Annonce
Byudvikling

Milliard-støtte kan kickstarte kæmpe trafikprojekt i Aarhus: Marselis-tunnel rykker tættere på

Siden slutningen af 1990'erne har en beslutning om at lave en tunnel under Marselis Boulevard levet en mildest talt omtumlet tilværelse. Nu får projektet i Aarhus nye vitaminer, idet regeringen er klar til at skyde en stor sum penge i anlægsarbejdet. Foto: Axel Schütt
Regeringen vil reservere et betragteligt beløb til at bygge Marselistunnellen. Dermed pustes der i den grad liv i det kolossale trafik-projekt, som Aarhus Byråd helt tilbage i 1997 besluttede at lave. Ifølge finansministeren har trafikafviklingen mellem Aarhus Havn og motorvejen betydning for hele Danmark.

AARHUS: Den hårdt prøvede plan om en Marselistunnel får et stærkt comeback.

Torsdag lancerer regeringen et nyt trafikudspil, hvor tunnellen under Marselis Boulevard til Aarhus Havn indtager en af hovedrollerne.

Tidligere har staten lovet 200 millioner kroner til projektet, men udspillet kan ende med at sende over en milliard statskroner afsted til etableringen af en Marselistunnel.

Annonce

Ifølge finansminister og tidligere Aarhus-borgmester Nicolai Wammen (S) er der tungtvejende grunde til at bruge statens penge på at skabe en tunnel under Marselis Boulevard.

- Marselistunnellen får naturligvis stor betydning for indbyggerne i Aarhus. Men den bliver mindst lige så afgørende for resten af Danmark, som forsynes med varer fra byens containerhavn. Den er landets største, og vi skal sikre, at der både nu og i fremtiden er infrastruktur til at afvikle trafikken, som i dag byder på op til 3.000 lastbiler i døgnet på Marselis Boulevard, siger Nicolai Wammen.

Vigtige arbejdspladser

Planen om at lave en tunnel under Marselis Boulevard har mange år på bagen.

Helt tilbage i november 1997 blev Marselistunnellen vedtaget af et bredt flertal i Aarhus Byråd, og kommunen har løbende sparet op til at bidrage til projektet.

I dag lyder Aarhus Kommunes opsparing på 269 millioner kroner, men på trods af penge og den efterhånden 23 år gamle byrådsbeslutning er det aldrig for alvor lykkedes at få gang i arbejdet med at lave en tunnel med to spor under Marselis Boulevard.

Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) og finansminister Nicolai Wammen (S) er enige om, at en Marselistunnel har afgørende betydning for såvel Aarhus som resten af Danmark. Foto: Henrik Ask

Derfor ser Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) regeringens ny trafikudspil som et kvantespring for tunnel-projektet. Han peger på, at den kommunalt ejede Aarhus Havn også vil bidrage til arbejdet med 350  millioner kroner.

- Regeringens udspil er et kæmpestort skridt i den rigtige retning for at meget vigtigt trafik-projekt i Aarhus. Eksempelvis vil en Marselistunnel reducere den voldsomme støj, som beboerne langs Marselis Boulevard lever med fra især lastbiltrafik. Desuden er tunnellen afgørende i forhold til at fastholde og udvide Aarhus Havn som en arbejdsplads, der aktuelt rummer 10.000 arbejdsplader, understreger Jacob Bundsgaard.

Annonce

Markant prisstigning

I slutningen af 1990'erne blev prisen på Marselisborgtunnellen fastsat til 750 millioner kroner.

Siden er regningen for tunnel-byggeriet opjusteret flere gange, så den senest blev spået til at lande på ca. 2 milliarder kroner.

Men nu får omkostningerne endnu et nøk i vejret. I løbet af efteråret har Aarhus Kommune og Trafikministeriet regnet på omkostningerne, som nu står til at lande på 2,7 milliarder kroner.

Kort om Marselistunnellen

15. november 1997 indgik et bredt flertal i Aarhus Byråd forlig om etablering af Marselistunnellen. 

Tunnellen skal anlægges på en 1,9 kilometer lang strækning under Marselis Boulevard. Den er tænkt som en del af et samlet projekt, der skal forbedre trafikforholdene i midtbyen samt at skabe en bedre adgangsvej fra Motorvejen til Aarhus Havn for transportsektoren.

Den første del af projektet var den allerede gennemførte udvidelse af Åhavevej. Den fandt sted i 2013.

Der er arbejdet med at lave tunnellen som en dobbeltrørstunnel med adskilte trafikretninger. Planen er, at Marselis Boulevard skal retableres over på tunnellen, så boulevardkarakteren fastholdes.

Prisstigningen skyldes, at arbejdskraft og bygningsdele er blevet dyrere. Men den dækker også over nye tiltag, der under etableringen af en tunnel skal sikre fornuftig trafikafvikling til og fra havneområdet samt Molslinjens færger.

I arbejdet med Marselistunnellen har der tidligere været EU-penge i spil. Den mulighed indgår fortsat i bestræbelserne på at sætte gang i tunnel-projektet, men ifølge borgmesterens afdeling ved Aarhus Kommune er der aktuelt ingen konkrete tilsagn om penge fra det europæiske fællesskab.

Den oplyser videre, at der ikke er tanker om at indføre brugerbetaling i en ny Marselistunnel.

Annonce

Optimistisk minister

I de kommende uger skal partierne på Christiansborg forhandle om regeringens trafikudspil.

På bordet er der en stribe projekter over hele landet, og i sidste ende kan nogle af dem blive siet fra i bestræbelserne på at nå et politisk forlig.


Jeg er meget optimistisk i forhold til at lande et politisk flertal for en aftale med et betydeligt beløb til Marselistunnellen. Den er et projekt med betydning for hele Danmark, og det forventer jeg stor forståelse for.

Nicolai Wammen (S), finansminister


Men betyder det, at pengene til Marselistunnellen kan forsvinde i den blå luft?

Det forventer finansministeren ikke.

- Jeg er meget optimistisk i forhold til at lande et politisk flertal for en aftale med et betragteligt beløb til Marselistunnellen. Den er et projekt med betydning for hele Danmark, og det forventer jeg stor forståelse for, fortæller Nicolai Wammen.

Annonce

Tidskrævende proces

Finansministeren håber, at Folketinget inden sommerferien lander et trafik-forlig med penge til at skabe en tunnel under Marselis Boulevard.

Derefter kan Aarhus Kommune, Aarhus Havn og staten indlede forhandlinger om en konkret aftale for det videre forløb. Parterne skal eksempelvis placere ejerskabet af projektet, som godt kan komme til at sortere under staten.

Sådan har avisen tidligere præsenteret planerne for en Marselistunnel. Arbejdet med at designe projektet er dog langt fra færdigt. Illustration: Jens Nex

I forbindelse med etableringen af en tunnel under Marselis Boulevard skal Aarhus Kommune også lave en VVM-redegørelse med fokus på projektets miljø-konsekvenser. Kommunen har tidligere lavet en VVM-redegørelse for tunnel-initiativet, men store dele af den er forældet.

VVM-redegørelser er et tidskrævende arbejde, der kan strække sig over et eller endda flere år.

Ifølge Jacob Bundsgaard og Nicolai Wammen er det på nuværende tidspunkt umuligt at spå om starttidspunktet for et tunnel-byggeri i Aarhus.

- Det altafgørende er, at vi får finansieringen på plads. Så kan vi arbejde videre derfra, forklarer borgmesteren i Aarhus.

Annonce
AGF For abonnenter

Stiften finder historiens bedste AGF-spillere: Se nummer 31 til 40

Danmark

Ny smitterekord: Onsdagens coronatal er det højeste på et døgn under hele epidemien

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Pressemøde afledte frustration hos eventarrangør: Hvem skal betale for aflysninger?

Aarhus For abonnenter

Få overblikket: Her er det nye byråd og alle udvalgsposterne

Sport

Lars Høgh er død

Kultur

Se video: Handy kronprins indviede nyt Sports- og Kulturcampus

DR-chef stopper efter sag om grænseoverskridende adfærd

AGF For abonnenter

Afsløring: Bjarke Ingels og adskillige verdensberømte arkitekter står i kø for at tegne det nye stadion i Aarhus

Østjylland

Se den vilde video: Flere hundrede krondyr krydser vejen foran Thomas' bil - nu tager folk på hjorte-safari

Vaccine tilpasset Omikron kan være klar til marts

Sport

Kendt forening lukker og efterlader sig pengegave: Her er modtagerne af overskudsformuen

Aarhus For abonnenter

Trukket ud af klasseværelset og trampet i hovedet: Volden er stigende og voldsom på Aarhus' folkeskoler

Alarm 112

53-årig mand måtte køre i grøften: Spøgelsesbilist kom ud af det blå

Annonce