det bare at skifte boksen og sætte stikket i, siger Flemming Jensen om wallboksen, der altså kan lade med op til 11 kW.

Med en wallboks kan du blandt andet også styre opladningen med din telefon.

Annonce

Abonnement med wallboks

Hos VW er man bundet et halvt år. Her følger en standard-installation til 7500 kroner, som kan fravælges. Hvis du har specielle forhold og for eksempel langt fra din sikringsboks til opsætningsstedet i carporten, kan prisen dog blive flere tusinde kroner dyrere. Det sker med et Clever Unlimited-abonnement, som koster 369 kroner om måneden og omfatter en wallboks og opladning ude i byen og hjemme. Hvis du træder ud af aftalen, skal du selv betale for at få taget wallboksen ned.

Ifølge elbilforeningen FDEL kan det først betale sig med abonnement, når du runder 15.000 kilometer på ren strøm om året. Med færre kilometer er det mere rentabelt at hente strøm fra egen stikkontakt. Her er der indregnet eventuelle refusionsordninger fra for eksempel Clever.

Fordel: Det er plug-and-play og med en udbyder, som er godkendt af importøren. Hurtig ladehastighed og sikker installation. Du har også opladning på farten.

Ulempe: Den dyreste løsning, hvis du kører under 15.000 kilometer årligt.

Annonce

Wallboks uden abonnement

Det er for dig, som kører lidt mindre - eller ikke vil bindes op på et abonnement.

Et elektrikerfirma kan klare monteringen fra 5000 til 25.000 kroner, mens wallboksen koster 5000-15.000 kroner. Vælg en trefaset boks, som kan klare op til 11 kW. Så er du fremtidssikret til elbiler.

Fordel: Hurtig og praktisk opladning.

Ulempe: Kan være dyr, hvis du kun oplader få gange ugentligt.

Klar anbefaling

Såvel Elbilsforeningen FDEL og FDM anbefaler klart en wallboks. Brug af udelukkende mormorstik har givet problemer. Herhjemme har man set eksempler på stik, der er kortsluttede og smeltede, mens der i Sverige er huse, som er brændt.
Annonce

Mormorkabel/nødlader

Opladning med mormorkablet sker typisk med 1,2 kW og er langsom. Det kan belaste husets installationer og give risiko for kortslutninger. Det er ulovligt at bruge forlængerledning til mormorkablet, da det kan udvikle varme. Sikkerhedsstyrelsen fraråder derfor at bruge mormorkablet til daglig opladning og ikke over længere tid. Hvis stikkontakten til opladning belastes med over 6A i mere end to timer, skal den være beregnet til længere belastning og bør installeres til en separat sikringsgruppe.

Styrelsen anbefaler at bruge en wallboks. Alternativt er en blå CCE-industriprop, som er egnet til længerevarende høj belastning. Det sidste er en installation med selvstændig sikringsgruppe og kraftigere kabel med en 16-amperes CEE-stik ud til mormorkablet.

Prisen for montage af CEE-proppen er typisk omkring 5000-25.000 kroner. Du sparer altså udgiften til wallboksen.

Mormorkabel bruger et 220 volts stik. Her er dog visse begrænsninger for brugen. Foto: Jens Overgaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Trods anbefalinger om det modsatte: Skole i Ry har sendt tre klasser på lejrtur

Annonce