Annonce
Udland

Melbourne forbyder rygning og indfører bøder for skodsvineri

William West/Ritzau Scanpix
Det er nu forbudt at ryge i det centrale Melbourne, og det kan koste 3000 kroner at smide et skod på gaden.

Den australske storby Melbourne har indført rygeforbud i byens centrale forretnings- og shoppingområde.

Det oplyser Melbournes byråd.

Forbuddet er trådt i kraft fredag og betyder, at det koster 100 australske dollar - 456 kroner - for en ryger, hvis vedkommende bliver taget i at pulse i området.

Rygeforbuddet omfatter fortove og veje i området omkring shoppingcentret Bourke Street Mall, som er det mest populære shoppingområde i det centrale Melbourne.

Byrådet oplyser, at forbuddet for nuværende ikke gælder e-cigaretter, men at byrådet overvejer også at forbyde dem i området.

Yderligere vil personer, der smider cigaretskodder på gaden, blive tildelt en bøde på mellem 330 og 660 dollar - det svarer til mellem 1504 og 3009 kroner. Dette gælder ikke kun for den centrale del af byen, men for hele Melbourne.

Borgmester i Melbourne Sally Capp påpeger, at rygning koster samfundet utrolig dyrt.

Samtidig siger hun, at forbuddet giver byens mange tusinde besøgende og indbyggere mulighed for at trække vejret lettere og beskytter dem mod passiv rygning.

- Hvert år dør omkring 4000 mennesker i Victoria af sygdomme relateret til rygning, og det påvirker helbreddet hos endnu flere, siger hun.

- Det er på ingen måde sikkert at blive udsat for røg, tilføjer hun.

Sarah White, der er administrerende direktør for Quit Victoria, som er en lobbyvirksomhed mod tobak, fortæller, at passiv rygning kan forårsage astma og give folk, der er holdt op med at ryge, lyst til at begynde igen.

Melbourne er den næstmest befolkede by i Australien og hovedstad i delstaten Victoria.

Victoria forbød rygning på udendørs spisesteder i august 2017.

/ritzau/dpa

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce