Annonce
Indland

Radikale frustrerer rød blok med krav

Thomas Sjørup/Ritzau Scanpix
Ifølge Ekstra Bladet skaber hårde krav fra Radikale Venstre knas i regeringsforhandlingerne.

Ekstra Bladet skriver, at partierne i rød blok er frustrerede over, at Radikale Venstre under de igangværende regeringsforhandlinger har stillet en række bastante krav.

Baseret på flere unavngivne kilder skriver avisen, at der er en "voldsom irritation" over Radikale Venstre. Partiet beskyldes for "at stikke en kæp i hjulet og spille ud med ting, som de andre partier ikke kan leve med".

Politisk kommentator Hans Engell beskriver over for Ritzau til dels samme opfattelse af situationen efter 12 dages regeringsforhandlinger.

- Der er en vis irritation hos nogle af de andre partier, over at Radikale Venstre - som de oplever det - opfører sig, som om de fik 50 procent af stemmerne og ikke lidt over otte procent.

- Det kører meget fint med Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten. Men Radikale Venstre skulle forhandle meget hårdt.

- Tilbage står, at opfattelsen af, at regeringsforhandlingerne kører godt, og at der snart kommer en regering, ikke er det billede, der tegner sig for mig. Der mangler et egentligt gennembrud i forhandlingerne, siger kommentatoren.

Rød blok vandt valget med en stor margin. Efterfølgende har Socialdemokratiet med Mette Frederiksen i spidsen siddet for bordenden i regeringsforhandlingerne.

Mens der er nogenlunde enighed på velfærd og klima, er Radikale Venstre uenige med resten af partierne på den økonomiske politik. Samtidig har partiet krævet et opgør med den stramme udlændingepolitik, mens Socialdemokratiet har lovet at stå fast på den.

- Jeg tror ikke, at der er en krise i forhandlingerne. Men de bliver nødt til at gå til biddet nu. Der er gået over en uge, og tilbage står stadig helt afgørende spørgsmål som udlændinge, økonomi, og hvem der skal sidde i regering, siger Hans Engell.

Han vurderer, at Radikale Venstre også forsøger at veksle deres fremgang ved valget til en plads i en regering. På trods af at Socialdemokratiet hele vejen igennem har sagt, at de vil danne en etpartiregering.

- Radikale Venstre vil både have indflydelse og i regeringen. For regeringsmagten giver bare mere magt, end hvis man står uden for regeringen, siger Hans Engell og fortsætter om forhandlingerne:

- Og det er da klart, at hvis Radikale Venstre trækker tæppet, så står Mette Frederiksen i en anden situation. Men der er vi ikke.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce