Annonce
Aarhus

Mangler fly: SAS skærer i rute fra Aarhus Lufthavn

Mangel på fly og piloter betyder, at SAS beskærer ruten Aarhus Lufthavn - München, som har været i gang siden april. Foto: SAS

SAS fjerner afgange på den nye rute fra Aarhus Lufthavn til München.

AARHUS: Når SAS tager hul på sit vinterprogram, bliver der færre afgange på en af de nye SAS-ruter fra lufthavnen i Tirstrup:

Ruten til München, hvorfra rejsende kan komme videre ud i verden til ikke færre end 30 destinationer. Mange af dem svært tilgængelige fra Københavns Lufthavn.

Indtil videre har SAS befløjet München-ruten dagligt. Men ifølge direktøren for Aarhus Lufthavn, Peter Høgsberg, bliver der i vinterprogrammet ingen afgange til München tirsdag og onsdag.

Årsagen er den store mangel på både fly og piloter, som plager europæisk luftfart, og som betyder, at SAS her til efteråret også må skære 20 procent af kapaciteten på indenrigsruten til København.

Derfor kommer nedskæringerne ikke som en overraskelse for Peter Høgsberg.

Annonce

De har kigget på passagertal og konstateret, at de ikke er så gode tirsdag og onsdag som på ugens andre dage.

Peter Høgsberg, direktør for Aarhus Lufthavn

Ramt af aflysninger

- Jeg ville bestemt gerne fortsætte med en daglig afgang til München, men med så store problemer med at skaffe fly er det klart, at SAS er tvunget til at optimere. De har kigget på passagertal og konstateret, at de ikke er så gode tirsdag og onsdag som på ugens andre dage. Og så har de pillet dem ud, siger Peter Høgsberg.

Han oplyser, at SAS i en periode har været nødsaget til at aflyse 700 afgange om måneden.

- At vi så rammes af to af dem er i og for sig fair nok, siger Peter Høgsberg.

I april åbnede SAS en investering på et treciftet millionbeløb i Aarhus Lufthavn i form af nye ruter til München, Stockholm, Oslo, Nice, Mallorca og Split.

Desuden blev en eksisterende rute til Malaga gjort til en helårsrute. Og antallet af flyvninger mellem Aarhus og København blev øget med 20 procent.

Satsningen var så stor, at SAS og Aarhus Lufthavn udtrykte forventninger på omkring 200.000 flere passagerer om året. Opfyldes det mål, vil det være en vækst i lufthavnens trafik på mere end 50 procent.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Østjylland

Trods forsinkelser og aflysninger: Friske tal viser stor stigning i letbanens passagertal

Blog

Er du agil nok til fremtiden?

Er du parat til fremtiden med en kampklar hjerne og følelsesmæssig agilitet? Hvis du ikke aner, hvad agil betyder, så læs med, for det er ordet, som du skal flashe i din jobansøgning og til mus-samtaler i øjeblikket. Agil er ifølge ordnet.dk afledt af at agere og betyder, at man kan agere hurtigt, let og smidigt i sine bevægelser. Mest forbinder jeg agil med hundetræning, men af for mig ubegribelige veje er det blevet oversat til, at man kan ”navigere i uvished, handle passende under pres, tage kalkulerede risici i ukendte territorier, innovere og skabe en stabil fremdrift i høj sø”, som det står på en hjemmeside, hos en af de mange konsulenter, der tilbyder at give dig en kampklar hjerne, emotionel agilitet og agil lederkompetence. Her kunne en og anden jo nok føle sig koblet af fra start. Det kan man måske også i Landbrugsstyrelsens stillingsopslag, hvor man søger en ny medarbejder i form af en agil coach og anvender ordet ”agil” 26 gange i annoncen, hvis jeg har talt rigtigt. Som så mange andre stedet rulles det agile koncept nu ud for fuld skrue, også på offentlige arbejdspladser. Det består af en række sikkert gode og brugbare metoder, der kræver mere indsigt end jeg har, men det er ifølge stillingsannoncen noget med Daily Stand-ups og en række agile ceremonier, hvilket lyder lige vel ”loge-agtigt” for mig. Indtil for nylig var det disruption, der blæste ind over det ganske land. Enhver arbejdsplads stod med risiko for at blive disruptet eller på mere lavdansk forstyrret af ”nogen”, der på grund af den globale digitale motorvej kunne udføre jobbet hurtigere, billigere og med mere individuelle services. Til konferencer gjorde forretningsfolk sig klar til kamp, når det lød fra talerstolen, at mange vil blive overflødiggjort i løbet af de næste 5-10 år. Så er der brug for disruption-eksperter, hvis ikke angstens sved skal få overtaget. Det med disruption er ved at være overstået. Altså ikke konkurrencen, men som de fleste hotte ord kan management konsulenter kun leve af dem i få sæsoner. Som fremtidsforsker lever jeg også som konsulent, og jo mere forvirring og rav i gaden nye ord kan skabe, desto bedre for mig. Når det regner på præsten, drypper det også i min biks. For som fremtidsforsker har man fokus på at vende skråen og vurdere nye ord og tendenser, og det er der heldigvis i tiltagende grad brug for. Jo mere man forstår de vigtigste megatrends og krydspresset imellem dem, jo større er chancen for ikke at blive grebet af panik og angst, også når de nye hektiske buzzword opstår. Hvad er så det næste? Det er forhåbentlig ordet ”nænsomhed” og det er ikke så blødt, som det lyder. For måske er nænsomhed den nye effektivitet? Mange af de frække ord kan hurtigt slå en hjem i utilstrækkelighedsludo, for hvem evner eller orker i virkeligheden at besidde evige kampklare agile hjerner og hjerter? I fremtiden skal vi – bedste bud – leve af innovation og udvikling blandt andet i forhold til den grønne opstilling. Derfor skal alle byde ind med sine kompetencer og betragtninger, for den gode ide respekterer ikke ledelseslag. Det kan snildt være Lise i omstillingen, der opfatter et signal fra en kunde, der kan give anledning til en bedre service fremover. En sådan åben innovation kræver, at alle tør komme med deres ideer og ikke er så stresslammede, at kreative tanker er gået i baglås. Måske skal vi i fremtiden være mere nænsomme med hinanden, ikke grine af fjollede ideer og fejl eller dømme hinanden ikke agile, bare fordi man insisterer på at nyde sin traditionelle madpakke i sine ikke-agile sutsko.

Aarhus

SF og AL vil indføre betalingsring for bilister i Aarhus: - Vi bliver nødt til at bruge både pisk og gulerod

Annonce