DEBAT: Aarhus midi-havn mangler dybde. Den har 14 meter, men skal have knap 17 meter for at kunne modtage et Mærsk-maxi-skib med 19.000 containere. Og knap 18 meter for at kunne modtage Ever Ace med 24.000 containere. Så 5.000 containere skal sendes på lastbil over land for hver meter mindre dybgang.
Altså skal hver anden container på et Mærsk-skib og to af tre på et Evergreen-skib lastes om til og fra lastbil i Rotterdam, Europas dybeste maxi-havn. Derfra kan de så sendes videre på motorvejene og gennem den kommende Marselistunnel til Aarhus, hvor mange så bliver lastet om til mindre feeder-skibe til Østersøen.
Det kan hverken miljøet eller vejnettet bære. Og det er i direkte modstrid med EU's "from road to sea"-strategi (fra vej til hav-strategi, red.). Naturligvis skal en containerhavn kunne modtage et skib fuldt lastet.
Så tiden er desværre løbet fra Aarhus midi-havn, ligesom den i sin tid løb fra Randers Havn med sin topplacering ved enden af datidens vandvej, Gudenåen.
Det er derfor dybt uansvarligt, at Aarhus Havn nu tillader sig at ansøge om udvidelse. Ikke af havnedybden, men af sit areal, så den kan oplagre det voksende antal containere på lastbiler til og fra Rotterdam.
Væksten i containertrafik forventes at ske mellem Østasien og Østeuropa. Så naturligvis vil skibe fremover laste om i Glatved i stedet for i Rotterdam.
Stockholm løste problemet med sin midi-havn ved at bygge en ny maxi-havn 50 km mod øst ved Norvik. Heldigvis kan Aarhus Havn gøre det samme ved at bygge en maxi-havn ved Glatved, der ligger lige ud til sejlruten, og hvor havnedybden vil være 18-20 meter.
Så naturligvis skal Aarhus Havn udvides - 50 km mod øst på Djursland.
Glatved maxi-havn kan bygges som en ø-havn, hvor motorvejen fortsætter som en kajgade. Som ø-havn kan den leve op til de strengeste amerikanske sikkerhedskrav og dermed stå for hovedparten af Europas handel med USA. Og i baglandet kan dens "dry port" udvides igen og igen.
Prisen for en udvidelse af Aarhus Havn forventes at blive tre milliarder kroner. For det samme beløb kan man bygge Europas bedst beliggende maxi-havn ved Glatved.
Prisen for en Marselistunnel forventes også at blive tre milliarder kroner. Og med en pris på en milliard kroner per 20 km kan der bygges en motorvej fra Hadsten forbi Aarhus Lufthavn til Glatved. Og der kan naturligvis skabes langt flere arbejdspladser langs en motorvej end i en tunnel under Aarhus.
Væksten i containertrafik forventes at ske mellem Østasien og Østeuropa. Så naturligvis vil skibe fremover laste om i Glatved i stedet for i Rotterdam. Så som bagland til en maxi-havn med direkte forbindelse til USA, Østasien og Østeuropa vil hele Østjylland opleve en enorm vækst i aktivitet og beskæftigelse.