Annonce
Debat

Manglende havnedybde i Aarhus sender containere på lastbiler: Det giver ingen mening at udvide Aarhus Havn - kig mod Glatved i stedet

"Aarhus midi-havn mangler dybde. Den har 14 meter, men skal have knap 17 meter for at kunne modtage et Mærsk-maxi-skib med 19.000 containere", skriver Allan Tarp. Arkivfoto: Axel Schütt

DEBAT: Aarhus midi-havn mangler dybde. Den har 14 meter, men skal have knap 17 meter for at kunne modtage et Mærsk-maxi-skib med 19.000 containere. Og knap 18 meter for at kunne modtage Ever Ace med 24.000 containere. Så 5.000 containere skal sendes på lastbil over land for hver meter mindre dybgang.

Altså skal hver anden container på et Mærsk-skib og to af tre på et Evergreen-skib lastes om til og fra lastbil i Rotterdam, Europas dybeste maxi-havn. Derfra kan de så sendes videre på motorvejene og gennem den kommende Marselistunnel til Aarhus, hvor mange så bliver lastet om til mindre feeder-skibe til Østersøen.

Det kan hverken miljøet eller vejnettet bære. Og det er i direkte modstrid med EU's "from road to sea"-strategi (fra vej til hav-strategi, red.). Naturligvis skal en containerhavn kunne modtage et skib fuldt lastet.

Annonce

Så tiden er desværre løbet fra Aarhus midi-havn, ligesom den i sin tid løb fra Randers Havn med sin topplacering ved enden af datidens vandvej, Gudenåen.

Det er derfor dybt uansvarligt, at Aarhus Havn nu tillader sig at ansøge om udvidelse. Ikke af havnedybden, men af sit areal, så den kan oplagre det voksende antal containere på lastbiler til og fra Rotterdam.

Væksten i containertrafik forventes at ske mellem Østasien og Østeuropa. Så naturligvis vil skibe fremover laste om i Glatved i stedet for i Rotterdam.

Stockholm løste problemet med sin midi-havn ved at bygge en ny maxi-havn 50 km mod øst ved Norvik. Heldigvis kan Aarhus Havn gøre det samme ved at bygge en maxi-havn ved Glatved, der ligger lige ud til sejlruten, og hvor havnedybden vil være 18-20 meter.

Så naturligvis skal Aarhus Havn udvides - 50 km mod øst på Djursland.

Glatved maxi-havn kan bygges som en ø-havn, hvor motorvejen fortsætter som en kajgade. Som ø-havn kan den leve op til de strengeste amerikanske sikkerhedskrav og dermed stå for hovedparten af Europas handel med USA. Og i baglandet kan dens "dry port" udvides igen og igen.

Prisen for en udvidelse af Aarhus Havn forventes at blive tre milliarder kroner. For det samme beløb kan man bygge Europas bedst beliggende maxi-havn ved Glatved.

Prisen for en Marselistunnel forventes også at blive tre milliarder kroner. Og med en pris på en milliard kroner per 20 km kan der bygges en motorvej fra Hadsten forbi Aarhus Lufthavn til Glatved. Og der kan naturligvis skabes langt flere arbejdspladser langs en motorvej end i en tunnel under Aarhus.

Væksten i containertrafik forventes at ske mellem Østasien og Østeuropa. Så naturligvis vil skibe fremover laste om i Glatved i stedet for i Rotterdam. Så som bagland til en maxi-havn med direkte forbindelse til USA, Østasien og Østeuropa vil hele Østjylland opleve en enorm vækst i aktivitet og beskæftigelse.

Annonce
Sport For abonnenter

Tre teams er tilbage i kampen om det nye stadion i Aarhus: Disse mageløse stadioner har de arbejdet på tidligere

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Revy-grin tilbage i Smilets by: Aarhus får igen sin egen revy

Aarhus For abonnenter

Blufærdighedskrænkelse eller ej? Derfor er stripshow i Universitetsparken næppe strafbart

Alarm 112

Batteri-virksomhed brød pludselig i brand: Beredskabet var massivt til stede

Aarhus

Så slap betjentenes tålmodighed op: 29-årig bilist måtte gå hjem

Esbjerg Havn som Nato-knudepunkt er et klart signal til Rusland: - Det handler om at vise russerne, at det aldrig kan betale sig at gå i krig

Sport

Nyt Aarhus Stadion: Verdensberømte arkitekter med store stadioner på samvittigheden stadig med efter udskilningsrunde

Basketball For abonnenter

Se med her: Bakken Bears gik efter DM-guldet i kampen mod Svendborg Rabbits

Debat

Her findes ingen utidig snak om ældrebyrde: Seniorbofællesskabet Sonnesgården bygger de smukkeste broer mellem mennesker

Aarhus

Northside-direktør spåede godt billetsalg: Nu sælger festivalgæsterne deres billetter til spotpriser

Caroline Fleming og søn tømte familiens slot for værdier - dansk kulturhistorie går snart tabt for altid

Aarhus

Se video og alle billederne: 3000 unge festede alkoholfrit i Grimhøj til kæmpe sidste skoledags-fest

AGF For abonnenter

Hvem skal være ny cheftræner i AGF? Se Stiftens 10 bud fra drømmetræneren til de frække outsidere

Aarhus

Napoli-tricks i Bispehaven: To mænd hoppede ind i kvindes bil, holdt hende som gidsel og stjal hendes tasker

Annonce