Annonce
Leder

Mengesha med ondt i moralen

Almaz Mengesha har ondt i moralen. For når man har skrevet under på, at man vil aflevere sine tillidsposter i tilfælde af udmelding, så ser det mere end skidt ud, at man alligevel løber fra aftalen mindre end to år senere.

Lad os slå det fast med det samme - juridisk er der absolut intet at komme efter.

Almaz Mengesha har retten helt på sin side, når hun nu vælger at forlade Liberal Alliance for i stedet at blive løsgænger i byrådet i Aarhus.

For selv om den 45-årige politiker ved sin indtræden i byrådet skrev under på, at hun i tilfælde af udtrædelse af partiet skulle aflevere alle tillidsposter, så er det stykke papir intet værd.

Aftalen har ingen juridisk binding, og Almaz Mengesha står alene til ansvar overfor vælgerne, der så kan "straffe" politikeren ved næste valg, hvis de er utilfredse med hendes opførsel.

Det er et grundelement i vores folkestyre, og det kan et stykke papir og en underskrift naturligvis ikke ændre.

Annonce

Men når vi snakker moral, så stiller sagen sig noget anderledes for Almaz Mengesha.

Når man har skrevet under på, at man vil aflevere sine tillidsposter i tilfælde af udmelding, så ser det mere end skidt ud, at man alligevel løber fra aftalen mindre end to år senere.

Og så hjælper det intet at bruge undskyldninger som: "Jeg har ikke haft aftalen liggende og kunne ikke huske ordlyden", og "Det var rigtigt at skrive under på kandidataftalen for to år siden, men situationen omkring Liberal Alliance har ændret sig."

Det kan aldrig være en undskyldning, at man ikke kan huske, hvad man har skrevet under på, og at tingene skulle have ændret sig markant i Liberal Alliance, er mere end svært at få øje på.

Det er en kendt sag, at Almaz Mengesha har haft et godt forhold til partistifter Anders Samuelsen, og man kan ikke undgå at sidde tilbage med fornemmelsen af, at den århusianske politiker har meldt sig ud i en form for "pigefornærmethed" og misforstået sympati med den nu tidligere partileder.

For godt nok har den nye partileder, Alex Vanopslagh, signaleret, at partiet skal tilbage til liberal værdikamp, men derfra og så til at konkludere, at man ikke længere kan se sig som en del af partiet, er dog et stykke vej.

For Liberal Alliance er sagen mere end træls. Det er anden gang inden for to valgperioder, at partiets byrådsmedlem vælger at forlade partiet undervejs for i stedet at blive løsgænger. Først Lars Boje Mathiesen og nu Almaz Mengesha.

Det betyder, at det i forvejen hårdt ramte parti ikke vil være repræsenteret i byrådet frem mod valget i 2021.

En ærgerlig situation, men det er en del af spillet, og måske er der behov for at se indad i partiets bagland. For når man to gange i træk kan pege på spidskandidater, der så kort tid efter fortryder, så kan forarbejdet umuligt have været gjort godt nok.

For Almaz Mengesha er spørgsmålet, hvor karrieren skal fortsætte, men mon ikke Konservative og Venstre står klar med åbne arme?

I de foreløbig knap to år i byrådet har Mengesha i hvert fald efterladt et indtryk som en hårdtarbejdende og dygtig politiker. Men efter udmeldelsen af Liberal Alliance venter et stort genopretningsarbejde, hvis århusianerne igen skal turde tro på, at Almaz Mengesha er til at stole på - og kan huske de aftaler, hun selv indgår.

Jan Schouby, chefredaktørFoto: Axel Schütt
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Velforberedte indbrudstyve: Tog strømmen, brugte medbragt stige og klippede dyre lamper ned

Annonce