Annonce
Debat

Mathiesen drak sin kaffe ved Borum Eshøj: En motortrafikvej her er et skrækscenarie

"Der skal ny linjeføring til rute 26, Viborgvej. Den gamle linjeføring dur ganske enkelt ikke, og en ny linjeføring skal der til, alt andet vil være fuldstændig tåbeligt, og det behøver man ikke at bo i Skivholme for at kunne indse", skriver Knud N. Mathiesen. Foto: Jens Thaysen

DEBAT: Der skal ny linjeføring til rute 26, Viborgvej. Den gamle linjeføring dur ganske enkelt ikke, og en ny linjeføring skal der til, alt andet vil være fuldstændig tåbeligt, og det behøver man ikke at bo i Skivholme for at kunne indse.

Men det er meget forståeligt, at Skivholme-borgerne raser over den gamle linjeføring, også folk der bor i Herskind og på Herskind Hede. De får et smukt og skønt naturområde mishandlet på denne måde.

Jeg har brugt min weekend til at køre en tur i dette skønne landskab, som jeg er rimeligt godt bekendt med, da jeg er barnefødt i Borum og har arbejdet i Lading. Der er flere linjeføringer, der kan komme i spil, en linjeføring mellem Lading by og Lading Sø burde være en mulighed nu, hvor det ikke skal være en motorvej, men en motortrafikvej.

Annonce


At anbefale en linjeføring, som berører ens nabokommune, som Favrskovs borgmester gør, er ikke passende.


På min køretur kørte jeg selvfølgelig også nord om Lading, og det er jo en linjeføring, der ligger lige til højrebenet, og der er masser af plads til en motortrafikvej. Man bør huske, da man lavede en VVM-undersøgelse sidste gang, anbefalede man linjeføring nord om Lading by. Og når eksperter siger, at det vil være bedst for miljøet, naturen samt økonomien, bør vi lytte til det uanset, hvem man er.

Det er klart, at skrækscenariet er den tidlige linjeføring med en højbro på flere hundrede meter lang og 17 meter høj, det vil give støjgener og skæmme naturen i meget høj grad. Det må og skal forkastes, hvis ikke det sker, skal der sendes klage til miljø- og fødevareklagenævnet i Viborg, som jeg selv har siddet i, og der vil jeg tro, man vil lytte til befolkningen.

Vi taler så meget om, at vi skal beskytte naturen og vores fortidsminder, og så gør man lige det modsatte her, hvis man laver den tidligere linjeføring. Fortidsmindet er jo Borum Eshøj.

Apropos fortidsminder, så drak vi vores kaffe ved Borum Eshøj med den fantastiske udsigt ud over Lading Sø og hele området, og det vil være synd, hvis denne udsigt skal blive offer for rute 26, som jeg heller ikke tror, den gør, men det kræver, at visse folk finder den sunde fornuft frem og tænker sig om en ekstra gang.

At borgmesteren i Favrskov Kommune støtter op om Frijsenborg, er ganske forståeligt, men man skal også huske på at støtte op om beboerne i de landsbyer, der bliver berørt. Her vil det klæde både borgmester og greven på Frijsenborg at støtte op om en linjeføring tæt ved Frijsenborgs biogasanlæg, så den tunge trafik ikke skal igennem landsbyerne. Det vil man kunne med en linjeføring nord om Lading by eller syd for Lading by, men nord om Lading Sø. Det kunne måske være et kompromis til glæde for beboerne, men også til glæde for Frijsenborg og ikke mindst naturen, som i dag er en vigtig spiller.

At anbefale en linjeføring, som berører ens nabokommune, som Favrskovs borgmester gør, er ikke passende for at tilgodese Frijsenborg Gods, som samtidig vil have stor glæde af en linjeføring nord om Lading by grundet sit biogasanlæg, hvor den tunge trafik til anlægget vil have kortere afstand og begrænse trafikken gennem Lading by til alles bedste.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce