Annonce
Aarhus

Markant ændring af ruten til Aarhus City Halvmarathon: God mulighed for at forbedre sin tid

Der er mulighed for at sætte en god tid på Aarhus City Maratons nye rute. Arkivfoto: Flemming Krogh
Det er den største ændring af ruten i løbets historie.

AARHUS: Til det kommende Aarhus City Halvmarathon bliver ruten anderledes end tidligere år. Der kommer til at være fem helt nye kilometer på ruten og ti procent færre højdemeter på ruten, som kommer til at føre løberne ind på Ceres Park i anledning af 100-års jubilæum for byens stadion.

Løbet starter, som det plejer, ved Frederiks Allé. Herfra skal løberne mod Harald Jensens Plads og drejer hen ad Ringgaden til den største ændring af løbet i år. I stedet for at fortsætte over Ringgadebroen vil løberne nu blive ført i retning af Bruuns Galleri og Badeanstalten Spanien.

Den ændring af ruten gør en stor forskel for højdemeterne og vil give løberne mulighed for at sætte ny personlig rekord til Aarhus City Halvmarathon. Samtidig vil det være en mere bynær rute, løberne skal ud på.

- Med den nye rute får vi ikke kun en mere bynær rute og lidt fladere rute, men også en meget publikumsvenlig rute. Allerede efter godt 4 km rammer løberne start- og målområdet igen, så man har god mulighed for først at sende løberne afsted for derefter at heppe på dem fra Rådhuspladsen og forsætte sin tur rundt i midtbyen, hvor der vil være rig mulighed for at møde dem igen”, fortæller Jeanette Boye Sørensen, eventchef hos Aarhus Motion.

Løbet afholdes søndag 14. juni.

Annonce
Den nye rute til årets løb Foto: Aarhus City Halvmaraton.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce