Annonce
Indland

Mangel på arbejdskraft giver dårlig trivsel på arbejdspladsen

Carsten Wengel fra DI Horsens peger på problemerne omkring E45 i forhold til at skaffe arbejdskraft i Horsens, og det var netop emnet på et møde med transportminister Ole Birk Olesen i fjor. Arkivfoto: Michael Svenningsen

Medarbejdere trives dårligt, når chefen søger forgæves efter kvalificeret arbejdskraft. Analyse fra Dansk Industri viser, at mangel på arbejdskraft koster mistrivsel, opsigelser og tabte ordrer.

Rekruttering: Hver tredje medarbejder på det private arbejdsmarked oplever, at chefen har svært ved at finde en ny kollega til afdelingen.

Manglen på arbejdskraft giver medarbejdere på den underbemandede arbejdsplads mere travlt, og en stor del af dem føler sig pressede, oplever et dårligere arbejdsmiljø eller vælger i værste fald at sige op for at finde et andet arbejde.

Dansk Industri (DI) har gennem Epinion spurgt 1000 danskere om deres arbejdsliv, og hver tredje arbejder i en virksomhed, hvor chefen har slået stillinger op uden at få kvalificerede ansøgere.

- Nu bekræfter medarbejderne, hvad virksomhederne har oplevet længe. De kan godt mærke, at chefen har svært ved at finde en ny kollega til dem, konstaterer Steen Nielsen, underdirektør i Dansk Industri.

Annonce

Så mange af de adspurgte virksomheder i udvalgte kommuner har mistet ordrer som følge af mangel på medarbejdere:

Horsens:23,7 procent

Vejen 14,4

Fredericia 13,1

Faaborg-Midtfyn 12,5

Viborg 12,5

Værst ser det ud i Lyngby- Taarbæk Kommune. Her svarer mere end hver fjerde virksomhed, at den er gået glip af ordrer på grund af mandskabsmangel. Også i Randers (12,1), Odense (12,1) og Esbjerg Kommuner (11,0) er der mange visksomheder, der må takke nej til opgaver, fordi de ikke kan hyre folk nok for tiden.

Kilde: DI Lokal erhvervsklima 2018

Nemt at finde nyt job

De 1000 beskæftigede danskere er valgt, så de repræsenterer arbejdsmarkedet bredt, og 33 procent svarer, at virksomheden har problemer med at rekruttere de nødvendige medarbejdere. I den gruppe oplever fire ud af 10, at de selv har fået mere travlt, og at de og kollegerne generelt er blevet mere pressede, fordi virksomheden ikke får kvalificerede ansøgere til de ledige stillinger.

Hver fjerde af de pressede medarbejdere fortæller desuden, at arbejdsmiljøet er blevet ringere, og at flere vælger at sige deres job op for at finde et andet arbejde. Dansk Industri kan mærke, at medarbejderne skifter job i langt højere grad end under finanskrisen for blot 10 år siden, hvor det var svært at finde arbejde.

- Det er gode tider, og det er nemt at finde et nyt arbejde, og personaleomsætningen i vores medlemsvirksomheder stiger, siger Steen Nielsen.

Mangel koster omsætning

Virksomhederne mister ikke blot medarbejdere på grund af manglen på arbejdskraft, de mister også ordrer. I den store undersøgelse af det lokale erhvervsklima spurgte DI 7600 virksomheder, og næsten fire ud af 10 har oplevet at søge forgæves efter medarbejdere, og hver 10. virksomhed har mistet ordrer på grund af den forgæves rekruttering.

Problemet er værst omkring de store byer med Horsens i toppen, hvor omkring hver fjerde virksomhed mister ordrer som følge af for få medarbejdere. Desuden mangler virksomhederne i Himmerland, Sønderborg og i et bælte tværs over Jylland fra Esbjerg til Kolding arbejdskraft.

I Horsens har 39 procent af de beskæftigede en erhvervsfaglig uddannelse mod 35,5 procent på landsplan, og det gør manglen særlig slem.

- Virksomhederne beskæftiger mange smede, elektrikere og maskinmestre, men vi mangler også højtuddannet arbejdskraft som ingeniører. Jeg tror, at problemerne omkring E45 spiller ind. Hvis man har et arbejde i Aarhus, så bliver man der, siger Carsten Wengel, formand for Dansk Industri i Horsens.

Han oplever ikke, at virksomhederne har problemer med mistrivsel som følge af mangel på arbejdskraft som nævnt i Epinion-undersøgelsen. Det problem opstår, hvis man siger ja til ordrer uden at have det nødvendige antal medarbejdere.

- Alle virksomheder i Horsens er klar over, at man skal passe godt på sine medarbejdere, siger Carsten Wengel.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Amatøragtigt uheld ved vandet

Aarhus har fået sine udfordringer med det nye, åbne havneareal, der er lavet til fornøjelse og almindelig udnyttelse for byens befolkning. Der er absolut ting, som ikke har været ordentligt gennemtænkt. Dem må vi reparere på, og vi skal lære at leve med vandet på en anderledes måde end tidligere. På land var det galt med trafikken mellem gående og cyklende på arealet omkring Toldboden. Det var ikke til at hitte hverken hoved eller hale i, så det har måttet rettes op på, så cyklister og gående nu kan se, hvor de skal færdes. Det er stadig ikke godt med de meget åbne arealer i de områder, hvor folk færdes. Det gælder for eksempel ved Dokk1, Toldboden, Honnørkajen og omkring Navitas. Så længe der ikke bliver gjort mere, end der er gjort nu, vil folk fortsat falde i vandet og i værste fald drukne. Men slemt og aldeles amatøragtigt var det med turbåden Svanen forleden aften. Den sejler folk rundt på havnen til en oplevelse af byen set fra søsiden. Vi har fået at vide, at der var fejl på Svanen. Vi kender ikke detaljerne, men at tre mennesker kunne falde i vandet, efter at båden havde lagt til som afslutning på en tur, er under niveau for, hvad der bør kunne ske. Svanen og dens besætning har været her før, men er ikke vant til at sejle og lægge til kaj i Aarhus Havn, for til daglig sejler den ved Mariager Fjord. Derfor skal der naturligvis tages særlige forholdsregler, når den er på et nyt sted. Og der skal tages hensyn til, at vejr og vind kan arte sig anderledes på ét sted end et andet. Når man som gæst og passager begiver sig om bord til en tur, der skulle være en oplevelse og ren fornøjelse, regner man med, at alle sikkerhedsforhold og betjening er i orden. Netop på det sted, hvor Svanen lægger til, blæser det undertiden voldsommere end andre steder, fordi vestenvinden nærmest kommer i en sluse. Båden blev blæst væk fra kajen. Det var ifølge forklaringerne med til at hindre, at i hvert fald en af de tre, der faldt i vandet, blev klemt mellem båd og kaj. Båden drev ud fra kajen. Om det var årsagen til, at de tre faldt i vandet, får vi måske at vide senere.

Aarhus

'Juldamperen' Svanen sejler igen efter ulykke: - De nødvendige sikkerhedstiltag er afsluttet

Annonce