Annonce
Gear

Mazda smider udstyrskortet i faceliftet 6'er

Den faceliftede Mazda 6 kan kendes på den nye front med smalle full LED-forlygter, der er standardudstyr. Foto: Mazda

Den faceliftede Mazda 6 byder på full LED-forlygter, head-up display og advarsel for krydsende trafik ved bakning som standardudstyr.

Det er ingen hemmelighed, at nye biler over en kam bliver mere og mere veludstyrede.

Alligevel rydder Mazda bordet med det seneste facelift af Mazda 6, der blandt andet har full LED-forlygter med automatisk fjernlyskontrol, et rigtigt head-up display i forruden, alarm med advarsel for krydsende trafik ved bakning, navigationsanlæg og stor sikkerhedspakke med nødbremse med fodgængerregistrering som standardudstyr.

Firmaklasse-modellen, der har rødder tilbage til 2012, har fået strammet sit udtryk op med nyt lygtedesign for og bag. Inden døre har instrumentbordet fået nyt design og er gjort mere overskueligt, mens der er brugt nye blødere materialer. Sæderne har også fået en opgradering, mens topmodellen, Optimum, nu har indbygget ventilation i forsæderne.

Annonce
Inden døre er instrumentbordet omorganiseret, mens der er kommer nye sæder og mere bløde materialer i kabinen. Foto: Mazda

Mere moment

På motorfronten følger Mazda den nye Euro 6d-norm, der ikke alene giver renere motorer, men ifølge fabrikken har den tillægsgevinst, at motorerne byder på bedre drejningsmoment og hurtigere bevægelser på speederen.

Det gælder både de 2,0-liters benzinmotorer på 145 hk og 165 hk samt den 2,5-liters benzinmotor på 194 hk, der nu har cylinderfrakobling, hvilket sparer på dråberne ved lav belastning. Den kraftigste af de to 2,2-liters dieselmotorer har fået øget effekten fra 175 hk til 184 hk, mens drejningsmomentet er øget fra 420 Nm til 445 Nm, den anden har fortsat 150 hk og leverer 380 Nm.

Under huden har bilen også fået bedre støjdæmpning, mens styretøj og affjedring er afstemt, hvilket skulle gavne komfort og køreegenskaber.

Også agterude er lygterne opgraderet i modellen, som har fået mere moment i motorprogrammet. Foto: Mazda

Bred vifte

Udstyrsniveauerne hedder Vision, Premium og Optimum for modellen, der starter fra 294.000 kroner for den billigste udstyrsmodel. Priserne er op gennem modelrækkerne de samme for sedan og stationcar.

Mellemudstyrs-niveauet, som er godt 30.000 kroner dyrere, byder blandt andet på 360-graders kamera, parkeringssensorer og DAB-radio.

Topniveauet, der koster yderligere 30.000 kroner har blandt andet elektriske lædersæder, adaptive full LED-forlygter med segment-inddeling, BOSE-system, varme i bagsæderne og delvis digital instrumentering.

Modellen har dog ikke haft de store salgstal herhjemme, hvor især firmafolket vælger de mere klassiske bestsellere som VW Passat, Audi A4, Mercedes C-klasse og BMW 3-serie. Det kan opgraderingen måske hjælpe på. Mazda har dog traditionelt haft en del private købere til 6'eren.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre fremtid

En gruppe forældre slår alarm, fordi Aarhus Kommune vil ændre skoledistriktet i Åbyhøj. Gammelgaardsskolen vil få flere elever fra Bispehaven, og nu truer mange forældre med at flytte deres børn fra den skole til en privat. De mener, at børnene fra Bispehaven vil kræve flere ressourcer af Gammelgaardsskolen, fordi indvandrerbørnene, der kommer, har sværere ved at læse end etnisk danske børn. Det kan ramme dem, der i denne gruppe har brug for ekstra støtte. Ændringen af skoledistriktet har været i høring. Der er kommet 137 svar, 115 fra forældre, der advarer mod udvidelsen, og skolebestyrelsen ser forslaget som meget problematisk. Den har stor forståelse for, at der skal findes en løsning for børnene i vestbyen. Nu har 11 procent af eleverne på Gammelgaardsskolen behov for sprogstøtte. Det kan skolen håndtere, men bestyrelsen ser en fare i at få flere elever, der har brug for støtte. Det vil kræve ekstra ressourcer og ekstra penge. Måske skal der oprettes en ekstra klasse på skolen. Fra det nuværende distrikt skal potentielt 77 børn begynde i skolen. Hvis Bispehaven kommer med, er der 25 flere. Som det ser ud, skal fem elever fra Bispehaven ind i hver af de sandsynlige fire børnehaveklasser. Forældrenes bekymringer er også, at skolen ikke har plads til endnu en klasse. I forvejen har ikke alle klasser deres eget klasseværelse alene. Charlotte Korsgaard Nielsen er talsmand for Åbyhøj Dagtilbud og indstillet på at finde en løsning. Men gruppen er ikke inviteret til dialog. Her kan kommunen begynde. Tag alle med på råd og til debat om, hvordan sagen bedst klares. Jo mere viden, der ikke kommer til de rette, jo større er uvisheden og usikkerheden. Rådmand Thomas Medom (SF) erkender, at Gammelgaardsskolen allerede løfter en stor opgave for integrationen, og der følger nogle ressourcer med, siger han. Medom har ret i, at alle har et ansvar for alles børn. Men situationen er ulykkelig, og vi har ikke brug for flere parallelsamfund. Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre bliver fremtiden.

AGF

Stort tema om talentudvikling i AGF: Fra glemt sølvhold, transitionstræner til talenter der gik andre veje

Danmark

71-årig mand anholdt for at have kørt 22-årig værnepligtig ihjel: Havde parkeret bilen, så dens skader ikke var synlige

Annonce