x
Annonce
Kultur

Marcus Winter-John om humoristisk skilsmissebog: Ingen bøger fortalte mig hvad jeg skulle gøre

Marcus Winther-John får romandebut med "16 tømmermænd". Fotograf Camillahey.dk

Sangeren Marcus Winther-John, kendt fra "Inside the Whale". debuterer med roman om livet efter en skilsmisse.

AARHUS: Musikeren Marcus Winther-John med fortid i og tilknytning til Aarhus debuterer med en roman, som er inspireret af hans skilsmisse. Det er en beretning om en følelsesmæssig og eksistentiel rutsjetur ...

- Det er en brutalt ærlig og morsom skildring af en mands vej gennem en uventet skilsmisse og tiden efter med afsavn, refleksion, dating, sex, druk og rock'n'roll. En livsrejse, som nu over 50 procent af alle gifte danskere før eller siden tager, siger forfatteren selv.

Marcus Winther-John er musiker og sangskriver, boede i Aarhus 1990-97 og var med til at starte bandet "Inside the Whale".

- Det band kickstartede min musikkarriere. Inside The Whale opstod og havde base i Aarhus, da vi pladedebuterede, og alt begyndte at ske, godt hjulpet af lokale instanser som Rosa og Fajabefa. Siden har jeg været tilbage og spille i Aarhus jævnligt med Peter Belli, som jeg optrådte med fra 2011, og til han gik på pension sidste år, siger Marcus Winther-John.

Han har skrevet masser af musik, også for store navne som Tim Christensen, Sanne Salomonsen, Christopher og Peter Belli.

Annonce

Forfatteren og bogen

Marcus Winther-John er 47 år og flyttede til Danmark som 12-årig. I 1994 startede en karriere som forsanger i bandet Inside The Whale. Sammen med Dizzy Mizz Lizzy og Kashmir definerede de dansk rock i 90'erne, bl.a. med evergreenen "Hvor er tiden der ta'r os". Marcus Winther-Johns første bog "Skriv hits og sælg dem" handler om sangskrivning.

Byens Forlag driver bogcaféer i Vejle og København som udadvendte kontorer.

"16 Tømmermænd" udkommer 31. januar på Byens Forlag og koster 249 kr.

Billede fra en svunden tid. Marcus Winther-John (til venstre) som forsanger i "Inside the Whale" i år 2000. Foto: Claus Sjødin

En vinkel manglede

- Romanen har jeg skrevet, fordi jeg synes, at den historie fra den vinkel manglede. Da jeg blev skilt, kunne jeg finde bøger om, hvad det betød. Men ingen om, hvad jeg skulle gøre. Om min vrede og smålighed, og især mænds, fordi vi ikke så tit kommer tæt på vores følelser. Jeg synes også, det skulle laves med humor, så det ikke blev tungt, nedslående og alt for fagligt, forklarer Marcus Winther-John.

Han havde været vant til kun at skrive tre vers og et omkvæd i sine sange, som han siger.

- Og egentlig har jeg været lidt nysgerrig på at skrive en roman, der var længere end bare det. Nu havde jeg fået emnet foræret med udfordringer og følelser og hele virvaret omkring brud og skilsmisse, siger Marcus Winther-John, der tog tilløb til noget lidt længere, da han forrige år skrev "Kapelmesterens dagbog" om turneen med Peter Belli 2011-2017. Han betragter det som en god læreproces.

Med guitaren. Tre vers og et omkvæd til en sanger var, hvad Marcus Winther-John var vant til at skrive. Pr-foto

Tre forskellige svar

"16 tømmermænd" er Marcus Winther-Johns romandebut, der udkommer på Byens Forlag 31. januar. Vi følger musikeren Marc, der desperat forsøger at forstå det liv, han pludselig er havnet i, efter at hans kone er gået fra ham - i 16 tømmermændsramte dage, hvor den enlige forældres ansvar afløses af alkohol til sorgen og Treo til tømmermændene.

Kontrasten er soleklar for Marc. Vi følger ham på turné, hvor bandmedlemmerne, publikum, kærligheden til musikken og alkoholen hjælper til at drukne ensomheden. Hjemme igen suppleres den med hans farverige vennekreds og afsøgningen af grænserne for sin nyvundne frihed ... altså i de lige uger. Men hvad stiller man op med kærlighedens tømmermænd?

Svarene er vidt forskellige:

"De skal drikkes væk" (Billy, 70 år, rock'n'roll-ikon).

"De skal spilles væk" (Charlie, 40 år, musiker).

"De skal kneppes væk" (Linda, 34 år, børne-tv-vært).

Bogens forside.

Nedslag over en tid

De 16 dage med tømmermænd er ikke i forlængelse af hinanden, men nedslag over en meget længere periode, for det er sådan, sorg kan ramme. Den er ikke nødvendigvis kontinuerlig, og det er Marcs tømmermænd heller ikke. Romanen fortæller, hvor ondt det kan gøre at miste kærligheden og sikkerhedsnettet, og fordyber sig i, hvor absurd det er at skulle starte forfra, når man var så godt i gang, og så får den læseren til at grine, selv når det gør ondt.

Som Winther-John selv opsummerer det:

- Da min ekskone mente, at "til døden os skiller" alligevel var et for stort kompromis, begyndte det vildeste, ulykkeligste og mest spændende år af mit voksne liv.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Sygeplejerske på hospital i corona-alarm: - Jeg har aldrig oplevet sådan et sammenhold

Leder

Debatten om prisen for et menneskeliv må vente til bedre dage

Debatten er allerede i gang. Den om prisen for et menneskeliv. Den måtte uvægerligt komme, som den altid bør og gør, når staten enten går i krig, bygger stort eller blot overvejer at gøre det. Lige nu står vi foran den største sundhedsudfordring i mange, mange år med corona-krisen på vej mod sit forventlige højdepunkt her i Danmark. Så mens vi venter på stormen, så lever debatten om prisen for et menneskeliv på de sociale medier, i landets aviser og formentlig også ude i hjemmene. Den kommer selvfølgelig, fordi staten indtil videre er ved at pumpe 285 milliarder kroner ud til hjælpepakker, fordi både små og store virksomheder lukker og nogle bukker under for krisen. Så derfor er det helt naturligt, at debatten kommer. Men den kommer bare alt for tidligt. Inden du gør dig til deltager i den debat, så gør dig selv - og alle andre - den tjeneste at bruge nogle minutters tanker på følgende: Hvor meget er dit barn værd? Hvor meget skal staten bruge på at redde din ægtefælle i et spørgsmål om liv eller død? Og spørg dig selv, hvor mange kroner det skal koste at redde din bedste ven, hvis vedkommende har fået kræft? Når du har tænkt godt og grundigt over det, så er du langt bedre rustet til at deltage i debatten. Og du vil højst sandsynligt have fundet ud af, at der ikke kan sættes et prisskilt på den behandling, som skal redde dit barn, din ægtefælle, din bedste ven. Anderledes er det åbenbart, når man står på afstand og tænker på de mange milliarder af kroner, der lige nu bruges i Danmark - og endnu flere milliarder rundt om i hele verden. Når man står derude, og måske er virksomhedsejer eller besidder en aktiemajoritet i et firma, så er prisen meget høj. Det er utroligt nemt at sige, at det er mennesker uden følelser, der lige nu gerne vil debattere prisen for et liv. Men nogen skal starte debatten. Uanset om vi kan lide det eller ej, så er det jo et vigtigt spørgsmål. Det gælder også den dag, hvor vi ikke har corona, men kæmper med andre svære sygdomme, hvor prisen på medicin for at holde folk i live er himmelhøj. Debatten er vigtig, og den er svær. Især lige nu, hvor corona fylder det hele, hvor følelser blokerer for en saglig diskussion. Det er derfor ikke nu, debatten skal tages. Den skal gemmes til bedre dage, hvor der forhåbentligt er plads og tid til at gå i dybden med det meget svære spørgsmål; Hvad er prisen for et menneskeliv?

Aarhus

Vilhelmsborg Festspil er gået konkurs: - Det ville være uansvarligt at bruge penge på en ny opsætning

Kultur

Aflyse, udskyde eller gennemføre? Samlet status på arrangementer som Northside og Aarhus City Halvmarathon

Annonce