x
Annonce
Aarhus

Markante karakterforskelle på østjyske skoler - find dit barns skole her

<p>Foto: Henning Bagger/Scanpix</p>

Du kan se karaktererne for hver enkelt skole i dit område ved at klikke dig ind på det interaktive kort.

Der er markante forskelle på dansk- og matematikkundskaberne blandt de danske folkeskoleelever, der afsluttede 9. klasse i skoleåret 2014-2015.
Annonce
<p>Skærmbillede: Google Maps</p>
Det viser ny statistik fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.
Blandt 884 folkeskoler svinger karaktergennemsnittet i dansk fra 2,8 til 9,2, mens karaktergennemsnittet i matematik svinger fra 1,5 til 9,5.
Du kan se karaktererne for hver enkelt skole ved at zoome ind og klikke på det interaktive kort neden for.
Ifølge Niels Egelund, der er professor i specialpædagogik og ansat ved Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet, er det særligt ét parameter, som bestemmer, om eleverne får høje karakter.
»Eleverne, der klarer sig godt, er placeret i områder, hvor forældrene har et højt uddannelsesniveau, og et højt økonomiskniveau«, siger Niels Egelund og fortsætter:
»Men det handler også ligeså meget om, hvad der bliver talt om derhjemme, og hvor stort er ordforråd, familien har«.
Den vurdering bakkes op af Peter N. Allerup, professor ved Danmarks institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet.
»Ved de skoler hvor karaktergennemsnittet er lavt, der vil det typisk være sådan, at det er i områder, hvor det socialøkonomiske niveau er lavt«, vurderer Peter N. Allerup.
Hvad kan folkeskolerne selv gøre for at øge karaktergennemsnittet?
»Skolen kan give den optimale undervisning i forhold til det elevklientel, skolen har. Når en skole ligger højt og præsterer godt, så er det fordi, skolen har en dygtig ledelse, der har formået og samle et godt lærerkorps, der arbejder godt sammen. Det er det, der løsningen på, at skolen kan få de optimale resultater«, vurderer Niels Egelund.
Og ifølge professoren er det ikke helt ligegyldigt, om eleven kommer ud med et højt eller lavt gennemsnit.
»Et højt karaktergennemsnit hænger sammen med, om eleven får gode muligheder senere i livet. Eleven får mulighed for at have et længere uddannelsesforløb, og får også en højere løn - som både 25-, 37- og 60-årig. Jo højere karakter eleven får, jo højere succes vil eleven få i det videregående uddannelsesmiljø og på arbejdsmarkedet«, siger Niels Egelund.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Kæmpe tak til undervisere og ”forældre-tutorer” for den store indsats

Vores børn og unges trivsel og læring er vigtig. Også selvom vores hverdag er vendt på hovedet. Og vi endnu ikke ved, hvor længe nedlukningen kommer til at vare. Det er imponerende at se den enorme indsats, som de danske gymnasie- og skolelærere lægger for dagen i øjeblikket. Hvordan de engagerer børn og unge. Hvordan de skaber en så normal hverdag, som det overhovedet er muligt. I en unormal tid. På vores lokale gymnasium har lærerne været klar fra første dag. Med virtuel undervisning, virtuelt gruppearbejde og travle skoledage. Med undervisere, der er i hopla. Hvor der er plads til sjov. Alt imens de unge bliver udfordret af ny viden. Det er bare flot. Det samme hører jeg fra flere forældre til børn i fri- og folkeskoler. Der er fuld damp på. Lærerne knokler for at sikre, at børnenes hverdag kører. Selvfølgelig er der skønhedsfejl, plads til forbedring. Men fremfor alt er det utrolig positivt at se, hvordan teknologien bliver brugt. Hvordan alle kaster sig over de nye udfordringer. Men jeg taler også med forældre, der mildt sagt er presset af at være hjælpelærere mange timer hver dag. Samtidig med at de selv skal passe fuldtidsarbejde med opgaver, der skal løses. Virtuelle møder med kollegaer og kunder, der skal holdes. At den nye hverdag kan være svær at få til at gå op. Og det er der vel sådan set ikke noget at sige til. Alle løfter ekstra opgaver i denne tid. Vi må hjælpes ad. Vi må være klar til at trykke på PYT-knappen, de gange hvor vi eller andre ikke kommer i mål, som vi kunne ønske os. Det tror jeg såmænd også, at lærerne i den anden ende er klar over. Men lige nu, midt i den globale sundhedskrise, bør vi trods alt glæde os over, at mange skoler og gymnasier lykkes med at engagere børn, unge og forældre – i et stærkt og nødvendigt samarbejde. Det er sammenhold.

Aarhus

Så klappede fælden: Serie-svindler fanget efter forvirrende løgne i Aarhus

Aarhus

Øllet kunne alligevel blive billigere: Lørdag er de gyldne dråber gratis på Aarhus-værtshus

Annonce