Annonce
Biler

Marco Polo går til angreb på California

Mercedes vil have en bid af den voksende klasse af fritidsbiler og relancerer Marco Polo. Foto: Mercedes.
Flere danskere vil have rendyrkede fritidsbiler, og Mercedes relancerer nu camping-modellen Marco Polo, som skal kæmpe mod Volkswagen California.

Danskerne går i stigende grad efter biler, hvor hverdag og fritid kan smelte sammen. Det ses hos Volkswagen, hvor campingbussen California sælger rigtig godt. Nu vil Mercedes også have en større bid af det voksende marked og relancerer camper-modellen Marco Polo, som bygger på en V-klasse.

Det sker til priser fra 549.000 kroner for en Marco Polo 220d med 163 hk, 9G-Tronic automatgearkasse og pænt med udstyr, og det er et prisfald på mere end 100.000 kroner.

Til sammenligning starter en VW California med 150 hk og automatgear fra 496.000 kroner for en model med Coast-udstyr, mens næste modeltrin, Ocean, koster 100.000 kroner mere.

Men det kræver en lup at sammenligne priser, modeller og udstyr, da de alle kan konfigureres helt ud i detaljerne og på en række forskellige måder. Begge har dog det til fælles, at de for eksempel kan bruges til familiebil for fire til hverdag og så anvendes til at rulle direkte på tur i det blå med senge og køkken om bord.

Annonce

Mercedes Marco Polo

Den første generation af Marco Polo-campere, som byggede på Viano, kom i 1996.

Anden generation, der også er skabt på grund af Viano, blev lanceret i 2004. Den fik et facelift i 2010.

I 2014 blev Viano ændret til V-klasse, og samtidig kom tredje generation.

Tre motorer

Marco Polo har siden 1999 været bygget sammen med karrosseriopbyggeren Westfalia, og den er blevet et brand ligesom California, der har været på banen som selvstændig model i en halv snes år mere.

Motorudvalget i den baghjulstrukne bil spreder sig ud over basismotoren på 163 hk også over versioner på 190 hk og 239 hk. Her er også mulighed for at få 2500 kg på krogen.

Standardudstyret i Marco Polo er pænt og omfatter blandt andet oliefyr, klimaanlæg, lys- og regnsensor, fartpilot, mørktonede ruder, ventilationsrude og rullegardiner i passagerkabinen, komfortdrejesæder og et maritimt-inspireret trægulv.

Mange udstyrsmuligheder

Importøren spiller i tidens ånd ud med kampagnepakker, hvor man for en merpris på 45.000 kroner på papiret får udstyr for 120.000 kroner med. Det gælder blandt andet metallak, adaptiv fartpilot, multifunktionsrat i læder, bakkamera, parkeringsassistent, parkeringssensorer for og bag og ekstra varmer med timer.

Ekstraudstyrslisten omfatter desuden Intelligent Light System-LED-forlygter med fjernlysassistent, læderkabine, ekstra passagersæde, elektrohydraulisk hævetag, 360-graders kamera, markise, el-skydedør, el-bagklap med big-flip vindue samt 4Matic-firehjulstræk og AMG-sportspakke med 19-tommer AMG-letmetalfælge.

Der er dog også mange andre drenge i klassen. En række af de store camping-opbyggere har nemlig også campere i denne størrelse i programmet.

Bilen kan opgraderes med luksus-udstyr som læderkabine, der ændrer oplevelsen indendørs. Foto: Mercedes
Interiøret ligner ophavet fra Mercedes V-klasse, hvilket betyder, at der er mulighed for en række udstyrsmuligheder. Foto: Mercedes
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce